Çalgı İcracılarında Kas-İskelet Problemleri ve Nedenleri

Bu çalışmada, müzisyenlerin -özellikle de çalgı icracılarının- en sık karşılaştığı kas-iskelet problemleri, betimsel olarak kaynak tarama yöntemi kullanılarak araştırılmıştır. Bu problemlerin olası nedenleri ve cerrahi olmayan tedavi şekilleri üzerinde durulmuştur. Çalgı eğitimcileri, öğrencileri ve icracılarına bu problemlerden korunma amaçlı, uygulama ve teoriye yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.

In this study, muscle-skeleton problems which musicians – especially instrument players-mostly face to, are investigated by using a descriptive literature review method. Probable reasons and non-surgical treatment ways of those problems are emphasized. Some practical and theoretical advice was given to educators, students, and players of musical instruments to avoid themselves from those problems.

___

Andrews, E. (2001) “Treatments Explained: Why do musicians help?” www.wrenclinic.com, London.

Akı, E. (1995) Müzisyenlerde Üst Ekstremite ve Gövde Değerlendirmesi, Hacettepe Ünv. Sağlık Bil.Enst., (yayınlanmamış yüksek lisans tezi), 5,6, 8, 9, 10-11, 41-42, Ankara.

Arıncı, K., Elhan, A. (1985) Eklemler, Ankara Ünv. Tıp Fakültesi Yayınları, No: 444, s.77, 86–87, Ankara.

Çağlar, C. (1994) “Müzisyenlerde En Çok Rastlanan Kas-İskelet Sistemi Problemleri”, Fizyoterapistler Sempozyumu, s. 5, 7, 9, İstanbul.

Daum, C. M. (2000) http://www.sierraneuada.edu/facilities/safety/musicsaf.htm.

Eisner,J.A. (2001) “Special Message to Musicians and Performans”, www.londonmusicians.com/articles/stress.html.

Fry, H. J. H. (1986) “Overuse Syndrome in Musicians: Prevention and Management”, The Lancet (September): 728–731.

Gürses, N. (1994) “Müzisyenler İçin Öneriler”, Fizyoterapi–Rehabilitasyon Dergisi., cilt:7, No: 6 (Aralık), 115–121, Ankara.

Hocberg, F.H., Lavin, P., Portney, R. et al., (1988) “Tropical Treapy of Localized Inflamation In Musicians: a Clinical Evaluation of Aspercreme Versus Placeba”, Med. Probl. Perf. Art., 9-14, Mainz.

Jameson, T. (2001a) “Repetitive Injuries Strain Continue to Plaque Musicians”, www.musicianshealth.com/newpage5.htm.

Jameson,T. (2001 b) “Prevention of Repetitive Strain Injuries”, htpp://www.gbase.com/articles/med/med2.html.

Libolt, L. (2000) “Making Music can be Painful to Musicians, Increased Awareness of‘Overuse İnjuries’ can Bring Relief”, http://cityguide.bellinghamherald.com/fe/cityguide/healthtab/61469.asp.

Livanelioğlu, A. (1994) “Overuse sendromu”, Fizyoterapistler Sempozyumu, 64–70, İstanbul.

Lockwood, A. H. (1989) “Medical Problems of Musicians”, New England Journal of Medicine, 1, 221–227.

Marxhausen, P. (2001) “Musicians and Injuries”, www.dhebert.com/injuries.html

Norris, R. (1993) “The Musician’s Survival Manual: a Guide of Preventing and Treating Injuries in Instrumentalists”, 134, htpp://www.mmlomusic.com/MMB/musSurvival.html.

Özel, T., Köksal, Y. (1994) “Müzisyenlerde El Değerlendirmesi”, Fizyoterapistler Sempozyumu, s. 5, 6, 7. İstanbul.

Rozmaryn, L.M. (1993) “Upper Extremity Disorders in Performing Artists”, Maryland Medical Journal, No : 42(3), 255–260.

Thorpe, C. (1998) Upper Extremity Injuries and Instrumentalists Definitions, Causes and Preventron’s (bir araştırma önerisi), Austin Peay State University, USA.

URL:1 (http://doemorrow.com/home/music.html)

URL:2 (http://www.ismennt.is/not/sen/treatb.htmlphsio)

Yağışan, N. (2002) Keman Çalmada Etkin Bedensel Yapıların Hareket Analizi ve Fiziksel- Motorik Özellikleri Geliştirmenin Çalma Performansı Üzerindeki Yansımaları, G.Ü. Fen Bilimleri Enst. (yayınlanmamış doktora tezi), 128, Ankara.

Zaza, C. (1997) “Musicians Playing–Related Musculoskeletal Disorders: an Examination of Risk Factors”, American Journal of Industrial Medicine, volume 32, issue 3: 292–300, Hamilton, USA.