Sayfa Düzeni Ekollerinin Estetik ve İçeriğe Etkileri -Hürriyet,Star ve Zaman Gazeteleri Örneği-

Sayfa düzeni, gazeteyi estetik olarak farklı kılmak amacının yanında, sunulan içeriğin kolay okunabilecek şekilde düzenlenmesi amacıyla yapılmaktadır. Özellikle ofset teknolojinin yaygınlaştığı 1950’lerden bu yana farklı sayfa düzeni anlayışları gelişmiştir. Bu anlayışlar, sayfa estetiğini oluşturan unsurların düzenlenmesinde birbirlerinden az ya da çok ayrılmaktadır. Diğer yandan, sayfa düzeni anlayışları sunulan içeriğin yoğunluğu bakımından da farklılıklar göstermektedir. Bu çalışma, farklı sayfa düzeni anlayışına göre hazırlanan üç gazetenin estetik ve enformasyon yoğunluğu açısından farklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Vitrin sayfa düzeniyle hazırlanan Hürriyet gazetesi, enfografik sayfa düzeni anlayışıyla hazırlanan Star gazetesi ve modüler sayfa düzeni anlayışıyla hazırlanan Zaman gazetesinin birinci sayfaları bir haftalık süre boyunca, yazı ve görsel malzeme yoğunluğu, başlık ve metinlerdeki font seçimi ve renkli alan düzenlemesi açısından içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen bulgular, farklı sayfa düzeni anlayışlarında estetik farklar yanında içeriğin yoğunluğu açısından da önemli ayrışmalar olduğunu göstermiştir.

The Impact of the Newspaper Design 'Schools' on Layout Aesthetics and Content Presentation -The Case of the Newspapers Hürriyet, Star and Zaman-

Along with the aim of making the newspaper aesthetically different, the newspaper design’s main purpose is to facilitate the access to the content. Particularly after the 1950’ies, with the spreading of the offset printing technology, different page design approaches have been developed. These approaches differ more or less from each other in their way they organize the aesthetic elements of the page layout. Besides, these approaches differ in the concentration of the presented content too. This study aims to compare the various aspects of layout aesthetics and information density of three dailies regarded as fundamentally different at these aspects. For this, on a weekly basis, the first pages of the dailies Hürriyet with it’s showwindow page design, the Star, which is organized with an infographic design style, and Zaman which represents a modular design approach- have been analyzed by means of content analysis on the density of their graphic and written content, the choice of the types used on the headlines and the body text, and the use of the color space. The findings have proven that there were actual and important differences in designs, in means of aesthetic approaches which were being accompanied by related content density.

___

  • Bourdieu P (1997) Televizyon Üzerine, Turhan Ilgaz (çev), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Dağlı N (1995) Gazete Yayımlama Teknikleri, İmaj Yayınevi, Ankara.
  • Demirkent N (1982) Sayfa Sayfa Gazetecilik, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul.
  • Evliyagil Ş (1977) Basın ve Basım İşletmeciliği, Ajanstürk Yayınları, Ankara.
  • Gaillard P (1994) Gazetecilik, 2. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Giles V ve Hodgson, F W (1996) Creative Newspaper Design, Focal Press, Oxford.
  • Kavaklı O (1985) Haberleşme, Ankara Matbaası, İzmir.
  • Postman N (1994) Televizyon: Öldüren Eğlence, Osman Akınhay (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Ramonet I (2000) Medyanın Zorbalığı, Aykut Derman (çev), Om Yayınları, İstanbul.
  • Rigel N (1993) Kağıt Kaplanlar, Der Yayınları, İstanbul.
  • Schneider W ve Raue P J (2000) Gazetecinin El Kitabı, Işık Aygün (çev), Konrad Adenauer Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Sucu M (2003) Sayfa Düzeni, Sevda Alankuş (der), Gazetecilik ve Habercilik, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Şeker M (2000) Çağdaş Gazete Yayınlama Teknikleri, S.Ü. İletişim Fakültesi Yayınları, Konya.
  • Şeker M (2004) Kuramsal Temeller ve Uygulama İlkeleriyle Sayfa Düzeni, Çizgi Yayınevi, Konya.
  • Taş O (1993) Çağdaş Gazete Tasarımı, Makro Yayınevi, Ankara.