Lütfi Ömer Akad Sineması’nda Sinematografik Tercihlerin Diyet Filmi Üzerinden Tartışılması

Lütfi Ömer Akad Türkiye’de sinema deneyimine dair kurucu isimlerden biridir. Akad sinema yapma pratiğini deneyimleyerek öğrenen bir kuşağa aittir ve filmografisi dikkatle incelendiğinde sinema dili ve anlatım stratejileri üzerine yoğunlaştığı görülür. Bilindiği gibi Akad, Kanun Namına filminde kamerayı sokağa “taşır” ve yine aynı filmde paralel kurgulama ile öykü anlatımına da bir yenilik kazandırır. Akad Göç Üçlemesi olan Gelin, Düğün ve Diyet filmlerinde ise göç ve kentle karşılaşma sonucu yaşanan değişimleri toplumsal gerçekçi bir perspektifle ele alır.Bu çalışmada Diyet (1974) filmi ekseninde Akad’ın sinemasal anlam dünyasını oluştururken başvurduğu unsurların neler olduğuna, filmsel anlatının merkezine alınan çalışma hayatı ve çalışan ilişkilerinin sorgulanmasına dair önemli meselelerin nasıl bir sinemasal dil ile aktarıldığına dair ipuçlarını somut bir şekilde kavrayabilmek amacıyla içerik analizi, auteur kuramı ve istatistiksel çözümleme yolu seçilmiştir. Diyet filmi merkezinde uygulanan içerik analizi, auteur kuramı ve istatiksel analiz yöntemi sonucunda elde edilen bulgular neticesinde Akad’ın ağırlıklı olarak orta ölçekli planlar kullandığı, kamerasını göz hizasında tuttuğu, film dilini görselleştirirken kimi zaman simgesel anlatıma başvurduğu, filmde yabancılaştırma efekti kullanarak seyircisi ile filmdeki karakterler arasında bir “iletişim” kurulmasına önem verdiği anlaşılmıştır. Akad’ın, Diyet filminde başvurduğu sinemasal tercihleri ile dönemin çalışma koşullarına dair bilinç oluşumuna katkıda bulunma konusunda duyduğu sorumluluğu özenli biçimde yerine getiren bir sinema emekçisi olduğu açıktır.

Discussion of Cinematographic Decisions in Lütfi Ömer Akad’s Cinema Based on Diyet

Akad is among the founders of the cinema experience in Turkey. When his filmography is thoroughly examined, his emphasis on Film language and Narrative strategies can be observed. In his film Kanun Namına he positions the camera on the streets and delivers an innovation in storytelling by the use of parallel editing. He handles issues of migration and changes caused by the encounters with the city with a social realistic perspective in his Migration trilogy films: Bride, Wedding and Atonement.In this study the content and statistical analysis methods are utilized in order to comprehend the clues about elements Akad applied while creating his cinematic semantic world and important issues about questioning his work life and relations which are centralized in his filmic narration are conveyed in a cinematic language centered on his film Diyet. The findings from content and statistical analyses method applied to Diyet leads us to the conclusion that Akad predominately uses medium shot scale, camera is on eye level, sometimes applies symbolic narration while visualizing the film language and also it is important for him to create a communication between the audience and the characters by using an alienation effect. It is apparent that Akad is a cinema laborer who meticulously fulfills the responsibility he feels towards providing contribution to the formation of a consciousness about working conditions through his preferences which constitutes the narrative of the film..

___

  • Abisel, N. (2005). Çok Tuhaf Çok Tanıdık Vesikalı Yârim Üzerine, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Adanır, O. (2013) Göstergebilimsel Film Kuramı, Z. Özarslan içinde, Sinema Kuramları II (s.13-33), İstanbul: Su Yayınları.
  • Akad, L (2004). Işıkla Karanlık Arasında, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Aristoteles (2006). Poetika, (İ.Tunalı Çev) İstanbul:Remzi Kitapevi.
  • Aslanyürek, S. (2007). Senaryo Kuramı, İstanbul:Pan Yayıncılık.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven, (Rifat, M., Rifat S. Çev) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Başkaya, F. (2005). Küreselleşmenin Karanlık Bilançosu, Ankara: Maki Basım Yayınları.
  • Benjamin W. (2002). Pasajlar, (Cemal, A.Çev) İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Bordwell D. , Thompson K. (2012). Film Sanatı, (Yılmaz E. Suat E. Çev.) Ankara:De Ki Basım Yayın.
  • Brecht, B. (1981). Epik Tiyatro. (Şipal K. Çev) İstanbul: Say Yayınları.
  • Brown, B. (2002). Cinematography Theory and Practice, London:Focal Press.
  • Buckland, W. (2018). Sinemayı Anlamak, (Gökekçin T. Çev) İstanbul: Hayalperet Yayınları.
  • Chatman, S. (2008). Öykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, (Yaren Ö. Çev) Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Dervişcemaloğlu, B. (2016). Anlambilime Giriş, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Dönmez, Colin. G. (2006). Kadın İslam ve Sinema, (D. Koç,Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Elsaesser T. Buckland. W. (2002). Studying Contemporary American Film A Guide to Movie Analysis, New York: Oxford University Press.
  • Ersinan, F. (2004). Hülya Koçyiğit Film Gibi Yaşadım, İstanbul:Dünya Yayıncılık.
  • Esen, Kuyucak, Ş. 2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Rifat S. (Yönetmen). (1993). Simurg: Gerçeğin Peşinde Otuz Yolcu - Lütfi Akad, Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=T15O1TP3wBI&t=191s (Erişim:15.12.2020).
  • Hunt E. R., Marland J., Rawle S. (2010). The Language of Film, Switzerland: AVA Publishing.
  • Onaran, Ş. Â. (1977). Lütfi Ömer Akad’ın Sineması, İzmir:Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Onaran, Ş. Â. (1990), Lütfi Ö. Akad, İstanbul: AFA Yayınları.
  • Oluk, A. (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Uçakan, M. (1977).Türk Sinemasında İdeoloji, İstanbul: Düşünce Yayınları.
  • https://www.youtube.com/channel/UCgcwys292hCdcN6uyH-UkoA (Erişim:10.12.2019.
  • http://www.sinematurk.com/film/3002-diyet/ (Erişim: 14.12.2019).
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Halkla İlişkiler Uygulamalarında FoMO’nun (Gelişmeleri Kaçırma Korkusu) Satın Alma Davranışına Etkisi

Müge BEKMAN

Türk Dünyasına Yönelik Olarak Yayınlanan Haberlerin Kamu Diplomasisi Bağlamında Analizi

Aysel ÇETİNKAYA, Mustafa Özgür SEÇİM

Dijital Oyunlarda Toplumsal Hafıza İnşasının Göstergebilimsel Analizi

Asiye Ceren BAŞAL YILDIZ

Roman ve Film Arasındaki Metinsel ve Görsel Yazışma: Love, Simon Filminde Mektuplaşma Anlatısı

Özgür ÇALIŞKAN

Lütfi Ömer Akad Sineması’nda Sinematografik Tercihlerin Diyet Filmi Üzerinden Tartışılması

Serpil KIREL, Ayten BAŞER YETİMOĞLU

“Sesimizi Duyan Var mı?”: İzmir Depremi Konulu Televizyon Haberlerinde Çocukların Temsili

Beste Nigar ERDEM, Açelya KAYNAR

Geçmişte Bir Mekân Günümüzde Bir Anı: Sözlü Tarihle 1990’lı Yılların Eskişehir’inde Sinemaya Gitme Deneyimi Üzerine Bir İnceleme

Melek ÖZKAR

#Darbeyehayir (Nocoup) Hashtag Altındaki Yanlış Bilgi Yayılımı ve Bot Hesapları Üzerine Yapılan Bir Analiz

Semra DEMİRDİŞ

Gösterişçi Duyarlılık Sergileme ya da Duyar Kasma: Kavramsal Bir Çerçeve

Nihal PAŞALI TAŞOĞLU, Sema ÇAĞLAYAN

Risk İletişiminde Geleneksel Medya: Gazete Haberlerinin Deprem Felaketleri Örnekleminde Analizi

Ali Murat VURAL, Hatun BOZTEPE TAŞKIRAN, Betül YÜNCÜOĞLU, Mehmet GÜLNAR, Mahmut Enes AĞCA, Hülya ŞAHİN, Türkay Türkan ÜNLÜ, Süleyman TÜRKOĞLU, Mehmet SARI, Taylan MARAL, Recep Kutluay KESKİN, Emre KOPARAN