BELGESEL FİLMDE ANLATI-ANLATICI İLİŞKİSİ: "GRIZZLY MAN" BELGESEL FİMİ ÖRNEĞİ
Anlatının olay, zaman, uzam ve kişilerini bir bütünlük halinde kurguya dönüştüren ve dolayısıyla da anlatının teknik ve estetik değerlerini belirleyen ana etmen seçilen bakış açısı ve anlatıcıdır. Belgesel sinemanın çoğunlukla diegesis yani anlatmaya dayalı yöntemi kullanması sebebiyle bakış açısı ve anlatıcı unsurları önem kazanmaktadır. Bu makalenin amacı, anlatı kuramı ışığında belgesel sinemanın bakış açısı ve anlatıcı kavramlarının"Grizzly Man" adlı belgesel film üzerinden açınımını sağlamaktır. Bundan hareketle çalışma, Gérard Genette'in anlatı çözümleme yönteminde geçen "kip" ve "ses" başlıkları altında gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen film çözümlemesinde yönetmenin başkasının çektiği görüntüleri kendi bakış açısıyla kurguladığı ve bu oluşturulan öykü üzerine anlatıcının kendi anlatımını gerçekleştirdiği saptanmıştır. Böylelikle her anlatının aynı zamanda başka bir anlatının öyküsü olabileceği, bunun için de bakış açısının ve anlatıcının önemi ortaya konmuştur.
NARRATIVE-NARRATOR RELATION AT DOCUMENTARY FILM: THE EXAMPLE OF "GRIZZLY MAN"
Thenarration is the narrator who turns time, extention and persons into fiction, as a whole anshencethe major factor which determines the narration's tecnique and aesthetic values are the choosen point of view and narrator. Because of the usage of method of diegesis, which is based on narration, factors come into prominence. Intent of this article is to provide development of provision of the narrator and the point of view of documentary cinema in the light of narrative theory and through "Grizzly Man". From this point of view, study is realised under the titles of "Mode" and "Voice" in the Gerard Genette's method of analysis of narrative. In the film analysis, it is detected that footage when the director shoot another, he fictionalized from his point of view and upon this story, narrator's own narration is realised. There by that every narration can also be another narrative story and therefore the importance of the point of view and narrator is presented.
___
- Bernard S C (2007) Documentary Storytelling: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films,FocalPress (Elsevier), Oxford.
- Can A (2003) Belgesel Filmin Yapım Süreci ve Türkiye'de Gelişimi: "Örnek Proje Anadolu'da Bir Açık Kapı: Köy Odası", İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 17, 503-527.
- Can A (2012) Kısa Film, Tablet Kitabevi, Konya.
- Dervişcemaloğlu B (2014) Anlatıbilime Giriş, Dergâh Yayınları, İstanbul.
- Dervişcemaloğlu B (2017) Gérard Genette'e göre Anlatı Söylemi, www.egeedebiyat. org/docs/337.doc, erişim tarihi: 20.02.2017.
- Eco U (2015) Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, Kemal Atakay (çev),Can Yayınları, İstanbul.
- Filizok R (2017) Edebi Eserlerde Bakış Açısı: Kim Görüyor?, http://www.egeedebiyat. org/docs/605.pdf, erişim tarihi: 15.01.2017.
- Genette, G (2011) Anlatının Söylemi, Ferit Burak Aydar (çev), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
- Jahn, M (2012) Anlatıbilim, Bahar Dervişcemaloğlu (çev), Dergâh Yayınları, İstanbul.
- Kayaoğlu E (2016) Edebiyat ve Film: Edebiyat Bilimi Yaklaşımıyla Film Çözümlemesine Giriş, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
- Kutay U (2009) Gerçeği Öldüren Kamera: Belgesel, Es Yayınları, İstanbul.
- Mutlu E (1995) İletişim Sözlüğü, Ark Yayınevi, Ankara.
- Özdemir M (2010) Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
- Pempecioğlu N Ö (2005) Belgesel Film Üstüne Yazılar, Babil Yayıncılık, Ankara.
- Sözen M (2008a) Anlatıcı Kavramı, Sinematografide Anlatıcı Tipolojisi ve Örnek Çözümlemeler, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5 (2), 167-182.
- Sözen M (2008b) Sinemasal Anlatıda Bakış Açısı Kavramı Ve Örnek Çözümlemeler, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 577- 597.
- Ulutak N (1988) Belgesel Sinemanın Temel Özellikleri ve Tarih Felsefesi Açısından Belgesel Sinemada Gerçeklik, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Yüksel C (2006) Belgesel Sinemanın Doğruya Ulaşma Yolları, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4 (2), 199-211.