DEĞİŞEN SİNEMA SEYİR KÜLTÜRÜNÜ SÖZLÜ, YAZILI VE ELEKTRONİK KÜLTÜR BAĞLAMINDA ANLAMAK

Bu çalışma, Türk Sineması’nın göz ardı edilen kültürel ve toplumsal tarihinin yakın geçmişine odaklanmaktadır. Merkezine yakın geçmişi alan ve geçmişten edindiği bilgiler aracılığıyla dünle bugünü karşılaştıran, anlamaya çalışan ve tartışan bu çalışma Türk sineması tarihyazımına katkı niteliği taşımaktadır. Bu çalışmanın konusu, 1960’lardan günümüze değişen sinema seyir kültürünü Türkiye’de Ankara ili özelinde seyirci ve sinema seyir mekânları bağlamında anlamak ve tartışmak üzerinedir. Türk sinemasının kültürel tarihi içinde seyirciye ve sinema seyir mekânlarına odaklanan bu çalışmanın amacı tarihsel, ekonomik, toplumsal ve teknolojik gelişmelerle birlikte değişen sinema seyir kültürünü 1960’lı yıllardan günümüze anlamak ve tartışmaktır. Seyirci profilindeki ve seyir mekânlarındaki değişimlerin tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısıyla izini sürmektir. Sözlü tarih merkezli bu çalışma, olayları yaşamış ve olaylara tanıklık etmiş farklı toplumsal katmanlardan gelen sıradan insanların bireysel ve toplumsal hafızasından yararlanarak toplum yapısını anlamaya, belgelemeye ve yorumlamaya çalışmaktadır. Sözlü, yazılı ve elektronik kültür ekseninde kuramsal çerçevesini inşa eden sözlü tarih merkezli bu çalışmada sözlü tarih anlatılarından elde edilen veriler tematik analiz yapılarak sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlanmaktadır.

___

  • Assman J (2001) Kültürel Bellek–Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Ayşe Tekin (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bahtin M (2005) Rabelais ve Dünyası, Çiçek Öztek (çev), Ayrıntı, İstanbul.
  • Baldini M (2000) İletişim Tarihi. Gül Batuş (çev), Avcıol Basım Yayın, İstanbul.
  • Baudrillard J (2011) Simülakrlar ve Simülasyon, Oğuz Adanır (çev), Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Bozyiğit A E (1999) Eski Ankara Sinemaları, Kebikeç, 9, 171-176.
  • Burke P (1996) Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü, Göktuğ Aksan (çev), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Crowley D., Heyer P (2011) İletişim Tarihi, Teknoloji–Kültür–Toplum, Berkay Ersöz (çev) Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Ellul J (2012) Sözün Düşüşü, Hüsamettin Arslan (çev), Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Evren B., Karadoğan A (2008) Sinemada Son Adam: Makinist Ramazan Çetin: Ankara Sinemaları Tarihi, DKİV Yayınları, Ankara.
  • Foucault M (1980) Questions On Geography, C. Gordon (ed), Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, Pantheon, New York, 63-67.
  • Goody J (2009) Sözlü Kültür, Milli Folklor, 83, 128-132.
  • Görkem İ (2000) Halk Hikâyeleri Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Işığan İ A (2000) Türk Sineması Çalışmalarında 1950 Öncesinin Dışlanması, İletişim, 7, 195-212.
  • Kayador V (1999). Bir Zamanlar Ankara Sinemaları, Kebikeç, 9, 159-170.
  • Kusters P (1996) New Film History, Matador/av, 39-60.
  • Küçükbasmacı G (2013) Elektronik Çağda Sözün Satıcıları: Radyo ve Televizyon, Turkish Studies, 8/4, 1063-1080.
  • Küçükbasmacı G (2009) Sözlü Kültür Ortamından Elektronik Kültür Ortamına Geçiş Sürecinde Kastamonu Halk Anlatıları, Doktora Tezi, GÜ Sos. Bil. Enst., Ankara.
  • Logan R K (2011) Yazı ve Alfabe Etkisi, Berkay Ersöz (çev), D. Crowley ve P. Heyer (Ed). İletişim Tarihi, Teknoloji – Kültür – Toplum, Siyasal Kitabevi, Ankara, 99-106.
  • Okumuş F (2014) Sinema Tarih Yazımı: Türk Sineması Tarihyazımı İçin Yöntem Arayışı, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Ong W J (2013) Sözlü ve Yazılı Kültür Sözün Teknolojileşmesi, Sema Banon (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Özdemir N (2005) Cumhuriyet Dönemi Tük Eğlence Kültürü, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Öztürk S (2010) Türkiye’de Sözlü Tarihten İletişim Araştırmalarında Yararlanma Üzerine Notlar, Milli Folklor, 87, 13-26.
  • Öztürk S (2010) Elektronik Kültürün Adamına Karşı Yazılı Kültürün Adası: Issız Adam Filmine İletişim Sosyolojisi Açısından Bakmak, Marmara İletişim Dergisi, 16, 201-215.
  • Poe M T (2015) İletişim Tarihi-Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum, Umut Yener Kaya (çev), Islık Yayınları, İstanbul.
  • Ritzer G (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Süer Kaya (çev), Ayrıntı, İstanbul.
  • Sanders B (1999) Öküzün A’sı Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi, Şahnaz Tahir (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Sennett R (2006) Ten ve Taş: Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Tuncay Birkan (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Sobchack V (2008) Film Tarihi Nedir? Ya Da Sfenkslerin Bilmecesi, Seçil Büker (çev), Sinema Tarih/Kuram/Eleştiri, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, Ankara, 24-57.
  • Yağcı M (2005) Yazılı Kültürün Düşüşü Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre ve Elektronik Kültüre Geçiş Süreçlerinde Düşünsel ve Toplumsal Değişimler, Yüksek Lisans Tezi, AÜ Sos. Bil. Enst., Ankara.