ÇAĞDAŞ RESİM SANATINDA NEO-EKSPRESYONİZM EĞİLİMİ: IKB/ERBİL ÖRNEĞİ (1991-2015)

Ekspresyonizm, bireyin ve toplumun trajik ve psikolojik durumlarının bir yansımasıdır. Irak'ın durumu ve bölgede yaşanan trajik olaylar, bu akım için iyi bir zemin olmuş ve sanatçılar bu eğilimde resim yapmaya yönelmiştir. İkinci dünya savaşından sonra dünyada ortaya çıkan ekspresyonist eğilimli eserler, Neo-Ekspresyonist bir sanat çerçevesinde değerlendirilmektedir. Bu araştırmada Erbil'deki Neo-Ekspresyonist Sanat'a eğilimli eserler ele alınmaya çalışılmıştır. Bu araştırma, resim sanat tarihi çerçevesinde betimsel analiz yöntemine dayalı bir çalışmadır veErbil sanatçılarının 1991–2015 yılları arasında ürettikleri Neo-Ekspresyonizm resimlerini incelemektedir. Araştırmanın amacı, Erbil çağdaş sanatında Neo-Ekspresyonizm resimlerin özelliklerini ve temalarını keşfetmektir. Ayrıca, araştırmada Erbil çağdaş resminin tarihi ve Neo-Ekspresyonizm eserlerinin ortaya çıkışı da tartışılmıştır. Erbilli sanatçıların kendi görsel ve biçimsel karakteristik özelliklerini kazanmaları bir süreç almıştır. Psikolojik boyutlar, Erbil Neo-Ekspresyonizmi'nde eserlerin yapımında temel bir rol oynamıştır. Neo-Ekspresyonizm akımının benimsediği gibi bazı farklı ve yerel özellikler Erbilli sanatçıların eserlerinde bulunmaktadır. Bütün özelliklere rağmen Erbilli sanatçıların Neo-Ekspresyonizmin genel prensipleri çerçevesinde kalmış oldukları ve bu üsluptan çıkamadıkları da belirtilebilir.

___

  • Amhaz, Mahmoud. (1981). Al-Fan Taşkili Ma’asır, Byerut: Dar Al-Muthalath Lil-Taba’a Wa-Alnashr.
  • Antmen, Ahu. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Botani, Bashir Sabri. (2009). Danyal Üzeir Kasap (1913-2000), Erbil: Shaqam Dergisi, Sayı: (127).
  • Buruma, Ian. (2008). Desire in Berlin. New York: New York Review of Boks.
  • Crossing Art project. (2021). Karani Jamil, Erbil: Catalog of exhibitions, Cihan Gallery.
  • Dube, Wolf-Dieter. (1990). The Exprissionists. New York: Thames and Hdsson inc. 500 Fifth Avenue.
  • Fleming, Johan. and Hugh Honour. (2015), Dünya Sanat Tarihi, çev: Hakan Abacı, İstanbul: ALFA Basım.
  • Furness, R. S. (1973). Expressionism. London: Methuen.
  • Gara. (2005). Hunerî Şêwekarî Modêrin, Hewlêr: Dezgay Çap u Bilawkirdinewey Ara.
  • Garzanti, Aldo. (1974). Enciclopedia lettratura (English). Milan: Guido Villa.
  • Oiler, John. (2009). Ekspresyonîzim Çiye?. W: Azad Heme Şerîf, Hewlêr: Govarî Şêwekarî, Jimare (25), Dezgay Mêrig.
  • Osman, Dana Mohammed. (2017). IKB Çağdaş Resminde Ekspresyonizm, Yüksek Lisans (MA) tezi, Erbil: Salahaddin Üniversitesi.
  • Pirbal, Ferhad. (2006). Mejuy Hunerî Şewekarî Le Konewe Ta Pencakan, Erbil: Şewekarî-Dezgay Merg.
  • Resul, Wahbi. (2006), Hunerî Nîgarkêşan Mejuy Le Kurdda u Le Jihanda. Teknelojîya. Teknîk. Slêmanî: Çapxaney Wezaretî Perwerde.
  • Resul, Wahbi. (2013), Ebistrakt Eksprêşnîzm Le Nîgarkêşanî Hawçerxî Kurdıstanî Başurda. Slêmanî: Berêwberayetî Xaney Wergêran.
  • Saeed, Bekhtiyar. (2009). Dunya Bînîyekanî Hunerî Şêwekarî (Beşî Sêyem), Suleymanî: Berêweberayetî Gştî Çap u Bilawkirdnewey.
  • Sheppard, Richard. (1976). “German Expressionism”. Modernism: A Guide to European Literature, 1890-1930. London: Penguin Books.
  • Zeki, Semih. (2011). Sanatta yeni figürasyon olgusu ve yeni dışavurumcu resim anlayışı, Yüksek Lisans (MA) tezi, İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İnternet Kaynakçası
  • Tate. (2023), Abstract Expressionisim, Tate website. Erişim Tarihi: 16.7.2023. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/abstract-expressionism#:~:text=Abstract%20expressionism%20is%20the%20term,and%20the%20impression%20of%20spontaneity
  • Wolf. (2023). Expressionism Movement, Artists and Major Works. The Art Story. Erişim Tarihi: 2.5.2023. http://www.theartstory.org/movement-expressionism.htm