YERELDEN EVRENSELE SANATTA DİSİPLİNLERARASI BİR YAKLAŞIM UYGULAMASI

Özet             Bu çalışmanın amacı, yerel ölçekte mevcut olan bir zanaatın bilimsel ve kültürel veriler ışığında sanatsal tasarımlara dönüştürülebilme olanaklarının araştırılmasıdır. Araştırmanın Yöntemi, Uygulayıcının yeni bilgiler, beceriler ve deneyimler kazanmak ve kendi uygulamalarına karşı eleştirel bir bakış açısı geliştirmesine yardımcı olmak amacı güdülen özgürleştirici/geliştirici/eleştirel eylem araştırmasıdır.             Araştırmada Erzincan ilinin doğal zenginliklerinden endemik çiçek türleri ve kültürel eserleri veri olarak kullanılmıştır. Bitki türleri ve tarihi eserler zanaat ve sanat birlikteliği ile yorumlanarak ilin kültürüne katkısı sanatsal bir yaklaşımla sorgulanmaya çalışılmıştır. Sanatsal araştırmada, zanaat ve sanatın birlikteliği ile ortaya çıkan ürünün evrensel çalışmalara dönüşebilme olasılığının bulunduğu, zanaat, sanat ve bilim beraberliği ile daha özgün, estetik ve kültürel yapıtların ortaya çıkabileceği, bilimsel ve sanatsal bir bakışla zanaat ürünü olan yerel eserlerin el işçiliğinden öte daha sanatsal bir dile kavuşturulabileceği yönünde bulgular elde edilmiştir.             Bilimsel verilerin de kullanılması ile yerel zenginliklerin doğru kaynaklardan alınarak kültürel mirasın, gelecek nesillere görsel bir eser olarak aktarılma olanaklarına kavuşabileceği sonucuna ulaşılmıştır.

___

  • Arpaoğlu, F. (2013). Sanatta Disiplinlerarasılık ya da Disiplinlerarasılık. http://www.akbanksanat.com/detay/21-11-2013/sanatta-disiplinlerarasilik adresinden 20. 08.2015 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Bingöl,Y. (1993). “Bauhaus ve Endüstriyel Gelişmenin Sanat Eğitimine Etkileri”. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sempozyumu, 20-23 Mayıs, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Celbiş, Ü. (2009). “Bauhaus’un Alman Tasarım Kültürüne Etkileri”. Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cluck, N.A. (1980). Reflections IntheInterdisciplinary Apporachtothe Humanities. Liberal Education. 66 (1): 67-77.
  • Çal, H., (2011). Erzincan Çayırlı İlçesi Mezarlarında Kuş Motifi.Millî Folklor, 23(89)
  • Erkmen, N. (2009). “Bauhaus ve Maramara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi”.Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Esin. Sultan Melik Türbesi.http://izlerveyansimalar.blogspot.com.tr/2009/08/sultan-melik-turbesi.html adresinden 8.10.2015 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Gropius, W. (1965). Die neue Archtekture und das Bauhaus. Berlin.
  • İpşiroğlu, N.,İpşiroğlu, M. (2011). Sanatta Devrim. İstanbul: Hayalperest yayınları.
  • Yada, S. (1990). Tatbiki Güzel Sanatlar Okullarının Doğuş Sebepleri ve Fonksiyoları. İstanbul: Matbaacılık A.Ş.
  • Shiner, L. (2013). Sanatın İcadı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık