WALTER BENJAMIN’İN AURA KAVRAMI VE KOLEKSİYONERE BAKIŞININ “RUBEN BRANDT, COLLECTOR” FİLMİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Walter Benjamin’e göre, yeniden üretim teknikleriyle beraber sanat yapıtının iç biçimini oluşturan aura ve auranın en temel malzemesi olan biriciklik niteliği yok olmaya başlamıştır. Teknik gelişmelerin sanatın erişilebilirliği noktasında bir demokratikleşmeye yol açtığından söz eden Benjamin, bu durumu olumlamıştır. Benjamin’in koleksiyoner kimliği onun sanat anlayışına yön vermiş ve aura kavramını ortaya koymasında önemli bir rol oynamıştır. İdeal bir koleksiyonerin tarihsel materyalist bir tavra sahip olması gerektiğinin altını çizen Benjamin’e göre sanat eserinin değeri biricik olmasının yanı sıra tarihsel birikimiyle de ilişkilidir. Bu bağlamda Benjamin’in koleksiyoner ve aura kavramlarına bakışı arasında organik bir bağ bulunmaktadır. Milorad Krstic’in yazdığı ve yönettiği Ruben Brandt, Collector isimli animasyon filmi, Benjamin’in aura kavramına, koleksiyona ve koleksiyonere bakışına ilişkin yetkin görüngülere sahiptir. Bu çalışmada, koleksiyoner Benjamin’in aura kavramından yola çıkılarak koleksiyon üzerine düşünceleri ele alınacak ve Ruben Brandt, Collector filmi Benjamin’in ilgili kavramlarıyla açımlanacaktır. Çalışma, Benjamin’in kavramlarının, sanatın alanında sinemayı anlamlandırmakta bir ölçüt olarak kullanılabilirliğine ilişkin fikir vermesi bakımından önemli olacaktır.
Anahtar Kelimeler:

Sanat Yapıtı, Aura, Koleksiyon

ANALYSING WALTER BENJAMIN'S VIEW OF AURA CONCEPT AND COLLECTOR BY EXAMINING THE FILM, “RUBEN BRANDT, COLLECTOR”

According to Walter Benjamin, with the reproduction techniques, the quality of uniqueness, which is the most basic material of the aura and aura that form the inner form of the artwork, has begun to disappear. Benjamin, who said that technical developments have led to a democratization at the point of accessibility of art, affirmed this situation. Benjamin’s collector identity shaped his understanding of art and played an important role in revealing the concept of aura. Underlining that an ideal collector should have a historical materialistic attitude, Benjamin states that the value of the work of art is not only unique, but also related to its historical accumulation. In this context, there is an organic connection between Benjamin's view of the collector and the aura concepts. Written and directed by Milorad Krstic, the animated film Ruben Brandt, Collector has a competent phenomena regarding Benjamin’s concept of aura, collection and view of the collector. In this study, the collector Benjamin’s thoughts on the collection will be discussed based on the concept of aura, and the movie Ruben Brandt, Collector will be explained with Benjamin’s related concepts. The study will be important in terms of giving an idea about the usability of Benjamin’s concepts as a criterion in making sense of cinema in the field of art.

___

  • Adorno, T. W. (2012). Walter Benjamin Üzerine. (Çev. Dilman Muradoğlu) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2005). Kütüphanemi Yerleştirirken. B. F. Dellaloğlu içinde, Benjamin (Çev. Besim F. Delalloğlu, s. 151-159). İstanbul: Say Yayınları.
  • Benjamin, W. (2011). Tek Yön. (Çev. Tevfik Turan) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2013). Fotoğrafın Kısa Tarihi. W. Benjamin içinde, Fotoğrafın Kısa Tarihi Teknik Araçlarla Yeniden-Üretim (Çoğaltma) Çağında Sanat Eseri (Çev. Osman Akınhay, s. 1-39). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Benjamin, W. (2016a). Kitaplığımı Yerleştirirken. (Çev. Deniz Kurt). İstanbul: Sub Yayınları.
  • Benjamin, W. (2016b). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. W. Benjamin içinde, Pasajlar (Çev. Ahmet Cemal, s. 50-87). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2016c). XIX. Yüzyılın Başkenti Paris. W. Benjamin içinde, Pasajlar (Çev. Ahmet Cemal, s. 87-108). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Benjamin, W. (2018). Eduard Fuchs: Koleksiyoncu ve Tarihçi. T. Tayanç içinde, Walter Benjamin Kitabı (s. 431-473). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Brosius, B. (2015). Tarihin Yapıları. (Çev. Nejat Ağırnaslı) İstanbul: Yordam Kitap.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Dellaloğlu, B. F. (2005). Küçük Terimler Sözlüğü. B. F. Dellaloğlu içinde, Benjamin (s. 169-183). İstanbul: Say Yayınları.
  • Demiralp, O. (1999). Tanrı Bakışlı Çocuk Walter Benjamin Üzerine 49'a Parçalanmış Deneme. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Eagleton, T. (2013). Walter Benjamin ya da Bir Devrimci Eleştiriye Doğru. (Çev. Ferit Burak Aydar). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Gürbilek, N. (2012). Son Bakışta Aşk Walter Benjamin'den Seçme Yazılar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Leslie, E. (2019). Walter Benjamin Hakkında Her şey. (Çev. Meryem Sena Özgüven ve M. Murtaza Özeren). İstanbul: Dedalus Kitap.
  • Lunn, E. (2011). Marksizm ve Modernizm Lukacs, Brecht, Benjamin ve Adorno Üzerine Tarihsel Bir İnceleme. (Çev. Yavuz Alogan). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Oskay, Ü. (2014). Tek Kişilik Haçlı Seferleri. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Oskay, Ü. (2015). Walter Benjamin Üzerine. Ü. Oskay içinde, Estetize Edilmiş Yaşam (s. 11-53). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Oskay, Ü. (2015). Walter Benjamin'de Tarih, Kültür ve Fantazya. Ü. Oskay içinde, Estetize Edilmiş Yaşam (s. 121-154). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları. İletişim Yayınları.
  • Scannell, P. (2020). Medya ve İletişim. (Çev. Oğuzhan Taş ve Burcu Sümer). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Su, S. (2007). Fotoğraf ve Sanat. Cogito(52), 223-235.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2020, Kasım 24). Türk Dil Kurumu: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Tüzün, E. (2007). Benjamin, Deleuze, Nietzsche. Cogito(52), 148-161.
  • Witte, B. (2018). Walter Benjamin. (Çev. Mustafa Tüzel) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yüksel, S. E. (2011). Modernizm ve Kültür-Sanat Bağlamında Frankfurt Okulu. D. B. Kejanlıoğlu içinde, Zamanın Tozu (s. 395-448). Ankara: De Ki Basım Yayın.