YOKSUL SANAT (ARTE POVERA) AKIMININ İÇ MEKÂN TASARIM ÖĞELERİNE ETKİSİ

Sanat eseri ya da enstalasyon, bulunduğu bağlamın bir uzantısı olarak iç mimarlık disipliniyle ilişkilidir. İç mekân, algı ortamının kurgulanmasında, yapıt ve izleyici arasında çok katmanlı bir etkinliğin temelini oluşturmaktadır. Eser, izlenim etkinliğine ilişkin düzenlemeler sonucu, iç mekânda bulunan tasarım öğeleriyle kurduğu bağıntıyla anlam kazanır. Dolayısıyla mekânsal algıya ve sergileme alanlarının yapısal bütünlüğüne etkilerde bulunur. Sergileme alanları, araştırılmak üzere belirlenen eserler ile iç mekân tasarım öğeleri ekseninde irdelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, mekân-yapıt ilişkisine dayalı boyutları bulunan Yoksul Sanat enstalasyonlarının, tasarlanan sergileme alanları örnekleri üzerinden temel tasarım öğelerine etkisi, iç mekân kavramsal çerçevesinde analizinin yapılmasıdır. Çalışma kapsamında, mekân, iç mekân, tasarım öğeleri ve sanat izlenim mekânı kavramlarını oluşturan bileşenler irdelenmiş, verilerin sınıflandırılmasında literatür taraması ve örnek olay (vaka) yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma ile, izlenim nesnesi olarak incelenen enstalasyonların, görünümlerinin algısal özelliklerine odaklanılmış, temel beş öğe üzerinden sergileme alanlarına ilişkin etkiler ortaya konularak tartışılmıştır. Araştırma sonucunda; izlenim sürecini ve algısını belirleyen başlıca etmenin, enstalasyonun görsel etkileri, bağlamında bulunan tasarı öğeleri ve bunların birbirleriyle olan katmanlı ilişkisi olduğu görülmüştür.

THE INFLUENCE OF THE ARTE POVERA ART MOVEMENT ON DESIGN ELEMENTS OF INTERIOR SPACE

Extension context of an art piece or an installation is relevant with the discipline of interior architecture. Interior space underlies a multi-layered activity for the perception creation of the environment between the artifact and the audience. A work piece of art becomes meaningful through its relationship with interior design elements by means of impression activity arrangements. Thereby it affects the spatial perception of exhibition areas and structural integrity. In this research, selected exhibition areas are examined in between researched artworks and their interior design elements. The subject of this research is influence of the Arte Povera installations on the basic design elements in designed exhibition areas within the conceptual framework of the interior space based on the space-art piece relationship. The scope of the study involves the components of the concepts of space, interior space, design elements, and art impression space. The data were classified by literature reviews and case study methods. The perceptual characteristics of the examined installations and the influences of the artworks on the exhibition areas mentioned on this study are discussed using the basic five design elements. The research indicates that the visual effects of installations, design elements included in composition and their overlapping relationship are the main factors to determine impression process and its perception perceived.

___

  • Ana Britannica, Genel Kültür Ansiklopedisi (1986a). Cilt 16. İstanbul: Ana Yayıncılık, s. 197.
  • Ana Britannica, Genel Kültür Ansiklopedisi (1986b). Cilt 18. İstanbul: Ana Yayıncılık, s. 350.
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık, s. 213.
  • Avar, A. A. (2009). Lefebvre’in Üçlü Algılanan, Tasarlanan, Yaşanan Mekân Diyalektiği. Dosya, 17, s. 7-8-9.
  • Buren, D. (2009). The Gallery As A Gesture. R. Greenberg, B. W. Ferguson, S. Nairne (Ed.), Thinking About Exhibitons içinde (s. 315). New York: Routledge.
  • Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi (1992). Cilt 17. İstanbul: Interpress Basın ve Yayıncılık, s. 9019.
  • Cevizci, A. (2010). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık, s. 636.
  • Ching, F. D. K. (2004). İç Mekân Tasarımı: Resimli. (Çev. B. Elçioğlu). İstanbul: Yapı Yayın, s. 121-123-126-131-142-152-154.
  • Christov-Bakargiev, C. (2005). Arte Povera. New York: Phaidon Press, s. 107-136-143-157-262.
  • Coates, M., Brooker, G. ve Stone, S. (2017). Görsel İç Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları, s. 89.
  • Collins, J. (2007). Sculpture Today. New York: Phaidon Press, s. 198.
  • Devellioğlu, F. (1970). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Doğuş Matbaası.
  • Dinçer, A. (2011). Konutlarda Mekân Tasarımı Kriterlerinin Görsel Algılama Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 61.
  • Doğanca, M. (2002). İç Mekân Tasarımında Görsel Etkileşimler. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 7.
  • Eroğlu, Ö. (2001a). Arte Povera Gerçekten Yoksul Bir Sanat mıydı?. İstanbul: Nelli Sanatevi Yayın, s. 24-38.
  • Eroğlu, Ö. (2014b). Arte Povera. İstanbul: Tekhne Yayınları, s. 63-77.
  • Erzen, N. J, (1997b). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Cilt 3. İstanbul: Yem Yayınları, s. 1639.
  • Erzen, N. J. (1997a). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Cilt 1. İstanbul: Yem Yayınları, s. 221.
  • Esen, A. (2018). Sanat Müzelerinde Beyaz Küp Bağlamının Sanat Mekânına ve İzleyici Deneyimine Etkileri: İstanbul Modern Örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 26-93.
  • Faulkner, S. (1979). Planing a Home. New York: Holt, Rinehart ve Winston.
  • Focillon, H. (2015). Biçimlerin Yaşamı. İstanbul: Janus Yayıncılık, s. 37.
  • Göler, S. (2009). Biçim, Renk, Malzeme, Doku ve Işığın Mekân Algısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 109.
  • Güngör, İ. H. (2005). Görsel Sanatlar ve Mimarlık İçin Temel Tasar. İstanbul: Bilgisayar Destekli Baskı ve Reklam Yayınları, s. 26- 51-53-62-63-70-73-74-83-84-90-91-219.
  • Gür, Ö. Ş. (1996). Mekân Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık, s. 43-44-83.
  • Halse, A. O. (1978). The Use of Color in Interiors. New York: McGraw-Hill Book Company, s. 27-34.
  • Hasol, D. (2010). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Yem Yayın, s. 84-214-345.
  • İzgi, U. (1999). Mimarlıkta Süreç Kavramlar-İlişkiler. İstanbul: Yem Yayın, s. 87.
  • Kahvecioğlu, H. (2008). Mekânın Üretici veya Tüketicisi Olarak Zaman. Uz Sönmez, F., Berber, Ö. ve Ural, Ş. (Ed.), Zaman-Mekân içinde. İstanbul: Yem Yayın.
  • Karaoğlu Can, M. (2021). Kalite Parametrelerinin İç Mekân Tasarımı Özelinde Yorumlanması ve Barselona Tasarım Müzesi Üzerine Bir Değerlendirme. Megaron, 16 (3), s. 469.
  • Kepes, G. (1949). Language of Vision. Paul Theobald ve Company, s.72.
  • Kuban, D. (1990). Mimarlık Kavramları. İstanbul: Yem Yayınları, s. 61.
  • Lefebvre, H. (2020). Mekânın Üretimi. İstanbul: Sel Yayınları, s. 25-118.
  • O’Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekânının İdeolojisi. (Çev. A. Antmen). İstanbul: Sel Yayınları, s. 30-31
  • Özayten, N. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Cilt 3. İstanbul: Yem Yayınları, s. 1939.
  • Özdemir, T. (2005). Renk Kavramı ve Konut İç Mekânında Tasarıma Etkileri. Sanatta Yeterlilik Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 86-99-101-103-104-174.
  • Özel, Y. (2021). İç Mekân Kurgusunda Mobilya ve Mekân Kompozisyonu İlişkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (25), s. 99.
  • Özön, N. M. (2008). Osmanlıca Türkçe Sözlük. İstanbul: İnkılap Kitabevi, s. 503.
  • Petitot, J. (2004). Morphologie et Esthétique. Paris: Maisonneuve ve Larose.
  • Sirel, Ş. (1992). Müzelerde Aydınlatma. Tasarım, 4 (30), s. 122-123.
  • Şensoy, H. (1977). Mimaride Mekân Bütünlüğü. İç Mekân Düzenleme Kürsüsü Konferansları. İstanbul: Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını, s. 1.
  • Tanyeli, U. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Cilt 2. İstanbul: Yem Yayınları, s. 1193-1194.
  • Tanyeli, U. ve Sözen, M. (2005). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 69-200.
  • Yılmaz, Ö. (2004). Mimari Mekânda Görsel Algı ve Manipülasyon İlişkilerinin İrdelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 38.
  • Yüce, O. (2018). Görsel Algı ve Tasarım Kriterlerinin Mekân Olgusuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 134.
  • Yücel, A. (1981). Mimarlıkta Biçim ve Mekânın Dilsel Yorumu Üzerine. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi
Sanat ve Tasarım Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-2264
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

TOPLUMSAL MEKANIN YENİDEN ÜRETİMİ: TRABZON KAVAK MEYDANI VE HÜSEYİN AVNİ AKER STADYUMU

Bahar KÜÇÜK KARAKAŞ, Neva GERÇEK ATALAY

BATI MODERN SANATINDA MİSTİSİZM, OKÜLT VE KADIN SANATÇILAR

Ece AKAY ŞUMNU

COVİD-19 PANDEMİSİNİN EĞİTİM MEKÂNI KULLANIMINA ETKİLERİ: KTÜ MİMARLIK FAKÜLTESİ BİNASI ÖRNEĞİ

Reyhan MİDİLLİ SARI, Ayşe ŞAHİNER TUFAN

LACAN BAĞLAMINDA RESİM VE PSİKANALİZ (Salvador Dali’nin Narcissus’un Metamorfozu, Michelangelo Merisi Da Caravaggio’nun İshak’ın Kurban Edilişi, Jackson Pollock’un - Bir (Numara 31) isimli yapıtları üzerinden bir analiz)

Zülküf KAÇMAZ

AMERİKAN GAZETESİ HARPER’S WEEKLY İLLÜSTRASYONLARIYLA 1877-1878 OSMANLI RUS SAVAŞI (93 HARBİ) SIRASINDA OSMANLI KENTLERİ

Özgür GÜLBUDAK

TÜRK KÜLTÜR VE SANATI’NDA MEHMED SİYAH KALEM MİNYATÜRLERİNİ OLUŞTURAN PLASTİK ÖĞELERİN İNCELENMESİ

Muteber BURUNSUZ

RAHİP GOMİDAS “BABİL IRMAKLARI KIYISINDA” Koro ve Piyano Eşlikli Sololar için 137. Mezmur Kompozisyonu İçerik-Biçim Analizi

İsmet KARADENİZ

TEMEL TASARIM EĞİTİMİNDE SOYUT DÜŞÜNME: “DÜZEN” VE “KAOS”UN “DİZİLER” ARACILIĞIYLA AÇIKLANMASI

Daniz SHEIBANIAGHDAM, Gözde ZENGİN, Milad HAJİAMİRİ

TRAVMAYI İZLEMEK: DORİS SALCEDO’NUN HEYKELLERİNDE TOPLUMSAL HAFIZA, YAS VE MELANKOLİ

Özgü ÖZTURAN, Selda ÖZTURAN

MOBİLYA TASARIMINDA ATIK MALZEME KULLANIMININ ÖRNEKLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

İrem BEKAR