BATI MODERN SANATINDA MİSTİSİZM, OKÜLT VE KADIN SANATÇILAR

Modern dönemde mistik düşünce geleneklerinin Batı Avrupa sanatına olan etkisi görünürlük kazanmış hatta ona yön verir hale gelmiştir. Araştırma makalesi niteliğindeki metin, mistik düşünme biçimiyle şekillenen modern Batı sanatını ve bu sanatın gelişiminde rol oynanayan kadın sanatçıları tanımayı ve anlamayı amaç edinir. Akademinin ve sanat tarihinin yerleşik doktorinine uzak olan mistisizm ve sanat ilişkisi Batı’da Modernizm’in az tartışılmış yüzünü ortaya koyar. Modernitenin temsili olan kadın sanatçılar üzerine açılan sergiler, yazılan makale ve derlemeler dönemin atmosferini yeni bir okumaya açmış ve makalenin inceleme yönteminin geliştirilmesinde temel unsur olmuştur. Moderniteye kendine özgü karakter kazandıran kadın sanatçıların çalışmaları, onların düşünsel alt yapılarını kurmalarına yardımcı olacak kadın teologların yazıları ve dönemin koşulları karşısındaki cesur biyografiler ilham verici materyaller olmuştur. İncelenen metinlerde içerik olarak aynı kavramların farklı terimlerle adlandırmalarından doğan karışıklığı önlemek amacıyla metot olarak öncelikle, mistisizmin Batı’da karşılığı olan okült ve ezoterim üzerine açıklamalar yapılmış, sanatsal anlamda bu kavramların etkisi tartışılmış, ardından kadın düşünürlerin fikirlerine değinilmiş, ağırlıklı olarak mistisizmle ilişkilenebilecek kadın sanatçıların çalışmalarından örnekler verilmiştir. Makale içerisinde dikkat çekebilecek bulgu, modernitede karşılaşılan ve sanatsal akımlara erkek sanatçılar kadar yön verdiği düşünülen mistik vizyona sahip kadın sanatçıların araştırılması olarak sunulabilir.

MYSTICISM AND WOMEN ARTISTS IN WESTERN MODERN ART

In the modern period, the influence of esoteric and mystical thought traditions on Western European art has become visible and even guiding. This research article aims to recognize and understand the modern Western art shaped by mystical thinking and the female artists who played a role in the development of this art. The relationship between mysticism and art, which is far from the established idea of academia and art history, reveals the less-discussed face of Modernism in the West. Exhibitions, articles and compilations on women artists, who are the representatives of modernity, opened the atmosphere of the period to a new reading and became the main element in the development of the article’s analysis method. The works of women artists who gave modernity its unique character, the writings of women theologians who would help them to establish their intellectual infrastructure, and the brave biographies against the conditions of the period have been inspiring materials. In order to avoid confusion arising from the naming of the same concepts with different terms in the analyzed texts, firstly, explanations were made on the occult or esoteric, which is the equivalent of mysticism in the West, the effects of these concepts in the artistic sense were discussed, then the ideas of women thinkers were mentioned, examples of the works of female artists, which can be mainly associated with mysticism, are given. The finding that can attract attention in the article can be presented as strong women artists and the common mystical visions of these women artists, as well as many artists who think that they shape the artistic movements encountered in Modernity.

___

  • Bauduin T.M. (2014). Surrealism and Occult Occultism and Esotericism in the Work and Movement of Andre Breton. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Bauduin T.M. ve H. Johnsson. (2018). The Occult in Modernist Art, Literature, and Cinema. Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Besant A. ve Leadbearer, C.W. (1999). Thought Forms. India: Quest Books, Theosophical Publishing House.
  • Blavatsky H. P. (2021). Nasıl Teozofist Olunur? Teozofinin ve Okültizmin Bilgeliği. (Ş. Ay Çev.) Antalya: Zuzu kitap.
  • Breton A. (2009). Sürrealist Manifetsolar. (.Y. S. Kafa, A. Günebakanlı, A. Güngör, Çev.), İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Crowley, M.T. (2008). Beyond The Fringe of Speech: The Spirituality of Evelyn Underhill and Art. Degree of Doctor of Philosophy. School of Theology Faculty of Arts and Sciences. Locked Bag 4115, Fitzroy, Victoria 3065: Australian Catholic University Research Services.
  • David-Neel, A. (1931). Magic and Mystery in Tibet. London: Penguin Books.
  • Drury, N. (2012). Pathways in Modern Western Magic.Richmond: Concrescent Scholars.ISBN: 978-0-9843729-9-7.
  • Elizabeth S. (2020). The Art of the Occult A Visual Sourcebook fort he Modern Mystic. London: White Lion Publishing.
  • Jinarajadasa, C. (1996). A Short Biography of Annie Besant. Adyar, Madras, India: Teosophical Publishing House.
  • Kandinsky, W. (1946). On Spritual in Art. New York: Soloman R. Guggenheim Foundation.
  • Underhill, Evelyn. (2002). Mysticism, A Study in the Nature and Development of Spritual Consciousness. Nex York: Dover Publications, Inc.
  • Rosemont P. (Ed). (1998). Surrealist Women. USA: The University of Texax Press.
  • Yalçın, K. (2020). Büyücüler ve Casuslar (Önsöz) Okült Araştırmalar- Blavatsky H. İstanbul: Mavi Kalem Yayınevi.