Seramiğe Dönüşen Organik Nesneler: Teknik ve Sanatsal Örnekler

Günümüzde seramik malzemeyi bir ifade aracı olarak kullanan çağdaş sanatçılar, eserlerinin plastik diline katkı sağlamak için çeşitli sır, şekillendirme ve pişirim alternatifleri denemektedirler. Burada ele alınacak şekillendirme alternatiflerinden biri de sanatçıların kumaş, dantel, ip, bitkisel ürünler, doğal ve yapay süngerler gibi çeşitli organik nesneleri döküm çamuru içine daldırıp çıkararak şekillendirmesidir. Bu teknikle seçilen nesneler üzerinden hem doku hem de form elde edilmektedir. Bu makalede seramik formu ve bünyesi olarak kullanılan nesnelerin seramiğe nasıl dönüştüğü, nesnelerin nasıl şekillendirildiği araştırılacaktır. Araştırma yönteminde, söz konusu tekniği uygulayan ulusal ve uluslararası sanatçıların eserleri ele alınacak, seçilen nesne üzerinden tekniğin plastik dili incelenecektir. Sonuç olarak sanatçıların; eserlerini diğer bilinen şekillendirme yöntemlerinden farklı olarak oluşturdukları, bu tekniğin şekillendirme yöntemlerine katkı sağladığı anlaşılmıştır. Teknikte, kullanılan nesnelerin seçimi sanatçının tercihine bağlı olduğu görülmüştür. Seramik sanatı açısından ortaya çıkan eserlerin çoğunlukla seramiğin plastik diline katkı sağladığı söylenebilir. Bu teknikle elle şekillendirilmeyecek kadar orijinal dokuları da elde etme olanağı bulunmaktadır. 

Organic Objects Which Turn Into Ceramic: Technical and Artistic Examples

Contemporary artists using ceramic materials have been trying various types of glaze, shaping and firing alternatives in order to contribute to the plastic interpretation of their works. One of the shaping alternatives that will be discussed here is the organic products such as fabric, lace, rope, herbal products, natural and artificial sponges shaped by the artist by dipping and removing the object from slip casting. With this technique, both the form and the tissue are obtained from the selected objects. In this article, it will be discussed that how the objects used as ceramic form and body turn into ceramics and how the objects are shaped. In the research method, the artworks of the national and international artists who have applied the relevant technique will be discussed and the plastic interpretation of the technique will be examined in terms of the selected material. The results reveal that the artists apply the techniques differently from other well -known shaping methods in their artworks, which contributes to shaping methods. The results also shows that the choice of the objects used in the technique is dependent on the artist’s preference. It can be said that the artworks produced in terms of ceramic art mostly contribute to the plastic interpretation of ceramics. With this technique, it is also possible to obtain original textures that cannot be shaped by hand easily. 

___

  • Acartürk, B. ve Kaya Ş. (2013). Agrega Katkılı Seramik Bünye Özelliklerinin Araştırılması, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt:17 Sayı:2, s.66
  • Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, s.1, 32, 119, 120, 122, 128
  • Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri ile Yorumu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Sanatta Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.67-69
  • Orlowski, J. M. (2010). Ties That Bind, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Masters of Fine Arts in the College of Arts and Sciences Georgia State University, Amerika, s.7
  • Özer, L. ve Kurşuncu A. (2012). Kâğıt Katkılı Sanat Seramikleri, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Aralık, Cilt:3 Sayı:3, Eskişehir, s.121
  • Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s. 48,116,133-134,144, 221, 233
  • http-1: https://www.foodelphi.com / malzeme – bilgisi - doc- dr-ali - gundogdu / Organik (Erişim tarihi 19.11.2018)
  • http-2: http://www.kimyaegitimi.org / sites / default / files / kimya_egitimi_ ogrenci_ deneyleri / organik _ bilesiklerde _ karbon_ve_ hidrojen.pdf (Erişim tarihi 19.11.2018)
  • http-3: http://ceramicartistsnow.com / wp-content / uploads / 2016/02/10 – cool – ceramic -CAN. pdf 10 Unconventional Ceramic Techniques You Haven’t Tried Yet (Erişim tarihi 06.10.2018)
  • http-4: http://www.jessicadrenk.com/#/schwane/ (Erişim tarihi 06.10.2018)
  • http-5: http://jessicagardnerstudios.com/ (Erişim tarihi 08.10.2018)
  • http-6: http://www.themethodcase.com/else-by-michal-fargo/ (Erişim tarihi 21.10.2018)
  • http-7: http://www.mettemayagregersen.com/wordpress/construtions/ (Erişim tarihi: 21.10.2018)
  • GÖRSEL KAYNAKÇA
  • Görsel 1. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.221
  • Görsel 2. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.144
  • Görsel 3. Peng, Q. (2016). A Site for Hybrid Practice: Between Traditional Culture and Contemporary Ceramic Art, An Exegesis Submitted For The Degree Of Thedoctor Of Philosophy Of Visual Arts Graduate Program Doctor Of Philosophy The Australian National Unıversity, College Of Arts And Social Sciences Research School Of Humanities And The Arts School Of Art, Avustralya, May, s.233
  • Görsel 4. Demet İper Dicle Kişisel Arşivi Görsel 5. Demet İper Dicle Kişisel Arşivi
  • Görsel 6. Kutlu, M. (2013). Resimsel Öğelerin Seramik Teknikleri ile Yorumu, Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Ana Sanat Dalı, Sanatta Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s.67
  • Görsel 7. http://galerisoyut.com.tr / artist / betul- demir - karakaya / # gallery / 057284 e 94f 9b8b5 aa 9e538f9 eb 0af949 / 6564 (Erişim Tarihi 06.10.2018)
  • Görsel 8. http://jessicadrenk.com/pages/Porcelain%20Skins/Skin%2003.html (Erişim Tarihi 06.10.2018) Görsel 9. http://jessicagardnerstudios.com/gallery-growing-up/ (Erişim Tarihi 06.10.2018)  Görsel 10. http://jessicagardnerstudios.com/gallery-growing-up/ (Erişim Tarihi 06.10.2018) Görsel 11. Michal Fargo Kişisel Arşivi
  • Görsel 12. Michal Fargo Kişisel Arşivi
  • Görsel 13. AU Ho Lam Suzanne Kişisel Arşivi
  • Görsel 14. AU Ho Lam Suzanne Kişisel Arşivi
  • Görsel 15. Gürel, A. A. (2015). Seramik Sanatında Figüratif Form Olanakları Bağlamında Amiguruminin Kullanımı, Seramik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, s.128
  • Görsel 16. Mette Maya Gregerson Kişisel Arşivi Görsel 17. Mette Maya Gregerson Kişisel Arşivi Görsel 18. Deborah Timperley Kişisel Arşivi Görsel 19. Seyhan Yılmaz Kişisel Arşivi
  • Görsel 20. Seyhan Yılmaz Kişisel Arşivi