Osmanlı Döneminde İstanbul'da Yaşam ve Türk Resim Sanatında Çağdaş Dönem Öncesi Yansımaları

İstanbul’un fethinden sonra Türk resim sanatında gelişimi izlenen minyatür sanatı, 17. yüzyıldan itibaren konusunu ağırlıklı olarak günlük yaşamdan almaya başlamıştır. 18. yüzyıl Türk sanatı o yılların toplumsal yapısıyla paralel bir şekilde Doğu- Batı ikilemi içinde bulunmaktadır. Dönemin önemli minyatür ustası Levni ve ardından Buhari, bu dönemin dünya görüşü ile İstanbul’un görkemli yaşam tarzını yansıtmışlar ve dönemin sanatını yönlendirmişlerdir. Ayrıca 18 ve 19. yüzyıllarda, Osmanlı topraklarına gelen ressamların artışları dikkat çekicidir. Bu sanatçıların eserleri, o dönemin İstanbul’unun günlük yaşamını günümüze taşıyan belgeler niteliğindedir. Tanzimat sonrasında ise Osmanlı resmi, Batı anlayışına yönelik eğitim veren askeri okullarda yetişmiş ressamlar veya sivil sanatçıların ürünü olarak ortaya çıkmıştır. 

Daily Life in Istanbul During Ottoman Era and Its Reflections on Turkish Art of Painting Before The Contemporary Period

The art of miniature of which growth can be traced back in Turkish art of painting after the conquest of Istanbul, from 17th century on, starts to acquire daily life more often as its subject. 18th century Turkish art, in parallel with the social structure of the age, was in the dilemma of East vs. West. Major miniature master of the period Levni and Bukhari who came after him reflected the world view of this period, that on its own represents the whole age, spectacular life style of Istanbul and they lead the art of the period. Rise in the number of artists coming to Ottoman soil in 18th and 19th century is a remarkable point. Works of these artists qualify as documents carrying the daily life of Istanbul to present. And with Tanzimat (a series of reforms), Ottoman painting emerged as works of artists who were raised in military schools with Western education or civilian artists. 

___

  • AND, Metin(1985); “17. Yüzyıl Türk Çarşı Ressamları”, Tarih ve Toplum, S.16, Nisan
  • ARSAL, Oğuz (2000); Modern Osmanlı Resminin Sosyolojisi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • ATAMAN, Sadi Yaver (1997); Türk İstanbul’u, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı Yayınları No:39, İstanbul
  • AYAN, Aydın; (2008); “Bir Seçki İki Sergi: 70+70” 1939-1923 Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türk Plastik Sanatları ve İki Müze Önerisi, MSGSÜ Yayınları, İstanbul
  • IŞIN, Ekrem (2006); İstanbul’da Gündelik Hayat, YKY:1240, 4. Baskı, İstanbul, Şubat
  • JOHNSON, Clarence Richard (Ed.); M.A. Çev. Sönmez Taner (1995), İstanbul 1920, Türkiye Ekonomik ve
  • Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, Nisan, 23.01.2008, İstanbul, s.66
  • KARAYEL GÖKKAYA, Evren; İstanbul’da Günlük Yaşam Sahneleri’nin Türk Resim Sanatına Yansımaları,
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi, 2012
  • ORTAYLI, İlber (2007); Son İmparatorluk Osmanlı, Timaş Yayınları/1570, 5. Baskı, Ocak, İstanbul, s.87-89
  • UZUNOĞLU, Meryem (2008); Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik/Doktora Tezi,
  • Cumhuriyet’ten Günümüze Toplumsal Değişimin Türk Resim Sanatı’nda Kadın İmgesine Yansıması, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ortak Kültürel Miras: Birlik İçinde Çokluk (Sergi Kataloğu) (2009), İstanbul Türk İslam Eserleri Müzesi, 16 Eylül-11 Ekim, İstanbul