Güney Kore'li Besteci Isang Yun'un Zorlu Geçen Yaşamı ve Tanınmış Eserleri

Bu inceleme yazısında 1917-1995 yıllarında yaşamış olan Güney Koreli besteci Isang Yun’un hayatı, eserlerinin o dönem içinde bulunduğu belirsiz politik ortamlardan nasıl etkilendiği, Avrupa’daki öğrencilik ve sonrasında devam eden profesyonel müzik hayatında, kişisel tarzını nasıl oluşturduğu incelenmiştir. Dünya çapında tanınmış bir besteci olan Isang Yun’un kendi isteğiyle yok ettiği eserleri dışında, hemen hemen bütün eserleri seslendirilmiş ve önemli şirketler tarafından kaydı gerçekleştirilmiştir. Ancak ülkemizde ne yazık ki henüz pek tanınmamaktadır. İncelememin çıkış noktası bestecinin seslendirmekten onur duyduğum “CONTEMPLATION” adlı eseridir. Yun’un iki viyola için 1988’de bestelediği “CONTEMPLATION” adlı eserinin Türkiye’deki ilk seslendirilişi, MEÜ Prof. Dr. Uğur Oral Kültür Merkezi’nde 2 Aralık 2011’de viyola sanatçıları Dr.Tuba Özkan ve Prof. Siegfried Führlinger tarafından gerçekleştirilmiştir. 

The Troublous Life and The Well-Known Compositions of South Korean Composer Isang Yung

This feature shall look over the life of Korean compositor Isang Yun lived in 1917- 1995, how his compositions were affected due to political disturbances at that time and how he had formed his individual style in his school days in Europe and in the days of his professional music carrier. Substantially all of the compositions of worldwide compositor Isang Yun except that he removed some of them of his own accord had been performed and recorded by well-known music companies. Unfortunately he is little known in Turkey. Starting Point of this investigation is a composition of him, “CONTEMPLATION” I performed proudly. The first audience of CONTEMPLATION in Turkey, com- posed for two violas in 1988, has been performed by two violists, Dr. Tuba Özkan and Prof. Siegfried Führlinger at MEÜ Prof. Dr. Uğur Oral Culture Center in 2nd of December, 2011. 

___

  • FELICIANO Francisco F. , (1983). “Four Asian Contemporary Composers: The Influence of Tradition in their Works” Quezon City: New Day Publishers..
  • RINSER Luise, (1977). ‘Isang Yun: Der Verwundete Drache’, S. Fisher, Verlag GmbH, s.23.
  • CHOI Yulee, (1992). The Problem of Musical Style: Analysis of Selected Instrumental Music of the
  • Korean-Born Composer ISANG YUN, s. 143, New York University.
  • CHUN Sung Hwan, (March 1989).“Yun Isang”, YesongDong-a, s. 459.
  • GROUT Donald Jay, (1988).“A History of Western Music”, New York, W. W. Norton & Co. s. 865.
  • RINSER Luise, (1997).“Verwundete Drache”, s. 95.
  • LEE Bjong, (7 Aug. 1988).‘I have East German Citizenship but I am a Korean’, CHUGAN HANGUK, 21-23
  • The Korean Herald, (5 March 1989).’Yun I-Sang Events in Seul Canceled’, Culture 9.
  • CAPRA Fritjof, (1975). ‘The Tao of Physics’, Bentam New Age Books, s.175-176.
  • KIM Je Chang, (1986). ’The Study of Isang Yun’s Work’ “Gagok”: Comparison of Korea Traditional Music Gagok.