Kültürel Anlatılardan Amazon Kadınları Mitlerine: Hareketli Çizgi Roman Uygulamaları

Bir birey olarak kadınlar, toplumda kendisini var etmeye çalışırken birçok olumlu ve olumsuz geleneksel yaklaşımla karşılaşmaktadırlar. Bu yaklaşımlar, geçmişten günümüze salt anlatı ve mitlerde yer alan “kadın kavramı” ile ilgilidir. Bedeniyle, düşüncesiyle, yaratılışıyla suçlu olarak dünyaya gelen kadınlar, geçmişte feminizm’e sığınarak çoğu problemini aşabiliyorken, bugün yeni medya mecralarında yalnızca bir hashtag açarak seslerinin her alanda duyulmasını sağlayabilmektedirler. Çoğu zaman kadına ya da kadınlık kavramına atfedilen değerin günlük yaşamda anne ve eş gibi sıfatlarla nitelendirilmesi gibi kadınların görsel bir imge olarak sadece belirli kalıplarla yansıtıldığı bir diğer alanda çizgi romanlardır. Dolayısıyla çizgi roman disiplini, kadın karakterlerin nesneleştirilerek birer popüler kültür ikonuna dönüşmesini sağlamaktadır. Bu araştırmada kültürel anlatılarda yer alan “Amazon Kadınları” mitine dayanarak yaratılan “Tomris: Düşler Krallığı Kadınları” adlı hareketli çizgi roman uygulaması Dördüncü Dalga Feminizm bağlamında ele alınmıştır. Bu kapsamda elde edilen veriler ve örnekler üzerinden Türkiye’de kadın çalışmaları ve çizgi roman alanında eksiklik ve önerilere değinilerek araştırma sonuçlandırılmıştır.

___

  • Ahmed, S. (2018). Feminist Bir Yaşam Sürmek (çev. B. Sümer Aydaş). Sel Yayıncılık.
  • Baumgardner, J. (2011). F’em!, Goo Goo, Gaga and Some Thoughts on Balls. Berkely: Seal Press.
  • Bennett, J. (2018). Feminist Dövüş Kulübü Cinsiyetçi İş Ortamında Hayatta Kalma Rehberi (çev. A. N. Buğalı). İndigo Kitap.
  • Cochrane, K. (2013). All The Rebel Women The Rise of The Fourth Wave of Feminism. UK: Guardian Book.
  • Chamberlain, P. (2017). The Feminist Fourth Wave Affective Temporality. Switzerland: Springer İnternational Publishing.
  • Eraslan, Ş. (2014). “Antik Dönem Sanatında Amazon Kraliçeleri”, Arkeoloji ve Sanat, 147, 67-79.
  • Erhat, A. (2018). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Fotopoulou, A. (2014). “Digital and networked by default? Women’s Organisations and The Social Imaginary of Networked Feminism”, New Media & Society, 1-17.
  • Gültepe, N. (2017a). Türk Mitolojisi Yeni Araştırmalar Işığında. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Gültepe, N. (2017b). Türk Kadın Tarihine Giriş, Amazonlardan Bâcıyân-ı Ruma’a. İstanbul: Ötüken.
  • Kabaağaçlı, C. Ş. (2003). Halikarnas Balıkçısı Anadolu Efsaneleri. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Karacalar, A. (2010). Amazonlar ve Anaerkinin Çığlığı. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • Kaya, Ş. (2018). “Kadın ve Sosyal Medya”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (2), 563-576.
  • Langton, R. (2000). Feminism in Epistemology: Exclusion and Objectification. M. Fricker ve J. Hornsby (Editörler). Cambridge Companion to Feminism in Philosophy. Cambridge. Cambridge University Press, 125-145.
  • Morton, D. (2015). “The Unfortunates: towards a history and definition of the motion comics”, journal of graphic novels and comics, 6 (4), 347-336.
  • Munro, E. (2013). “Feminism: A Forth Wave?”. Political Insight, 4 (2), 22-25.
  • Pekyürek, T. (2011). Amazonlar. İstanbul: Ananonim Yayıncılık.
  • Sagaert, C. (2017). Kadın Çirkinliğin Tarihi (çev. S. Kenç). Maya Kitap.
  • Samancı, Ö. (2004). Animasyonun Önlenemez Yükselişi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Sears, K. (2018). Mitoloji 101 Eski Yunan ve Roma Mitolojisi Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey (çev. E. Duru). Say Yayınları.
  • Smith, C. (2011). “Motion comics: modes of adaptation and the issue of authenticity”, Animation Practice Process & Production, 1(2), 357-378.
  • Smith, C. (2015). “Motion Comics: The Emergence of a Hybrid Medium”, Writing Visual Culture 7, 1-23.
  • Stone, M. (2000). Tanrılar Kadınken (çev. N. Arman). Payel Yayınları
  • İnternet: Jons, R. R. (2016). Is the ‘4th Wave’ of Feminism Digital?. Web: http:// bluestockings- mag.com/2013/08/19/is-the-4th-wave-of-feminism-digital/ adresinden 27.09.2020. tarihinde ulaşılmıştır.
  • İnternet: Parks, M. (October, 2014). How Fourth Wave Feminism is Changing Disney’s Princesses, Web:https://www.highbrowmagazine.com/4388-how-fourth-wave-feminismchanging- disney-s- princesses adresinden 26.09.2020 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet:Pythia, P. (2005). Feminism’s Fourth Wave, Web: https://www.utne.com/ community/femi- nisms-fourth-wave adresinden 27.09.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 1: https://suslukadinlarbisikletturu.wordpress.com/2018/10/14/marmaris-suslukadinlar- bisiklet-turu-2018/.
  • Görsel 2: https://www.turna.com/blog/karadenizin-amazon-kadinlari.
  • Görsel 3: Bu görsel Aylin Güngör kişisel fotoğraf koleksiyonuna aittir.
  • Görsel 4: https://www.instagram.com/p/BXsz-cvFbcu/.
  • Görsel 5: http://www.beyazperde.com/diziler/dizi-3108/fotolardetay/? cmediafile=18720621.
  • Görsel 6: https://www1.naijgreen.com/watchmen-motion-comic-season-1-complete- 720p-blu-ray- all-episodes/.
  • Görsel 7: https://techcrunch.com/2013/10/02/madefire-series-a/.
  • Görsel 8: https://submarinechannel.com/motioncomics/motion-comics-exhibition/.
  • Görsel 9: https://v1.escapistmagazine.com/gallery/view/26/136557/2952.8.
  • Görsel 10: https://apps.apple.com/de/app/tomris/id1506015663.
  • Görsel 11: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tomris. duslerkralligikadinlari&hl=tr.
  • Görsel 12: Bu görsel Aylin Güngör kişisel çizgi roman uygulaması videosuna aittir.
  • Görsel 13: https://twitter.com/tomris_g.