HEYKELSİ YAPILARA UYGULANAN SERAMİK KAPLAMALAR

Bu çalışmada, seramiğin yapı ve kaplama malzemesi olarak kullanılması ve heykelsi mimarilerde kullanılan seramik kaplamalar araştırılmıştır. Sanayi devriminden sonra çelik ve camın mimari kaplamalarda kullanılmaya başlamasıyla farklı yapı formlarının ortaya çıktığı görülmüştür. Bunlardan biri olan heykelsi mimariler, kentlerin simgesi haline gelmesi ile birlikte bu yapılarda alternatif malzeme olarak seramik kaplamalar da kullanılmaya başlamıştır. Sanayi devrimi ile hızla gelişen kentlerde çeşitli sanat akımları, toplumsal ve bireysel özgürlükler tüm sanat alanlarında olduğu gibi mimariyi de etkilemiştir. Sanat alanları arasındaki keskin sınırların ortadan kalktığı bu dönemde seramik ve heykel gibi farklı disiplinlerin de mimari tasarımlarla birleştirildiği görülmüştür. Geleneksel ve endüstriyel seramik kaplamalar mimar ve sanatçı iş birliği ile hem işlevsel hem çevresel hem de estetik açıdan mimari formlarla uyumlu hale getirilmiştir. Böylelikle, kentlerdeki heykelsi yapılarda cam ve metal dışında alternatif bir malzeme olarak seramik kaplamalar kullanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada, farklı işlevsel özelliklere sahip heykelsi mimari formlarda inşa edilen Maat ve Xinjin Zhi Müzelerinde kullanılan farklı özelliklerde üretilmiş seramik kaplamalar incelenmiştir.

CERAMIC SURFACE COATINGS IN SCULPTURAL ARCHITECTURE

In this study, the use of ceramics as a building and coating material and ceramic coatings used in sculptural architectures were investigated. After the industrial revolution, it has been seen that different building forms have emerged with the use of steel and glass in architectural coatings. As one of these, sculptural architectures became the symbol of cities, ceramic coatings began to be used as an alternative material in these structures. In cities that developed rapidly with the industrial revolution, various art movements, social and individual freedoms affected architecture as well as all fields of art. In this period, when the sharp boundaries between the fields of art disappeared, it was seen that different disciplines such as ceramics and sculpture were combined with architectural designs. Traditional and industrial ceramic tiles have been harmonized with architectural forms, both functionally, environmentally and aesthetically, with the collaboration of architects and artists. Thus, ceramic coatings began to be used as an alternative material other than glass and metal in sculptural structures in cities. In this study, ceramic tiles with different features used in Maat and Xinjin Zhi Museums, which were built in sculptural architectural forms with different functional features, were examined.

___

  • • Çevik, N.S., (2015) Avrupa Seramik Sanatında Endüstrileşme Süreci ve Cumhuriyet Sonrası Türk Seramik Sanatına Yansımaları, Aralık 77-95, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/192626; (Erişim Tarihi: 18/12/2019, Erişim Saati: 16:15)
  • • Çobanlı, Z., Okur, E., (2017), Seramik Yüzey – Mekân İlişkisi ve Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü Eğitim Programındaki Yeri, https://docplayer.biz.tr/13540933-Seramik-yuzey-mekan-iliskisi-ve-anadoluuniver- sitesi-guzel-sanatlar-fakultesi-seramik-bolumu-egitim-programindakiyeri.html, (Erişim Tarihi: 24/10/2019, Erişim Saati: 20:10)
  • • Eren, B. (2018). Geçmişin Ara Yüzlerinde Bir Mekân Emaresi Seramik, Eko Yapı, https://www.ekoyapidergisi.org/5142-gec- misin-arayuzunde-bir-mekn-emaresiseramik.html, (Erişim Tarihi: 16/09/2019, Erişim Saati: 10:40)
  • • Erman, D.O. (2005). Bir Kent Belleği Unsuru Olarak Yüzey Seramikleri ve Sao Beto Tren İstasyonu Örneği, https://dergipark. org.tr/tr/download/article-file/679508, (Erişim Tarihi: 26/10/2019, Erişim Saati: 20:12)
  • • Gül, S.N. vb. (2014). Çağdaş Mimari Yapılarda Seramik Panolar ve Yıldız Teknik Üniversitesi Kongre ve Kültür Merkezi Uygulaması, http://tojdac.org/tojdac/VOLUME4-ISSUE4_files/tojdac_v04i406.pdf, (Erişim Tarihi: 24/09/2019, Erişim Saati: 20:52)
  • • İzolluoğlu, A. (2020), Heykelsi Mimarilerde Seramik Yüzey Kaplamaları, (Yüksek Lisans Tezi) İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Seramik Ana Sanat Dalı, Malatya. Türkiye
  • • Monnıer, G. (2013). Mimarlık Tarihi, (2. Baskı) Dost Yayınları, Ankara.
  • • Mutlu, H.S. (2016). Çağdaş Kent Mimarisinde Seramik Panolar ve İnönü Üniversitesi Kongre ve Kültür Merkezi Uygulaması, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, https://dergipark.org.tr/tr/pub/iujad/issue/24487/259568, (Erişim Tarihi: 08/09/2019, Erişim Saati: 20:12)
  • • Tasarım 266. (2016), Eğitim ve Kültür Yapıları, (Sayı No.266), İstanbul.
  • • Tazeoğlu, F. (2016). 21. yy’da Seramik ve Cam Malzemelerin Mimaride Yüzey Oluşturma ve Kaplamada Kullanımı, (Yüksek Lisans Tezi) Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Seramik Ana Sanat Dalı, Eskişehir, Türkiye, ( Erişim Tari- hi:01/02/2018, Erişim Saati: 21:22)
  • • Toydemir, N. vd. (2011). Seramik Yapı Malzemeleri, (3. Baskı) Literatür Yayınları, İstanbul.
Sanat ve Tasarım Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-2264
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi