TÜRKİYE’DE ODA MÜZİĞİNİN GELİŞİMİ VE “NEMETH KUARTET” ÖZELİNDE BİR YAYLI KUARTETİN İNCELENMESİ

Ülkemizde en çok dinlenen klasik müzik türleri arasında yer alan oda müziğine yönelik ilginin son yıllardaki artışı dikkat çekicidir. Yeni oda müziği gruplarının kurulması, çeşitli kurum ve kuruluşların programlarında oda müziği gruplarına sıklıkla yer vermesi, oda müziğine yönelik çeşitli yarışma ve festivallerin düzenlenmesi bu türün icrasına ivme kazandırmış ve dinleyicilerin oda müziğine yönelik ilgisini artırmıştır. Oda müziği türleri içinde ise birçok farklı forma rastlanılmasına rağmen, akla gelen ilk oluşumların başında kuşkusuz yaylı kuartetler gelmektedir. Ülkemizde de son yirmi yıl içerisinde kurulan yaylı kuartetler arasında birçok grup yurt içi ve dışında gerçekleştirdikleri düzenli performanslarla ulusal ve uluslararası düzeyde önemli başarılara imza atmışlardır. Bu araştırma ulusal ve uluslararası sanat ortamlarında ülkemizi başarıyla temsil eden önemli oda müziği gruplarından Nemeth Kuartet’in oluşum sürecini ve temel dinamiklerini sosyal psikoloji bağlamında ele almayı amaçlamaktadır. Dört kadın sanatçıdan oluşan Nemeth Kuartet, ülkemizde istikrarlı bir şekilde sanat hayatını sürdürebilen az sayıda oda müziği grubu arasında gösterilmektedir. Bir durum çalışması olan bu araştırmada literatür taraması ve görüşme tekniğine başvurulmuştur. Grup üyeleriyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmede çeşitli sorular yöneltilmiş, elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerine başvurularak yorumlanmıştır

THE DEVELOPMENT OF CHAMBER MUSIC IN TURKEY AND AN ANALYSIS OF A STRING QUARTET SPECIFIC TO “NEMETH QUARTET”

It is remarkable that the interest in chamber music, which is among the most listened classical music genres in our country, has increased in recent years. The establishment of many new chamber music groups, the frequent inclusion of chamber music groups in the programs of various institutions and organizations, various competitions and festivals for chamber music have accelerated the performance of chamber music and increased the audience of this genre. Although there are many different forms among chamber music genres, string quartets are among the first to come to mind. Among the string quartets established in our country in the last twenty years, many groups have achieved significant success at national and international level with their regular performances in Turkey and abroad. This study aims to examine the formation process and basic dynamics of Nemeth Quartet, one of the important chamber music groups that have successfully represented our country in national and international area in recent years, in the context of social psychology. Consisting of four female artists, Nemeth Quartet is among the few chamber music groups that have been able to actively pursue their artistic life in national and international platforms for a long time. In this study, which is a case study, literature review and interview technique was used. In the semi-structured interview with the group members, various questions were asked, and the data obtained were interpreted by using qualitative research methods.

___

  • • Abeles, H.F.,Hoffer, C.F., Klotman, R.H. (1994). Foundations of Music Education, An Imprint of Macmillan Publishing Company, New York
  • • Alacalıoğlu, H. (2000). Istanbul Oda Orkestrası ve müzikçi yönleriyle Dr. Hâmit Alacalıoğlu. İstanbul:. Pan Yayıncılık.
  • • Aranson, Ellıot, Wilson, Timothy D., Akert, Robin M. (2012). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Kaktüs Yayınları
  • • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • • Cebeci, S. (2010). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • • Cüceloğlu, D. (2007). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • • Davidson, J.W. (1999). The Social İn Musical Performance, Edit: Hargreaves, D.J., North, A. C.,The Social Psychology of Music. New York: Oxford University Press..
  • • Hayes, N. (2016). Sosyal Psikolojinin Temelleri, Çev: Koca, A. E, vd. Ankara: Atıf Yayınları.
  • • Hortaçsu, N. (2012). En Güzel Psikoloji Sosyal Psikoloji. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.
  • • Karahasanoğlu, S., Yavuz, E. D. (2015). Müzikte Araştrma Yöntemleri. İstanbul: İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Yayınları.
  • • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • • Kayaoğlu, A. (2004). Sosyal Psikoloji Nedir? S. Ünlü (Ed.), Sosyal Psikoloji içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No:826.
  • • Kırel, Ç. (2004). Örgütlerde Grup ve Süreçleri. Editör: S. Ünlü (Ed.), Sosyal Psikoloji içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No:826, Eskişehir.
  • • Kütahyalı, Ö. (2012). Kemana Gönül Veren Sanatçı Oktay Dalaysel. Ankara: Sage Yayıncılık.
  • • Orhan, Ş. Y., & Tunca, B. E. (2014). Türkiye’de Oda Müziği Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik Tezleri. Folklor/Edebiyat, 20(80), 207-219.
  • • Öztürk, A. (2004). 20. Yüzyıl Bestekarlarından Bela Bartok’un Kuartetlerinin Müzikal Yapısının Çözümlenmesi ve Ortaya Çıkacak Yapıda Örnek Bir Kuartet Yazılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • • Sözer, V. (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Remzi kitabevi.
  • • Uçar, S. (2015). Wolfgang Amadeus Mozart‘ın Bir Üflemeli Çalgı ile Yaylı Üçlüsü/Dörtlüsü için Oda Müziği Eserleri ve KV 370 (368b) Fa Majör Obualı Dörtlü’nün Ayrıntılı Analizi. AKÜ Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-13.
Sanat ve Tasarım Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-2264
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

TÜRKİYE’DE ODA MÜZİĞİNİN GELİŞİMİ VE “NEMETH KUARTET” ÖZELİNDE BİR YAYLI KUARTETİN İNCELENMESİ

Gonca GÖRSEV KILIÇ, Uğur TÜRKMEN

PEYZAJ MİMARLIĞI KAPSAMINDA SİNEMA SANATINDA MEKAN TASARIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AVATAR FİLMİ ÖRNEĞİ

Sinem KIZILASLAN

PİYANO EĞİTİMİ DERSİ PERFORMANS ÖLÇÜMÜNE YÖNELİK DERECELİ PUANLAMA ANAHTARININ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Şafak TURGUT, Esra DALKIRAN

SINIRLARI BULANIKLAŞTIRMAK: MİMARLIK VE İÇ MİMARLIK ÖĞRENCİLERİ İLE DENEYSEL BİR KONUT TASARIMI

Lerzan ARAS

PEYZAJ MİMARLIĞI TASARIM STÜDYOSU DENEYİMLERİNİN YENİ TASARIM PROBLEMLERİNDE KULLANILMASI: KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Sema MUMCU, Tuğba DÜZENLİ, Elif Merve ALPAK

ÇAĞDAŞ SANATTA GÖÇ TEMASI, TEMSİLİ VE ÇELİŞKİLERİ ÜZERİNE

Esra YILDIZ

SANATIN SONU TARTIŞMALARINA KARŞI BİR DÜNYA TASARIMI OLASILIĞI OLARAK TEKHNE, TEKNİK, TEKNOLOJİ KAVRAMLARI ÜZERİNDEN YARATICILIK VE İNTERAKTİF YENİ MEDYA SANATINA BİR BAKIŞ

Melis BOYACI

İKONOGRAFİK VE İKONOLOJİK SANAT ELEŞTİRİSİ YÖNTEMİNE GÖRE SALVADOR DALİ’NİN “SON AKŞAM YEMEĞİ AYİNİ” ADLI ESERİNİN ANALİZİ

Caner TURAN

BİYOFİLİK İÇ MEKAN TASARIMI: BİR EĞİTİM BİNASINDA SU ÖĞESİ KULLANIMI İLE KULLANICI REFAH SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR ALAN ÇALIŞMASI

Fiona NEVZATİ, Ö. Osman DEMİRBAŞ, Deniz HASIRCI

KATILIMCI TASARIM DENEYİMİ: İKÜ AKPAZ KAFETERYA ÖRNEĞİ ÜZERİNE BİR TASARIM ÖNERİSİ

Berze İPEK, Yasemin ERKAN YAZICI