Fantastik Film Mekân ve Müziklerinin Eş Zamanlı Değerlendirilmesi: Edward Scissorhands (Makaseller) Örneği

Mekân, fiziksel oluşumunun ötesinde düşünsel bir üründür. Şeffaflaşmış ve sınırları belli olmayan bu düşünsel boyut, özellikle fantastik film mekanlarında fiziksel mekan niteliklerinin farklılaşmasıyla daha net algılanmaktadır. Algısal mekanın sınırsızlığı, akılcı bir gözle zihinde taranıp değerlendirildiğinde, bu tür filmlerdeki düşsel mekanlar somutlaşmaktadır. Fantastik filmlerde yaratılan bu kurmaca mekanların görsel tasarım algısına katkı sağlayan bir çok farklı disiplin olduğu gibi, film müziğinin yeri de tartışılamaz bir noktadadır. Bu çalışma, müzik ve mimarlık arasındaki görsel ve işitsel dönüşümlere dair çalışmalardan esinlenerek, mekan ve müziği oluşturan belirli elemanlar ve düzenleme ilkelerinin, fantastik film mekanlarındaki yoğurulmuş görsel etki ve işitsel boyutta onu destekleyen film müziği ile eş zamanlı değerlendirildiğinde bağdaşabileceklerini varsaymaktadır. Bu bağdaşıklığa dair inceleme, nitel araştırma yöntemleri ile elde edilen veriler ışığında, müzik ve mekan arasındaki biçimsel ilişkiyi analiz etmek amacıyla geliştirilen bir yöntem ile Tim Burton yönetmenliğindeki “Makas Eller” filminin seçilen sahnelerindeki mekan ve müziklerinin eş zamanlı karşılaştırması ile sonuca bağlanmıştır.

___

  • Demirbaş, Ö. (2000). Düşsel Mekan, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, E. (2009). Sinema Filmlerinde İzleyicinin Etkilenmesinde Önemli Rol Oynayan Öğelerden Biri Olarak Film Müziği, Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Esen, H. (2000). Anayurt Oteli Filminde Zaman ve Mekan. Selçuk İletişim, 3-13.
  • Felix, M. N. ve Elsamahy, E. M. (2016). “Visualizing Music Compositions in Architectural Conceptual Design”, Architecture And Planning Journal.
  • Güngör, İ. H. (2020). Temel Tasar. 01: 21.
  • Kabataş, M. (2017). “Müziğin Sinema Üzerine Etkisi”, Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 37-48.
  • Otyakmaz, U. (2015). Renkler ve Müzik Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Sanatları ve Tasarım Yüksek Lisans Programı Renk Kuramı, İstanbul.
  • İnternet 1: bilgibirikimi.net. (2011, Haziran). Web: https://bilgibirikimi.net/2011/06/26/ilk-sesli-film-ne-zaman-cevrilmistir/ adresinden 02 Ocak 2020 ‘de alınmıştır.
  • İnternet 2: Çalışır, G. (Aralık, 2015). FilmLovers. Web: https://www.filmloverss.com/edward-scissorhands-farkliligin-sessiz-cigligi/ adresinden 09 Ocak 2020’de alınmıştır.
  • İnternet 3: Güleç, G. Çağlar. N. (2014). Sinema ve Mimarlık Etkileşimi: Tım Burton Filmlerinde Modernizm Eleştirileri. Mimarlık. Web: http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=389&RecID=3303 adresinden alınmıştır.
  • İnternet 4: TDK. Güncel Türkçe Sözlük. Web: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.51387fbc5e4db5.21781357 adresinden 02 Ocak 2020’de alınmıştır.
  • İnternet 5: Vikipedi. Web: https://www.wikizeroo.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvRmFudGV6aQ adresinden 05 Ocak 2020’de alınmıştır.
  • İnternet 6: IMDB. Web: Burton, Tim. “Edward Scissorhands”. (1995). https://www.imdb.com/title/tt0099487/.