ETKİLEŞİMLİ MÜZE SERGİLERİNDE İZLEYİCİ ODAKLI YAKLAŞIMLAR

Bilgi çağının ilerlemesi ve teknolojinin kullanımıyla beraber müzelerin sergileme yöntemlerinde yaratıcı çözümler geliştirdiği ve sergi sunumlarının büyük değişiklikler gösterdiği bilinmektedir. Bu değişimde müze ziyaretçilerinin sergi izleme biçimlerine yönelik talep ettiği fiziksel ve dijital etkileşimin yarattığı bir değişim de söz konusudur. Sanat eserlerini yorumlayabilmek ve etkileşim kurmak yeni sanatsal ifade biçimlerinin ortaya çıkmasını da sağlamıştır. Bu araştırma, müzelerde gerçekleşen dijital ve fiziksel etkileşimli sergileme örneklerini inceleyerek sanat eserlerine yönelik gerçekleşen dokunsal kısıtlamaya alternatif olarak tasarlanan ziyaretçi ve eser deneyimlerini ortaya koymaktadır. Araştırma ayrıca müzelerde etkileşimli sergi deneyiminin nasıl geliştirileceği konusunda değerlendirmeler ve müzelerin daha fazla ziyaretçi deneyimi sağlamak için kullandığı sergileme yöntemlerini göstermeyi amaçlamaktadır. Araştırma içerisinde incelenen etkileşimli sergileme yöntemlerin izleyici ile müze kurumuna daha fazla olanak sağladığı ve izleyici özelinde büyük bir etkiye sahip olduğu görülmektedir

___

  • Ahmed, S. U. (2018). Interaction and interactivity: In the context of digital interactive art installation. In M. Kurosu (Ed.). Human-computer interaction. Interaction in context (pp. 241–257). Springer.
  • Candy, E. E. (Ed.). Interactive art (pp. 18–32). Libri Publishing, .
  • Chen, & Fragomeni, G. (2020). Virtual, augmented and mixed reality. industrial and everyday life applications. Springer.
  • Clintberg, M. (2014). Where publics may touch: Stimulating sensory access at the National Gallery of Canada. Senses and Society, 9(3), 310–322. [CrossRef]
  • Critchley, H. (2020). Emotional touch: A neuroscientific overview. Touch in Museums, 61–71. [CrossRef]
  • David Bomberg’in In the Hold isimli eseri ve oluşturulan etkileşimli platform. https ://ww w.hea lingp laces .nl/p ost/2 018/0 3/12/ multi senso ry-ex hibit ion-s paces -conn ectin g-art -with -our- sense s, Erişim tarihi: 25.01.2023
  • Edmonds, E. (2011). Interacting: Art, research and the creative practitioner. Linda.
  • Francis Bacon’ın "Image in a Landscape" isimli eseri ve oluşturulan etkileşimli platform. https ://ww w.the guard ian.c om/ar tandd esign /2015 /aug/ 25/ch ocola te-wi th-ba con-t ate-b ritai n-fea st-se nses, Erişim tarihi: 25.01.202
  • French National Museum of Natural History, “Revire” Karma Gerçeklik Sergisi. https ://ww w.vis ionfo untai n.com /2022 /07/1 3/aug mente d-rea lity- paris -fren ch-na tiona l-mus eum-o f-nat ural- histo ry/, Erişim tarihi: 05.01.2023
  • French National Museum of Natural History, “Revire” Karma Gerçeklik Sergisi. https ://ww w.mnh n.fr/ en/ex perie nce/r evivr e-ext inct- anima ls-in -augm ented -real ity, Erişim tarihi: 05.01.2023
  • Høffding, S., Rung, M., & Roald, T. (2020). Participation and receptivity in the art museum – A phenomenological exposition. Curator: The Museum Journal, 63(1), 69–81. [CrossRef]
  • ICOM (2022). Museum definiton. Retrieved from https://icom.museum/en /reso urces /stan dards guide lines /muse um-de finit ion/.
  • John Latham’ın Full Stop isimli isimli eseri ve oluşturulan etkileşimli platform. http s://w ww.he aling place s.nl/ post/ 2018/ 03/12 /mult isensoryexhibi tion- space s-con necti ng-ar t-wit h-our -sens es, Erişim tarihi: 25.01.2023
  • Juskowiak, M. (2022). Navigating through the world of human senses with sensoria, a polysensory exhibition at CCA Laznia. Retrieved from https ://co ntemp orary lynx. co.uk /navi gatin g-thr ough- the-w orldof- hu man-s enses -with -sens oria- a-pol ysens ory-e xhibi tion- at-cc a-laz nia.
  • Küçük, M. (2022). Müze Tarih kavram deneyim. İletişim. Locker, P. (2011). Basics Interior Design 02 Exhibition Design. Ava Publishing Sa.
  • Marr, B. (2021). Extended reality in practice: 100+ amazing ways virtual, augmented and mixed reality are changing business and Society. Wiley.
  • Nair, S. (2022). Curator Nina Czegledy discusses ‘sensoria’, an exhibition that awakens the senses. Retrieved from https ://ww w.sti rworl d.com /see- featu res-c urato r-nin a-cze gledy -disc usses -sens oria- an-ex hibit ion-t hat-a waken s-the -sens es?tr k=org aniza tion_ guest main -feed -card feed -arti cle-c onten t.
  • Pagotto, M. B. (2022). Interpretation design in art exhibitions: Reviewof literature and design of a practice cycle. Museum Management and Curatorship, 37(5), 471–490. [CrossRef]
  • Péborde, I. (2018). Multisensory exhibition spaces: Connecting art with our senses. Retrieved from https ://ww w.hea lingp laces .nl/p ost/2 018/0 3/12/ multi senso ry-ex hibit ion-s paces -conn ectin g-art -with -oursense s
  • Sensoria Sergisi Agnes Meyer-Brandis, One Tree ID (Bir Ağacın kimliği) isimli çalışması. https ://co ntemp orary lynx. co.uk /navi gatin g-thr ough- the-w orld- of-hu man-s enses -with -sens oria- a-pol ysens oryexhibi tion- at-cc a-laz nia, /, Erişim tarihi: 20.01.2023
  • Sensoria Sergisi Karolina Halatek, Ascent (Yükseliş) isimli çalışması. https ://ww w.sti rworl d.com /see- featu res-c urato r-nin a-cze gledy -disc usses -sens oria- an-ex hibit ion-t hat-a waken s-the -sens es?tr k=org aniza tion_ guest main -feed -card feed -arti cle-c onten t, Erişim tarihi: 20.01.2023
  • Sensoria Sergisi Karolina Halatek, Ascent (Yükseliş) isimli çalışması. https ://ww w.sti rworl d.com /see- featu res-c urato r-nin a-cze gledy -disc usses -sens oria- an-ex hibit ion-t hat-a waken s-the -sens es?tr k=org aniza tion_ guest main -feed -card feed -arti cle-c onten t, Erişim tarihi: 20.01.2023
  • Tate Modern (2023). Figure in a landscape. Retrieved from https ://ww w.tat e.org .uk/a rt/ar twork s/bac on-fi gure- in-a- lands cape- n0594 1