J. M. SPERGER Sİ MİNÖR KONTRBAS SONATININ BİRİNCİ BÖLÜMÜNÜN İNCELENMESİ

Bu araştırmada Johann Matthias Sperger’in T36 numaralı si minör kontrbas sonatının birinci bölümü, form ve tarihi açıdan analiz edilerek eseri yorumlamak isteyen icracılar, kontrbas eğitimcileri ve öğrencileri ile araştırmacılar için eserin birinci bölümü hakkında kaynak oluşturmak amaçlanmıştır . Nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi ve betimsel analizin kullanıldığı bu çalışmada ilk olarak bestecinin yaşadığı dönem, hayatı, sanatı ve eserleri araştırılarak betimsel analiz yapılmıştır. Ardından elde edilen bilgiler doğrultusunda eserin notası doküman olarak belirlenmiş ve üzerinde form ve armonik açıdan analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda eserin birinci bölümünün Klasik Dönem sonat allegrosu formunda olduğu, stil olarak Sturm und Drang akımından etkilendiği görülmüştür.

ANALYSIS OF THE FIRST MOVEMENT OF THE J. M. SPERGER B MINOR CONTRABASS SONATA

In this research, the first part of Johann Matthias Sperger’s B minor contrabass sonata numbered T36 was analyzed in terms of form and performance techniques, and it was aimed to create a resource about the first part of the piece for performers, double bass educators, students and researchers who want to interpret the piece. In this study, in which document analysis and descriptive analysis, which are qualitative research techniques, are used, descriptive analysis was carried out by researching the composer’s period, life, art, and works. Then, in line with the information obtained, the work’s score was determined as a document, and analyses were made on it in terms of form. As a result of the research, it was seen that the first part of the piece was in the form of the Classical Period sonata-allegro, was influenced by the Sturm und Drang movement in style.

___

  • Bortolamai, Claudio. (2018). The 4 Sonatas in original form for double bass/viola and double bass/cello by Johann Matthias Sperger. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 1 (1), s. 43.
  • Bortolamai, Claudio. (2020). Duet for viola and double bass by Mr. Giovanni Sperger. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 3 (1), s. 32-33.
  • Bosch, Leon. (2022). J. M. Sperger - a prolific composer. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 5 (1), s. 42-45.
  • Boucher-Browning, Renaud. (2021). Fermata embellishments in Sperger’s contrabass concertos: A musicological approach to performance practice. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 4 (1), s. 39-41.
  • Can, Sevda. (2015). 18. ve 19. yüzyılda kontrabasın İtalya, Almanya ve Avusturya’daki sanatsal gelişiminin tarihsel açıdan incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Caplin, W. E. (2013). Analyzing Classical Form: An Approach for the Classroom. Oxford: Oxford University Press.
  • Chirkov, Artem. (2020). Sperger Renaissance in Russia. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 3 (1), s. 51-52.
  • Corbin, J., Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. California: Sage Publications.
  • Dolmetsch, Arnold. (2005). The interpretation of the music of the 17th and 18th centuries. New York: Dover Publications.
  • Federhofer, Hellmut. (1965). Musiktheoretische schriften aus Johannes Matthias Spergers besitz. Sbornik Praci Filosoficke Fakulty Brnenske University, 1 (9), s. 71-77.
  • Focht, Josef. (2019). The double bassists around Sperger and their places of action. Magazin Der Internationalen J. M. Sperger Gesellschaft, 2 (1), s. 15-18.
  • Focht, Josef. (2022). Sperger’s virtuositat: Fashionable, old-fashioned or timeless? Magazin Der Internationalen J. M. Sperger Gesellschaft, 5 (1), s. 30-35.
  • Focht, J., Koppl, J. (2021). Sperger, Vanhal, Dittersdorf: Reception, playing technique, arrangement. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 4 (1), s. 14-23.
  • Glöckler, Tobias. (2019). Johannes Spergers - Sonata per il contrabasso et viola. Magazin Der Internationalen J.M. Sperger Gesellschaft, 2 (1), s. 23-25.
  • Gökmen, Begüm. (2019). Richard Strauss Op. 11 korno konçertosu üzerine bir inceleme. (Ed. Haluk Yücel) Müzik kültürüne dair çeşitli görüşler III içinde, s. 329-345. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • İlyasoğlu, Evin. (2009). Zaman içinde müzik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kıral, Bilgen. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), s. 170-189.
  • Müzikal Notalar, Erişim: 28.12.2022. https://www.kulturwerte- mv.de/Landesbibliothek/Literatursuche/Sammlungen/Musikalien-Noten/
  • Mimaroğlu, İ. K. (1970). Musiki tarihi. Ankara: Varlık Yayınevi.
  • Jahrgang, Erster. (1812). Notizen. Allgemeine Musikalische Zeitung, 14 (1), s. 432-433.
  • Say, A. (2009). Müzik sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Schnackel, J. S. (2021). Entrepreneurial developments in the life and works of Johann Sperger (1750-1812). [Yayımlanmamış doktora tezi]. The University of Memphis, Tennessee.
  • Siemers, B. J. (2001). The History and development of double bass. [Yayımlanmamış doktora tezi]. University o f Cincinnati, Cincinnati.
  • Sommer, S. T., Morris, W., Thomson, V., Thomas, M. T., & Sadie, S. (1981). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Sperger Johann Mathias. https://doi.org/10.2307/940437
  • Trumpf, K. (1997). Preface of Sonate h-Moll (T 36) für Kontrabass und Klavier. (Haz. Sperger, Johann Matthias). Sonate h-Moll içinde s. 1-2. Leipzig: Friederich Hofmeister Musikverlagg.
  • Trumpf, K. (2021). ...da er einer unserer besten Virtuosen ist. Buch: Schott Music. Usmanbaş, İ. (1974). Müzikte biçimler. Ankara: Devlet Konservatuvarı Yayınları. Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Y ayıncılık.