Sanal Gerçeklik Gözlüğünün Kuvvet Egzersizinde Maksimum Tekrara Etkisinin Bench Press Egzersizi Üzerinden İncelenmesi

Bu çalışma gelişen günümüz teknolojisinde popüler hale gelen sanal gerçeklik gözlüğünün kuvvet egzersizleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda sanal gerçeklik gözlüğünün kuvvette devamlılığa etkisinin bench press hareketi üzerinden incelenmektedir. Katılımcılar erkek (n=10), kız (n=6) toplam 16 kişiden oluşmaktadır. Deney grubu erkek (n=5), kız (n=3), kontrol grubu erkek (n=5) kız (n=3) kişiden oluşmaktadır. Sanal gerçeklik gözlüğü olarak Samsung Gear VR Oculus kullanılmıştır. Katılımcılara 2 hafta süresince haftada 3 gün olacak şekilde 1’er gün dinlenme uygulanarak çalışma yaptırılmıştır. Tüm gruplar için ön test ve son test eşleştirilmiş t testleri değerlendirilmiştir. Sonuç olarak her iki grup arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Katılımcılar sanal gerçeklik gözlüğünü kullandıklarında odak noktalarının dağıldığı ve egzersize devam edilirken hissedilen acıya odaklanmanın geciktiğini belirtmişlerdir.

___

  • Altıngül, O., Devecioğlu, S. (2011). “Spor Teknolojilerinde İnovasyon”,6.International Advanced TechnologiesSymposium (IATS’11), Elazığ.
  • Bayraktar, E., Kaleli F. (2007). “Sanal Gerçeklik ve Uygulama Alanları”, Akademik Biliim 207, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Bostan, B. (2007). Sanal Gerçeklikte Etkileşim, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Can, T., Simsek, I. (2016). Eğitimde Yeni Teknolojiler: Sanal Gerçeklik. Içinde A. İşman, H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu (Ed.), Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016 (Salmat Basım Yayıncılık Ambalaj). Ankara: Ayrıntı Yayınları.
  • Dilek, N. K. (2020). Turizm Sektöründe Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımına ve Etkisine Yönelik Keşifsel Bir Araştırma, Doktora Tezi, İstanbul: T.C. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dolu, U. (2018). Çoklu İtiş Makinesi (Smith Machine) ve Serbest Ağırlıkla Yapılan Çalışmaların, Üst Ekstremiteye Yönelik Kuvvet Gelişimi Üzerine Etkilerini Karşılaştırarak, Cihaz Etkinliğinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: T.C. Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Grady, S. M. (2003). Virtual Reality. Facts On File, Inc., New York, ISBN: 0-8160-4686-7.
  • Gökgöz, E.R. (2020). Ankilozan Spondilit Hastalarında Uygulanan Sanal Gerçeklik Rehabilitasyon Yaklaşımının Düşme Riski, Denge, Yürüme ve Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: T.C. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Göksu, F. (2017). Çocuklarda Venöz Kan Alımı Sırasında Kullanılan Sanal Gerçeklik Gözlüğünün Hissedilen Ağrı Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak: T.C. Bülent Ecevit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., Haywood, K. (2011). The 2011 Horizon Report, Texas: The New Media Consortium, Austin.
  • Kaplan, B. (2020). Çocuklarda Damar Yolu Açma İşlemibSırasında Oluşan Ağrıyı Azaltmada Sanal Gerçeklik Gözlüğünün Etkisi, Doktora Tezi, Kayseri: T.C. Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kapucu, M., Yıldırım, İ. (2019). “Türkiye'de Sanal ve Artırılmış Gerçeklik Üzerine Eğitimde Yapılan Çalışmalara İlişkin Metodolojik Bir İnceleme”, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3): 37-57.