Seyyid Kutub’un şairliği ve şiirleri

Seyyid Kutub, düşünür ve edebiyat eleştirmeni olmasının yanında döneminin en güçlü şairlerinden biridir. Edebiyat hayatına şiirle başlayıp daha sonra edebiyatın diğer türlerine yönelen Kutub, hayatının son çeyreğinde ise İslam düşüncesi ve İslamî ilimler alanında çalışmalar yapmıştır. Genç yaşta şiir yazmaya başlamış kırk yaşına kadar şiir kaleme almıştır. Kutub’un yayımlanan tek divanı eş-Şâṭıʾü’l-Mechûl’dür. Bu divanda bulunan ve zindanda kaleme aldığı Ahi Ente Hurrun şiiri bütün dünyada tanınan, onlarca dile tercüme edilen şiiridir. Şiir tecrübesinin yanında şiire ve şaire yönelik görüşlerini ve şiir felsefesini ele almıştır. Bu bağlamda Muhimmetu’ş-Şair fi’l-Hayat kitabını kaleme almıştır. Bu makalede Kutub’un divanı incelenecek ve şiirlerinin muhteviyatı ele alınacaktır. Ayrıca Muhimmetu’ş-Şair fi’l-hayat kitabından da yola çıkılarak şiire yönelik düşüncelerine yer verilecek ve Kutub’a göre gerçek şairin özelliklerine değinilecektir.

Seyyıd Qutb's poetry and hıs poems

Sayyid Qutb, besides being a thinker, literary critic, was one of the most powerful poets of his period. Qutb, who started his literary life with poetry and later turned to other types of literature, worked on Islamic thought and Islamic sciences in the last quarter of his life. He started writing poetry at a young age and wrote poetry until the age of forty. The only published divan of Qutb is al-Shati al-Majhul (The Unknown Beach). The poem Akhi Anta Hurrun (My Brother you are Free), which took place in this divan and wrote in the dungeon, is a poem that is known all over the world and translated into dozens of languages. Besides his experience in poetry, he dealt with the views and philosophy towards poetry and poets. In this context, he wrote the book Mahammat al-Sha'ir fi'l-Hayah (The Task of the Poet in Life). In this article, the divan of Qutb will be analyzed and the content of his poems will be discussed. In addition, starting from the book of Mahammat al-Sha'ir fi'l-Hayah, his thoughts on poetry will be included and the characteristics of the real poet according to Qutb will be mentioned.

___

  • Aksakal, Cihangir B. (2015), “Seyyid Kutub ve Müslüman Kardeşler”, Akademik Hassasiyetler Dergisi, c. 2, Sayı 3.
  • Ebubekir, Emin Muhammed, (2006) “el-Hubb fi Şi‘ri Seyyid Kutub Ru’ye nakdiyye”, Mısır: Rabit”etu’l-edebi’l-Hadîs, c.35, sayı 93.
  • El-Azm, Yusuf (1980), Raidu’l-fikri’l-islamî eş-şehid Seyyid Kutub, Beyrut: Daru’l-kalem.
  • el-Ced‘, Ahmed Abdullatif; Cerrâr, Hüsnü Ethem (1978), Şu’arau’d-da’veti’l-İslamiyyeti fi ‘Asri’l-hadîs, Beyrut: Müessesetu’r-Risâle.
  • el-Fâḫûrî, Hannâ (1986), el-Cami‘ fi Edebi’l-‘Arabiyyi’l-hadîs, Beyrut: Daru’l-Ciyl.
  • el-Halidî, Salah Abdulfettah (1994), Seyyid Kutub mine’l-mîlâd ila’s-tişhâd, Dımaşk: Daru’l-Kalem.
  • el-Hattaf, Hasan (2017), “el-Gaybiyyat İnde Seyyid Kutub”,Erzurum: İlted, sayı 47.
  • Görgün, Hilal, (2006), “Seyyid Kutub”, İstanbul: TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXXVII.
  • Hüseyin, Muhammed Muhammed (1984), İtticâhât vataniyye fi’ş-şi’ri’l-‘Arabiyyi’l-mu‘âsır, Beyrut: Muessesetu’r-Risâle.
  • Kutub, Seyyid (1983), Kütüb ve Şaḫṣiyyât, Kahire: Daru’ş-Şurûk.
  • Kutub, Seyyid (1989), Divan Seyyid Kutub, Thk. Abdulbaki Muhammed Hüseyin, mansure: Daru’l-Vefâ.
  • Kutub, Seyyid (2008) , Al-A‘malu’l-kamile eş-şi‘riyye, Thk. Hasan Hanefi, Şam: Merkezu’n-nakid es-Sekâfî.
  • Kutub, Seyyid, (1996), Muhimmetu’ş-şa‘ir’i fi’l-Hayat ve şi‘ru’l-cîli’l-hadır, Köln: Menşûratu’l-Cemel, eş-Şemri, Hâfız (2020, en-Nusûs Şi’riyye ve Teşkîlâtuha fi’ş-şi’ri’l-‘Arabiyyi, Ürdün: Merkezu’l-kitabi’l-akadîmî.
  • Na‘meti, Faruk; Süleymî, Ali; Emîrî, Cihangir (2013), “Seyyid Kutub Şa‘iren Dirase ve Tahlil fi Hasaisihi’ş-şi‘riyye”, İran: Mecelletü’l-lugati’l-Arabiyye ve Âdâbuha, , Yıl 10, Sayı 2.
  • Sarmış, İbrahim, (1993), Bir edebiyatçı olarak Seyyid Kutub, Ankara: Fecr.
  • Şeliş, Ali (1994), et-Temerrüd ‘Ala’l-edeb, Kahire: Daru’ş-Şurûk.
  • Yalar, Mehmet (2003), Modern Arap Şiiri, Bursa: Arasta...........................