Kadınlığın alışılmadık bir yüceltmesi: William Faulkner’ın Döşeğimde Ölürken romanında dişil gücün eril baskıya üstünlüğü

Bu çalışmada William Faulkner’ın Döşeğimde Ölürken romanını çağdaş okuma stratejileri doğrultusunda incelemek, özellikle de ünlü Addie Bundren karakterini anlamlandırmak amaçlanmaktadır. Romanda Addie, Faulkner’ın anlatıcı egosunu, aynı zamanda eril düzen/yasa ile bastırılmış arzularını deneyimleme ve yüceltme yetisine sahip şeytani-dişi bir dublörünü temsil etmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın ana çerçevesi Julia Kristeva’nın abject ve abjection kuramları ve Lacan’cı insan-öznenin gelişim sürecini yeniden ele alışı üzerinden kurulacaktır. Geleneksel Batı kültürü ve dili bağlamında, anne ile özdeş oedipal öncesi safha, öznenin egosunu ve dil düzeni aracılığıyla kurulan sınırlarını tehdit eden, dilin dışı ve karşıtı bir alan olarak değerlendirilmiş ve kavramsallaştırılmıştır. Ancak annenin alanını, öznenin kimliklenme sürecine ve Sembolik düzene uyum sağlamasına bir tehdit olarak kavramsallaştıran geleneksel psikoanalitik yaklaşımlardan farklı olarak, çağdaş kuramcılar öznenin oedipal öncesi varoluş kaynağı ile özsel bağının önemi konusunda birleşmektedirler. Kristeva’nın yanı sıra, çalışma içerisinde alternatif edebi bakış açılarına sahip bazı kuramcılara da yer verilecektir. Bu kuramcıların, cinsellik, toplumsal cinsiyet rolleri, ya da çağdaş feminist politikalara ilişkin meselelerden Grotesk, Sürrealist yaklaşımlara uzanan çeşitli okuma stratejileri kullanılacaktır. Böylelikle, Faulkner’ın Döşeğimde Ölürken romanındaki anlatıcı egonun, dilin marjinalleştirilmiş ya da baskılanmış öznelerine bağımsızlaşma ve kendilerini gerçekleştirme adına ilham verebilecek feminist bir ses olup olmadığı değerlendirilecektir.

An unusual sublimation of the female: Maternal power over paternal repression in William Faulkner’s As I Lay Dying

This paper aims at analysing William Faulkner’s novel As I Lay Dying through a variety of contemporary reading strategies, especially to identify his famous character Addie Bundren. In the novel, Addie represents Faulkner’s narrative ego, a monstrous-feminine double, who is capable of experiencing and sublimating the paternally repressed desires. In this respect, the major framework will be constructed on Julia Kristeva’s theories of abject and abjection and her rereading of the Lacanian narrative of human subject. Within the scope of traditional Western culture and language, pre-oedipal stage, as identified with the mother, has been treated as a nonverbal, oppositional realm that threatens the subject’s ego and the boundaries constructed through law and language. Unlike the traditional psychoanalytical approaches which conceptualize the maternal register as a threat to subject’s identification process and his incorporation to the Symbolic order, contemporary theorists intersect at the point of investing on the subject’s eternal bound to his pre-oedipal source of existence. Along with Kristeva, theorists with alternative literary perspectives will also be employed. Through several reading strategies based on issues like sexuality, gender or contemporary feministic politics to Grotesque and Surrealist approaches, this study will identify whether Faulkner’s narrative ego in As I Lay Dying inspires a feministic voice for the emancipation and self-realization of marginalized or subordinated subjects of language.

___

  • Davis, C. (1995). “The Abject: Kristeva and the Antigone.” Retrieved from: //escholarship.org/content/qt8qt465qh/qt8qt465qh.pdf?t=krnkcy, 01.12.2021.
  • Edwards, J. D. and Graulund, R. (2013). Grotesque. London: Routledge.
  • Faulkner, W. (19309. As I Lay Dying. New York: Vintage Books.
  • Fowler, D. (1997). Faulkner; The Return of the Repressed. Charlottesville: University Press of Virginia.
  • Fowler, D. (1988). “Matricide and the Mother’s Revenge: ‘As I Lay Dying’.” The Faulkner Journal- Special Issue: Faulkner and Feminisms: Vol. 4, No 1/2. The Johns Hopkins University Press, Fall 1988/Spring1989. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/24907575#metadata_info_tab_contents. 29.01.2022.
  • Harpham, G. G. (2006). On the Grotesque: Strategies of Contradiction in Art and Literature. Aurora: The Davies Group Publishers.
  • Kristeva, J. (1982). Powers of Horror: An Essay on Abjection. trans. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press.
  • Kristeva, J. (1980). Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. ed. And trans. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press.
  • Miles, M. (1997). “Carnal Abominations: The Female Body as Grotesque.” The Grotesque in Art and Literature. eds. James Luther Adams and Wilson Yates. Michigan: William B. Eerdmans Company.
  • Paglia, C. (1990). Sexual Personae – Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson. London: Yale University Press.
  • Rohrberger, M. (1983). “To Bewilder Sensation: Surrealism in As I Lay Dying.” Studies in English, New Series: Vol. 4, Article 15. eGrove. Retrieved from: https://egrove.olemiss.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1197&context=studies_eng_new.09.02.2022.
  • Ross. M. (1980). Notes on As I Lay Dying, William Faulkner. London: Longman York Press.
  • Wannamaker, A. (2017). “Viewing Addie Bundren Through a Feminist Lens.” Retrieved from: //semo.edu/faulkner-studies/teaching-faulkner/feminist-lens-bundren.html. 29.11.2021.
  • Wood, A. L. (1993). “Feminine Rebellion and Mimicry in Faulkner’s As I Lay Dying.” The Faulkner Journal-Special Issue: Faulkner and Sexuality: Vol. 9 No 1/2. The Johns Hopkins University Press, Fall 1993/Spring1994. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/24907657#metadata_info_tab_contents. 09.02.2022.
  • Secondary Sources
  • Hemenway, R. (1970). “Enigmas of Being in ‘As I Lay Dying’.” Modern Fiction Studies: Vol. 16, No. 2. The Johns Hopkins University Press. Retrieved from:
  • https://www.jstor.org/stable/26279063#metadata_info_tab_contents. 29.01.2022.
  • Tuck, D. (1964). Crowell’s Handbook of Faulkner. advisory ed. Lewis Leary. New York: Thomas Y. Crowell Company