52-Belâğî uyum ve tefsir bağlamı arasında Kur’ân fâsılası (Benzer ayetlerde Kur’ân fâsılası üzerine bir araştırma)

Fâsıla, Kur’an ilimleri arasında çokça üzerinde durulan bir konu olup sanat, belagat ve üslup açısından araştırılmıştır. Bir grup alim, fâsılanın ayetin belagatini kuvvetlendirmek için geldiğini söylemekle beraber ayetin anlaşılması noktasında tefsirini de güçlendirdiğini belirtmişlerdir. Baz ı âlimler ise fâsılanın makam ve müzikal gerekçelerle geldiğini belirterek dinleyiciyi melodik, ahenk ve ayet sonlarının uyumu yönüyle etki altına aldığını öne sürmüşlerdir. Bazı âlimler de fâsılanın ayetin bir parçası olduğunu , ayetten ayrı düşünülemeyeceğini ve ayetin tüm kelimeleriyle uyumlu olduğunu vurgulamışlardır. Kur’an ilimleri içerisinde yer alan konulardan birisi de “müteşabih ayetler’’ konusudur. Bazı araştırmalar bu konuyu sadece benzerlik yönüyle ele almıştır. Bazı araştırmalar ise müteşabih ayetlerin bağlamıyla ilgilenerek ayeti anlamada bağlamın önemi üzerinde durmuştur. Bazı araştırmalar da tam benzerlik göstermeyen müteşabih ayetlerin tefsirinde farklılık tespit etmeye çalışmıştır. Bu araştırma, fâsıla konusunu ve müteşabih ayet konusunu tek başına ele almamaktadır. Bağlam ve belagat aracılığıyla’’ fâsıla- müte şabih ayet ‘’ ilişkisini incelemektedir. Bu araştırmanın önemi, konu ele al ınırken tefsir, Arapça belagati, üslup ilmi ve ba ğlam ilimleri çerçevesinde kalmasıdır.

Last words of the Quran verses in terms of rhetorical harmony and tafsir (A study on the last words of similar verses in the Qur'an)

End rhyme is a subject which has been discussed mostly among the quranic sciences and it has been searched from the point of view ar t, rhetoric and genre. Some of the scholars have said that end rhyme’s role is to strengthen the rhetoric of quranic verses. At the same time they have claimed that it strengthens the tafseer to be understood the verses. They have also claimed that end rhymes appear to effect the audience with it’s rhymes. Because the harmony which has been occured with end rhymes has created aesthetics and beauty. Some scholars have said that the end rhymes are the parts of the quranic verses and emphasized that it is impossible to separate the verses and the end rhymes. Allehorical verses are one of the quranic sciences. Some researches have dealt with this subject from the point of view smile. Some other researches have dealt with allegorical verses in their Context . They have emphasized that the Context is very important to understand the quranic verses. This study deals with not only end rhymes and allegorical verses but also the relationship between end rhymes and allegorical verses through rhetoric. The importance of this study is that the subject has been discussed in the framework of tafseer, arabic rhetoric, genre and Context sciences.

___

  • Mahmud al-Karamani (1406). Al-Burhan fi Mutashabah al-Qur'an, Beyrut. Âlûsî, Ebu’l Fadl Şihâbuddîn Mahmûd (2001). Rûhu’l-me‘ânî fî tefsîri’l-Kur’âni’l-‘Azîm, Beyrut.
  • Cemâleddin el-Kāsımî (1957). Meḥâsinü’t-teʾvîl, Beyrut.
  • Ebû Hayyân Endelûsî & Muhammed b. Yusuf b. Ali (1993). Bahru’l-muhît. Beyrut : Dâru’l-Kütübi’l- ‘İlmiyye.
  • Ebû Muhammed Abdülhak b. Gālib b. Abdirrahmân b. Gālib el-Muhâribî el-Gırnâtî el-Endelüsî (1992). el-Muḥarrerü’l-vecîz, Beyrut.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tahir (1984). et-Tahrir ve’t-Tenvir, Tunus. İbn Cinnî (1952). el-Ḫaṣâʾiṣ, Kahire.
  • İbn Kesîr, İsmail b. Amr Ed-Dımaşkî (1994). Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. Riyâd : Daru Selam.
  • Kurtubî, Muhammed b. Ahmed (1966). el-Câmi‘u li ahkâmi’l-Kur’ân, Mısır.
  • Râzî, Fahruddîn Muhammed (1981). Mefâtihu’l-ğayb (et-Tefsîru’l-kebîr). Beyrut : Dâru’l-Fikr.
  • Reşîd Rızâ (1947). Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ḥakîm (Tefsîrü’l-Menâr). Mısır.
  • Taberî, Ebu Cafer İbn Cerir Muhammed b. Cerir b. Yezid (1984). Camiu’l-Beyan An Te’vili Âyi’l-Kur'an. Beyrut.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Carullah Mahmûd b. Ömer (1997). El-Keşşâf 'An Hakâiki Ğavâmidi't-Tenzîl Ve 'Uyûni'l-Ekâvîl Fî Vucûhi't-Te'vîl, Daru’l-İhya. Beyrut.