“WALL-E” Filminin Çevre Etiği Açısından Değerlendirilmesi

Andrew Stanton’un yönetmenliğini yapmış olduğu “Wall-e” filmi 2008 yılında izleyicisiyle buluşmuştur. Film sanayileşmenin, aşırı tüketimin, kaynakları düzensiz kullanmanın zamanla çevreye nasıl zarar verdiğini oldukça başarılı bir şekilde izleyiciye yansıtmıştır. sanayileşme gibi nedenlerden dolayı yaşayacak alan sorunu, kaynak tüketimi, çevre sorunları gibi pek çok problem ortaya çıkmıştır. Bu sorunların gittikçe artmasıyla dünyanın insanlar için artık yaşanmaz bir yer olacağı tahmin edilmektedir. Dünyanın gelecekte yaşanamaz hale dönüşeceği düşüncesiyle birlikte dünya arayışına girilmiştir. İnsanoğlu 2020’li yıllarda Mars’ta olma hayali kurmaktadır. Özellikle bu istek Mars yüzeyinde donmuş su bulunmasıyla birlikte artmış ve bulunan bu suyun tuzlu su olması insanlığın daha da lehine işlemiştir. Uzay oteli ve uzayda koloniler kurma fikri, hatta uzayda şifalı otlar, taze fasulye, domates, pırasa ve dahası tahıl yetiştirme çalışmalarına bilim insanlarını yöneltmiştir. Çevre ile ilgili bu tür problemler ve gelişmeler günümüzde çevre etiğinin önemini artırmıştır. Bizim bu makaledeki amacımız “Wall-e” filmini çevre etiği ve çevre sorunları açısından ele alıp değerlendirmektir

The Evaluation Of The Movie ‘‘WALL-E’’ With Regard To Environmental Ethics

The movie Wall-e directed by Andrew Stanton met his audience in 2008. The film has successfully reflected in the audience how the industrialism, over-consumption, and irregular use of resources damage the environment over time.With the increase of the world population and wi the industrialization, many problems such as living area problem, resource consumption, environmental problems have come along with it. It is estimated that these problems will increase further in the future, and as a result, people have been searching for other planets excepting the world to live in the future. Mankind dreams of being on Mars in 2020s. Especially, this demand has increased with the presence of frozen water on the surface of Mars, and the presence of this water in salt water has further favored mankind. The idea of setting up a space hotel and a colony in space led scientists to work on growing cereals, fresh beans, tomatoes, leeks and more, even in space. Today such environmental problems and developments have increased the importance of environmental ethics. Our aim in this article is to deal with and evaluate The Movie Wall-e in terms of environmental ethics and environmental problems.

___

  • Attfield, Robin. (1998). Environmental Ethics and Intergenarational Equility. Inquiry, 41(2), 207-222.
  • Ahmet, Cevizci. (2005). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Commıttee on Ecological Impact of Clımate Change [CEICC]. (2008). Ecological Impacts of Climate Change, The National Academies Press, Washington, D.C.
  • Çelik, Yalçın. Beste & Demirarslan, Kazım. Onur. (2014). Global Ekolojik Sorunların İrdelenmesi. Adıyaman İkinci Uluslararası Çevre ve Ahlak Sempozyum Bildiriler Kitabı, 24-26 Ekim 2014, Adıyaman. (s.200-209.)
  • Demircan, Kozan. (2015) Mars’a Gidenler Nasıl Yaşayacak? Astronot James Reilly Anlatıyor. http://khosann.com/marsa-gidenler-nasil-yasayacak-astronot-james-reilly-anlatiyor/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08. 04. 2017)
  • Des Jardin, Joseph. R. (2006), Çevre Etiği. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Durak, Nejdet & İrğat, Muhammet. Bir Çevre Problemi Olarak Değer Erozyonu: Yabancılaşma ve Değersizleştirme Bağlamında İnsan-Çevre İlişkisi. İSEM İkinci Uluslararası Çevre ve Ahlak Sempozyum Bildiriler Kitabı, 24-26 Ekim 2014, Adıyaman. (s. 1155-1163.) İlk
  • https://www.donanimhaber.com/diger-bilim-ve-teknoloji/haberleri/ilk-uzay-oteli-2016
  • yilinda-musterilerini-agirlayacak.htm adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08. 04. 2017)
  • (2011). Kaypak, Şafak. (2013) Çevre Sorunlarının Çözümünde Küresel Çevre Politikalarının Önemi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 17-34.
  • Keskin, İbrahim. 2014. İslamın Kulluk Bilinci ve Ekolojik Krize Yönelik Sosyolojik Bir Yaklaşım” Çevre ve Ahlak Sempozyum Bildiri Metinleri, Gaziantep. (s.187-200)
  • Lee, Shui Chuen. The Possibility of a Global Environmental Ethics: A Confucian Proposal. http://in.ncu.edu.tw/~phi/teachers/lsc/docs/The%20Possibility%20of%20a%20Global%20Envi ronmental%20Ethics%20A%20Confucian%20Proposal.pdf, adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 28.11.2014.)
  • Jamieson, Dale. (2008). Ethics and the Environment an Introduction, New York: Cambridge Unıversıty Press. Mars’ta
  • http://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/09/150929_mars_su adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi: 08. 04. 2017) Su Keşfi Neyi Değiştirebilir? (2015). Mars’ta http://www.milliyet.com.tr/nasa-bugun-mars-a-dair-cok-onemli-gundem-2123675/ adresinden erişilmiştir (Erişim Tarihi:08.04.2017). Marsı Doodle Yaptı.
  • (2015). Martı, Huriye.(2014). Çevre Ahlakı ve Eğitim: Çevre Kirliliği Mi, Bilinç Kirlenmesi Mi? İSEM İkinci Uluslararası Çevre ve Ahlak Sempozyum Bildiriler Kitabı, 24-26 Ekim 2014, Adıyaman. (s.
  • Martı, Huriye. (2013). Hadisler Ekseninde Çevre Ahlakı. İstanbul: Etkileşim Yayınları.
  • Payam, Murat. (2014). Daha Güvenli Bir Çevre Oluşturmada Ahlakın Etkisi. . İSEM İkinci Uluslararası Çevre ve Ahlak Sempozyum Bildirileri Metinleri, 24-26 Ekim 2014, Adıyaman. (s. Robson,
  • http://www.bbc.com/turkce/ozeldosyalar/2014/10/141020_vert_fut_uzay_kolonileri, adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 08. 04. 2017) Olacak Mı? BBC Future,
  • , Sambur, Bilal. (2014). Çevrede Büyük Paradigma Değişikliği: Teo-Antroposentrik Yaklaşım. Çevre ve Ahlak Sempozyum Bildiri Metinleri, Gaziantep.
  • Yapıcı, Süleyman. (2011). İslam ve Çevre İnsan ve Çevre, Ankara: Anıl Grup Matbaacılık Yayıncılık.
  • Yasa, Metin. (2015). Bütüncül ve Eleştirel Din Felsefesi Okumaları II Din ve Felsefe. Ankara: Elis Yayınları.