20.Yy. Türk Kadın Giyimine Genel Bir Bakış

Kimliğin gözle görünür tezahürü olan giyim kuşam konusundaki mecburi kıyafet değişiklikleri; geçmiş de Batılılaşma çabalarının başladığı II. Mahmut dönemine ve Tanzimat Fermanı'na kadar gitmiştir. Bu dönemdeki mecburi kıyafet değişiklikleri daha çok erkeklere yönelik olmakla birlikte, çeşitli yayın organlarında kadın kıyafetlerinin değişmesi talebi de, Meşrutiyetten sonra seslendirilmeye başlanmıştır. Bu talebin temelinde değişen hayat tarzı önemli rol oynamıştır. Osmanlı Devletinin son yüzyılı olan 20 yy. da yeni Türk Devletinin de temelleri de atılmıştır. Bu köklü siyasi değişimlerin beraberinde getirdiği Türkiye'de kadın kıyafetleriyle ilgili yenilikler, önceleri sadece büyük şehirlerin merkezleriyle sınırlı kalmıştır. Ancak daha sonra gazeteve dergilerin belirlediği imaj kalıpları, televizyonun yaygınlaşması, kanal sayısının artması, uydu ve dijital yayıncılığın gelişmesiyle küresel çapta bütün dünyayı, bütün toplumları, bütün insanları aynı anda benzer şekilde etkilemeye başlamıştır. Değişen süreç içinde yaşanan tüm bu etkileşimlerin 20.yy Türk kadın giyimine nasıl yansıtıldığı literatür tarama yöntemi kullanılarak incelenmeye çalışılmıştır
Anahtar Kelimeler:

20.yüzyıl, kadın giyimi, moda

An Overview of the 20th-Century Turkish Women's Clothing

Mandatory clothing changes in apparel, which is a visible manifestation of the identity; The past is the beginning of the Westernization effort. He went to the period of Mahmut and the Tanzimat decree. The mandatory change of clothes during this period is more aimed at men, but the demand for changing women's clothing in various publications has been started to be performed after the legitimates. The changing life style on the basis of this demand has played an important role. The last century of the Ottoman Empire was the 20th century. Also laid the foundations of the new Turkish state. The innovations related to women's clothing in Turkey, which are brought to get herby these radical political changes, have been restricted to a limited environment with only the centers of majorcities. But then the image patterns set by the newspapers and magazines, the proliferation of the TV, the increase in the number of channels, the development of satellite and digital publishing globally, all the world, all societies, all the people alike at the same time. All these interactions experienced in the changing process were examined using the literature screening method to reflect the 20th century Turkish women's clothing

___

  • Atatürk ve ilkleri başararak tarihe geçen kadınlar.(2016, 05 Aralık). Cumhuriyet Gazetesi
  • BARBAROSOĞLU, F.(1995). Modernleşme Sürecinde Moda ve Zihniyet. İstanbul: İz Yayıncılık. ss: 92-169.
  • BAYDAR, O. & ÖZKAN, D. (1999).75 Yılda Değişen Yaşam Değişen İnsan Cumhuriyet Modaları. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. ss: 47.
  • ÇAKIR, S. (2011). Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, 5. baskı: İstanbul, ISBN 975- 342-044-7, s: 66.
  • Çanakkale savaşı ve savaşan Türk kadını.(2016, 21 Nisan). Yeniçağ gazetesi
  • DAVİS, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik. Çev.: Özden Arıkan, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ss:15.
  • DEREBOY, E. J.(1986). Kostüm ve Moda Tarihi. Özel Güzel Sanatlar Stilistlik Ltd. Şti., İstanbul.
  • ERDEN, S. (2002). Kültürel Batılılaşma, Modernleşme ve Batılılaşma, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Ansiklopedisi, İletişim Yayınları, Cilt:3, ss: 387-388.
  • GÜMÜŞ, Ü.B. (1995). Uluslar arası Pazarlar İçin Üretim Yapan Türk Hazır Giyim İşletmelerinde Moda Tasarımı Çalışmalarının Sektörel Olarak İncelenmesine İlişkin Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • KAPLAN, L. (2001). Türk Bedai’ yini Koruma Derneği ve Cumhuriyet Döneminde Türk Güzelliğini Geliştirme Çabaları,Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Sayı;49, Mart, Cilt:17, ss:139-171 .
  • KARLIKLI, Ş. & TOZAN, D. (1998). Cumhuriyet Kıyafetleri. GSD Yayınları, İstanbul. s. 153.
  • KOCA, E. & KOÇ, F. (2010). Güzellik Yarışmalarının Türkiye’deki Moda Bilincinin Oluşumuna Etkileri. Acta Turcica Dergisi. Yıl: 2 sayı:1 s: 263.
  • KOÇ, F. & KOCA, E. (2006). Türk İnsanının Cumhuriyet Dönemi ile Başlayan GiyimKuşamda Çağdaşlaşma Süreci. Tekstil Maraton Dergisi, Eylül-Ekim, S. 86, s. 43.
  • SARISAMAN, S. (1999). Sosyal Alanda Yapılan İnkılaplar ve Bu İnkılapların Özümsenmesi Meselesi, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt:15, Sayı:45, ss:1101- 1121.
  • SPROLES, G. B. (1981). Analyzing Fashion Life Cycles: Principles and Perspectives, Journal of Marketing, C. 45, S. 4, s. 118.
  • TANSUĞ, S. (1998). İstanbul’da Sıkma Başın Öyküsü, Cumhuriyet Kıyafetleri, İstanbul: GSD holding. S:19.
  • TUNCER, H., (1989). Türk Kadınının Geçirdiği Evrimin Tarihçesi ve Bugünkü Durumu, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt:6, Kasım, Sayı:16, ss:163-172.
  • YETMEN, G. (2011). Türk Toplumunda 1960’lı Yılların Yaşam Tarzı Dinamiklerinden Kadın Dış Giyim Modasına Etkileri. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. URL: https://tarihnedio.com/ilk-dunya-guzeli-keriman-halis-kimdir/)