NURETTİN TOPÇU VE ALBERT CAMUS’DE AHLÂK: İSYAN/BAŞKALDIRI AHLÂKI

Bu çalışmanın amacı, birbirlerinden çok farklı kültür ve düşünceye sahip olan Nurettin Topçu ve Albert Camus'ün geliştirdikleri ‘İsyan Ahlâkı’nın ne olduğunu, aralarındaki benzerlik ve faklılıklarını ortaya koymaktır.‘İsyan Ahlâkı’nı ahlakta irade olarak tanımlayan Nurettin Topçu, ahlâkın kaynağına sorumluluk duygusunu yerleştirir. Bu nedenle Topçu'nun ‘İsyan Ahlâkı’nda, sonsuzluktaki huzura ulaşmaya çalışan bir irade ya da hareket ettirici güç olan sorumluluk ve insanın kendi nefsine ve toplumun isteklerine karşı koyarak Tanrı yolunda ilerlemesi söz konusudur.Albert Camus’nün ‘İsyan Ahlâkı’nın temelinde adaletin, eşitliğin olmadığı bu haksızlıklar ve kötülüklerin hâkim olduğu saçma ve ölümlü yaşama karşı koymak vardır. Bunu yapmak sanat ile mümkün olacaktır ve yine sadece sanat ile insanın evrensel düzende bir var olma nedeninin bulduğu gösterilebilir.

NURETTİN TOPÇU VE ALBERT CAMUS’DE AHLÂK: İSYAN/BAŞKALDIRI AHLÂKI

Bu çalışmanın amacı, birbirlerinden çok farklı kültür ve düşünceye sahip olan Nurettin Topçu ve Albert Camus'ün geliştirdikleri ‘İsyan Ahlâkı’nın ne olduğunu, aralarındaki benzerlik ve faklılıklarını ortaya koymaktır.‘İsyan Ahlâkı’nı ahlakta irade olarak tanımlayan Nurettin Topçu, ahlâkın kaynağına sorumluluk duygusunu yerleştirir. Bu nedenle Topçu'nun ‘İsyan Ahlâkı’nda, sonsuzluktaki huzura ulaşmaya çalışan bir irade ya da hareket ettirici güç olan sorumluluk ve insanın kendi nefsine ve toplumun isteklerine karşı koyarak Tanrı yolunda ilerlemesi söz konusudur.Albert Camus’nün ‘İsyan Ahlâkı’nın temelinde adaletin, eşitliğin olmadığı bu haksızlıklar ve kötülüklerin hâkim olduğu saçma ve ölümlü yaşama karşı koymak vardır. Bunu yapmak sanat ile mümkün olacaktır ve yine sadece sanat ile insanın evrensel düzende bir var olma nedeninin bulduğu gösterilebilir.

___

  • Camus, A. (2010a). Başkaldıran İnsan, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2002). Defterler 2,çev: Ümit Moran Altan, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Camus, A. (2010b). Sisifos Söyleni, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2010c). Veba, çev: Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus A. (2010d.) Yabancı, çev: Vedat Günyol, İstanbul: Can yayınları, 2010d.
  • Gündoğan, A.O. (1997). Albert Camus ve Başkaldırma Felsefesi, İstanbul: Birey Yayınları.
  • Gündoğan, A.O. (2015). Bir İsyan Ahlakı Mümkün müdür?, Erişim Tarihi:25.10.2015, http://www.aliosmangundogan.com/Bildiriler.php.
  • Karaman, H. (2010). Nurettin Topçu, İstanbul:Dergâh Yayınları.
  • Karaman, H. (2000). Nurettin Topçu’da Ahlâk Felsefesi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2003). Şen Bilim La Gaya Science, Çev. Levent Özşar, Bursa: Asa Kitapevi.
  • Topçu, N. (2010a). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2010b). İsyan Ahlâkı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2006). Varoluş Felsefesi Hareket Felsefesi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2010c). Var Olmak, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Ural, B. (2010). Türk Muhafazakârlığı ve Nurettin Topçu Başkaldırı ve Uyum, İstanbul: Kriter Yayınları.