Medeniyet Tasavvurumuz: Maddeye Hayat Veren Mânâ

Medeniyet, insanlığın ulaştığı birikimi ifade eden bir anlam dünyasına sahiptir. Bu anlamda, tarih boyunca dünyada farklı toplumların kurduğu, kurumsallaştırdığı ve geliştirdiği farklı medeniyetler hayat bulmuştur. Bu çerçevede dünya insanlık tarihinde en genel anlamda üç tür medeniyet tasavvurundan söz edilebilir. Birincisi madde merkezli; ikincisi, mânâ öncelikli; üçüncüsü ise madde ve mananın birlikteliği diğer deyişle maddeye anlam ve şekil veren bir düşünceye dayanmaktadır. Bu çalışma, yukarıda belirtilen medeniyet tasavvurlarını teorik çerçevede kısaca ele alıp değerlendirmeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda maddeci medeniyet tasavvurları ile mana öncelikli medeniyet tasavvurlarının insanlığı huzura ulaştıramadığı; buna karşılık maddeye anlam veren ve onu insanlığın faydasına kullanacak mana öncelikli bir medeniyet tasavvurunun anlamı üzerinde durulmaktadır. Bu düşünceden hareketle İslam medeniyet tasavvurunun anlam ve önemi belirtilmeye çalışılmaktadır.

Our Envision of Civilization: The Meaning That Gives Life to Matter

Civilization has a sense of meaning that expresses the accumulation of humanity. In this sense, throughout history, different civilizations which have been founded and institutionalized and developed by different societies have come to life. In this context, in the history of humanity, three kinds of civilization can be mentioned in the world in the most general sense. The first is substance centered; second, meaning first; the third is based on a combination of matter and meaning, in other words, a concept that gives meaning and form to the material. This study aims to briefly consider and evaluate ideas of civilization mentioned above in the theoretical framework. In this context, the concept of materialistic civilization and the concept of meaningful preferential civilization cannot reach humanity; on the other hand, the one which is emphasized is the significance of the conception of preferential civilization in the sense that it gives meaning to the material and uses it for the benefit of mankind. Considering this idea, we are trying to give meaning and importance to the conception of Islamic civilization.

___

  • Akdoğan, A. (2011). Ahlak, Medeniyet ve İslam. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Barthold, W., Köprülü, F. (ts.). İslam Medeniyeti Tarihi. Ankara: DİB Yayınları.
  • Bolay, S. H. (1997). Felsefi Doktrinler ve Terimler Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Cevizci, A. (2003). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Daryal, A. M. (2015). Psiko-Sosyal Açıdan Medeniyetler ve Mesajları. İstanbul: İFAV Yayınları.
  • Davutoğlu, A. (2016). Medeniyetler ve Şehirler. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Durant, W. (1996). Medeniyetin Temelleri (çev. N. Muallimoğlu). İstanbul: Birleşik Yayınları.
  • Edisyon. (2009). Ortadoğu’da Modernleşme (çev. G. Bayır). İstanbul: Mana Yayınları.
  • Eliade, M. (2017). Yoga (çev. A. Berktay). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eliade, M. (2017a). Mitler, Rüyalar ve Gizemler (çev. Cem Soydemir). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Erbaş, A. (2015). Hıristiyanlık’ta Reform ve Protestanlık Tarihi. Ankara: DİB Yayınları.
  • Fromm, E. (2016). Özgürlükten Kaçış (çev. Ş. Yeğin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Fromm, E. (2017). Sahip Olmak ya da Olmamak (çev. Aydın Arıtan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Garaudy, R. (2016). İslam ve İnsanlığın Geleceği. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Garaudy, R. (2017). İnsanlığın Medeniyet Destanı (çev. C. Aydın). İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı.
  • Gürsoy, Ş., Çapçıoğlı, İ. (ed.) (2007). Küreselleşme, Ulus-Devlet ve Din. Ankara: Platin Yayınları.
  • İbn-i Haldun. (2004). Mukaddime (çev. H. Kendir). Ankara: Yeni Şafak Yayınları.
  • Kalın, İ. (2007). İslam ve Batı. İstanbul: İSAM Yayınları.
  • Kalın, İ. (2016). Ben, Öteki ve Ötesi. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Nakamura, H. (2010). Budha (çev. Z. Seyhan). Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Nedvî. (2015). Müslümanların Gerilemesiyle Dünya Neler Kaybetti (çev. A. Tırabzon ve M. Acıoğlu). İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Nasr, S. H. (2015). İslam’da Bilim ve Medeniyet (çev. N Avcı, K. Turhan ve A. Ünal). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Pickthall, M. M. (2011). İslam Medeniyetinin Dinamikleri (çev. Yusuf Kaplan). İstanbul: Külliyat Yayınları.
  • Sezen, Y. (1996). Maddeci Felsefenin Çıkmazları. İstanbul: İFAV Yayınları.
  • Sifil, E. (2015). İhyâ ve İnşâ. İstanbul: Rıhle Kitap.
  • Sümer, N. (2015). Dinlerde İntihar, Şehitlik ve Ötenazi. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Şeriati, A. (1987). Medeniyet Tarihi II. Ankara: Fecr Yayınları.
  • Şulul. K. (2011). İbn Haldun’a Göre İslam Medeniyeti. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Ünal, M. S. (ed.) (2012). Dini ve Mistik Tecrübe Yazıları. Rize: STS Yayınları.
  • Waardenburg, J. (2007). Protestanlık, TDV İslam Ansiklopedisi içinde. 34: 351-354. Ankara: TDV Yayınları.
  • Weber, M. (1985). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu (çev. Z. Aruoba). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Yami, V. Ş. (2012). Japonya’da Budizm. Ankara: Doğu Batı Yayınları.