Edebiyatta Kurgusal Gerçeklik

Kurgu, gerçek malzemelerden farklı bir gerçeklik içinde bir yapı oluşturularak yapılan temsili bir gerçekliktir. Kurgu, mekân, zaman, karakter, hikâye gibi bütün kurgu öğeleri ile beraber kurgusal olan bir yapıdır. Gerçeklik bu yapıda dille bir kırılmaya uğrar, farklı bir dünyaya taşınır ve yapısal değişikliğe maruz kalır. Farklı bir boyutta bir gerçekliğe dönüşür. Edebi eserler hepsi bu şekilde yapılan birer kurgudur ve kurgusal gerçekliği sunarlar. Bütün kurgular kurgusal olmalarına rağmen, kurgularda gerçekliğin nasıl kurgusallığı gerçek hayatta da hayatın kurgularla anlaşıldığına işarettir. Dolayısıyla kurgusal gerçekliğin kurguyu aşan bir yönü de vardır ve gerçekliğin anlaşılmasının bir araçtır.

Fictional Reality

A fiction is a representative reality made by creating a structure in a different reality from real materials. Fiction is a fictional structure with all fiction elements like space, time, character and story. Within it, reality undergoes a break with language; it is carried to a different world and is exposed to structural changes. It is turned into a reality with a different dimension. Literary works are all fictions made in this way and offer a fictional reality. Although all fictions are fictional, how reality is fictionalized in fictions is a sign of the fact that life is understood with fictions in the real life. Thus, the fictional reality has an aspect which exceeds the fiction and is a means of understanding reality.

___

  • Antakyalıoğlu, Zekiye (2013). Roman Kuramına Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baldick, Chris (2001). The Concise Oxford Dictionary of LiteraryTerms (2. bs.), New York: Oxford University Press.
  • Cengiz, Metin (2012). Platon ve Aristoteles’te Şiir Düşüncesi. İstanbul: Şiirden Yayınevi.
  • Childs, P.,ve Fowler, R. (2006), The Routledge Dictionary of Literary Terms (3. bs.). New York: Routledge.
  • Çıkla, Selçuk (Mayıs 2002) “Romanda Kurmaca ve Gerçeklik”, Hece Dergisi, 65-66-67, 111-129.
  • Göktürk, Akşit (2010). Okuma Uğraşı (5. bs.). İstanbul:YKY.
  • Jahn, Manfred (2012). Anlatıbilim: Anlatı Teorisi El Kitabı (2005). (Çev. Bahar Dervişcemaloğlu). İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Jusdanis, Gregory (2012). Kurgu Hedef Tahtasında (2010). (Çev. Çiçek Öztek). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Küçükboyacı, M. Reşit (1994). “Çağdaş İngiliz Edebiyatında Türk İmajı”, Ege İngiliz ve Amerikan İncelemeleri Dergisi, 10, 200-220.
  • Lodge, David (1993). A David Lodge Trilogy. London: Penguin Books.
  • Lodge, David (1993). Art of Fiction. New York: Viking Penguin.
  • Menteşe, Oya-Batum (1996). “Romanda Kurumlaşmış Biçimin Yıkılışı ve Yenilikçi ‘Avant-Garde’ Görüş”, Bir Düşün Yolculuğu: Edebiyat-Sanat-Eleştiri Yazıları. Ankara: Bilkamat Yayınları, 97-101.
  • Mikics, David (2007). A New Handbook of LiteraryTerms. New Haven:Yale University Press.
  • Moran, Berna (2010). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (20. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nicol, Bran (2009). The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction. New York: CambridgeUniversity Press.
  • Nobokov, Vladimir (1988). Edebiyat Dersleri (1980). (Çev. F. Özgüven, N. Akbulut). İstanbul: Ada Yayınları.
  • Scholes, R., Kellogg, R. (1988). “Hayat ve Sanat”, (Ed. Philip Stevick), Roman Teorisi, (Çev. S. Kantarcıoğlu), (ss. 340-347), Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Tekin, Mehmet (2004). Roman Sanatı 1 (4. bs.). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Tepebaşılı, Fatih (2012). Roman İncelemesine Giriş. Konya: Çizgi Yayınları.
  • Uçan, Hilmi (Ocak 2008). “J. Derrida ve Dil Bağlamında Postmodernizm”, Hece Dergisi, 138-139-140, 467-488.
  • Waugh, Patricia (1988). Metafiction. New York: Routledge.