Din Ve Kapitalizm Kıskacındaki Katılım Bankalarının Geleceği

Özel Finans Kurumları ya da Katılım Bankacılığı, küresel finans pazarındaki yoğunluğu oldukça derinleşmektedir. Dünyadaki teorik geçmişi 1950’lere, pratikte de “İslâmî Bankacılık” adıyla da 1970’li yıllara kadar giden katılım bankaları, finansal bağımsızlığın neticesinde finansal alanda yeni bir finansal gelişmenin adıdır. Bu bankacılık türünün ana hedefi; İslâmî finansman prensipleri dâhilinde, faize titizliği olan tarafların işlem görmeyen fonlarını uluslararası ekonomiye aktarmaktır. Katılım bankaları faizi ilgilendirmeyen neredeyse genel konvansiyonel bankacılık faaliyetlerini farklı tekniklerle yapmaktadırlar. Bu bankalar bir taraftan konvansiyonel bankaların alternatifi olarak kabul edilmektedir. Diğer taraftan da geleneksel bankaları tamamlayıcı ve mali kesime güven ve renklilik getiren finansal kurumlar olarak değerlendirilmektedir. Mudilerin bu bankaları seçmelerini belirleyen en önemli etken “hizmet/ürün kalitesi”dir. Bunu “İmaj ve Güven”, “Personel Kalitesi” ve “Dini/Çevresel motivasyonlar” etkenleri takip etmektedir. Gelecek yıllarda faizsiz finans sistemi bazı ülkelerdeki finansal servislerin küçümsenmeyecek bir kısmında oldukça etkisini gösterecektir. Katılım bankaları farklı tartışmalara sahne olmuştur. Hazırlanan bu çalışmada sözü geçen tartışmalar neticesinde elde edilen bilgilere müracaat edilmiş ve netice olarak da olası tavsiyelerde bulunulmuştur.

The Future of The Participation Banking in Religion and Capitalism Clamp

Private Financial Corporations or Participation Banking has been deepening its volume in the global financial market. The participation banks, whose theoretical past goes back to 1950s in the world, has been practicing since 1970s as “Islamic Banking”. As a result of financial independence is the name of a new financial developments in the financial field. The main target of the participations is hand on, the unoperational funds of interest of the parties with rigor in to international economy, inside the Islamic financing principals. The participation bankings accomplish almost traditional bankings activies in several technics. These banks are considered as an alternative to the conventional banks on the one hand. On the orher hand, the participation bankings are considered as financial institutions that supplementary of the traditional banks and trust and variegation to financial sector Judging by the results achieved. The most important fact affecting the investors’ select of participation banks is “Product/Service Quality”. “Image and Trust”, “Personnel Quality”, “Religious/Environmental Motivations” are to follow it. Interest finance system could account for a important volume of financial duties in different countries. Participation banking was staged to different consultations. This article describe these consultations and presents creative advices

___

  • Akseki, Ahmet Hamdi (1974), İslâm Dini, İbadet,İtikat ve Ahlâk, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 26, No. 31/16, Ankara.
  • Akyüz, Osman (2001), Sabahattin Zaim İslam ve Ekonomi Sempozyumu 4. Tebliğler Kitabı içinde,İkder (Ed.), Faizsiz Bankacılık ve Günümüz Uygulamaları, İstanbul.
  • Al-Gamal, Mahmoud, A. and İnanoğu, Hulusi, (2005). “Inefliciency and Heterogeneity in Turkish Banking: 1990-2000”, Journal of Appliend Econometrics, 20(5).
  • Al-Jarhi, M. A. (2005), The Case for Universal Banking As a Component of Islamic Banking, Islamic Economic Studies.
  • Akın, Cihangir (1986). “Faizsiz Bankacılık ve Kalkınma”, Kayıhan Yayınları, İstanbul.
  • Arslan B. G., Ve Ergeç E.H. (2010). “The Efficiency Of Participation and Conventional Banks in Turkey: Using Data Envelopment Analysis”, International Research Journal of Finance And Economics, 57.
  • Ayrıçay, Yüce, Ada, Şebnem, Kaya, Ahmet (2013). Katılım Bankacılığının Önündeki Engeller: Bir Alan Araştırması, Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi İİB fakültesi Dergisi, Sayı 1.
  • Badıllı, Abdulkadir (2011). Risale-i Nur’un Kudsî Kaynakları, Envar Neşriyat, İstannbul.
  • Bashir, A. H. M. (2003), Determinants of Probability in Islamic Banks: Some Evidence from The Middle East, Islamic Economic Studies.
  • Bddk,bddk.org.tr/WebSitesi/turkce/Raporlar/Finansal_Piyasalar_Raporlari/Finansal_Piyasalar_Raporlari
  • .aspx Erişim Tarihi: 25/05/2015.
  • Chachi, A. (2005). Iqbal-Molyneux: Thirty Yeras Of Islamic Banking. J.KAU: Islamic Economics
  • (1).
  • Ey, dunya.com/finans/bankacilik/turkiyede-islami-bankacilik-180-milyar-dolar-buyukluge-
  • gidiyor-248030h.htm. 2013-2014 Raporu, Erişim Tarihi: 25/05/2015.
  • Harlak, Hacer (2000). Önyargılar, Sistem Yayıncılık, Ankara.
  • Kalaycı, İrfan (2013). “Katılım Bankacılığı: Mali Kesimde Nasıl Bir Seçenek?”, Uluslararası Yönetim
  • İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 19.
  • Karakaş, Salih (2002), İslami Bankacılık, İstanbul.
  • Mohieldin, Mahmoud (2012). Realizing the Potential of Islamic Finance, Economic Premise, The World Bank, May, Number 77.
  • Mohieldin, Mahmoud, Habib, Ahmed (2015). On the Sustainable Development Goals and the Role of
  • Islamic Finance, Policy Research Working Paper 7266, May.
  • Neccar, Ahmed Abdül Aziz En (1978). İslâm Ekonomisine Giriş, (Çev: Ramazan Nazlı), Hilal Yayınevi
  • İstanbul.
  • Özsoy, İsmail (2011). Türkiye'de Katılım Bankacılığı. İstanbul.
  • Özsoy, İsmail, Görmez, Birol, Mekik, Seden (2013). “Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik”, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., Yönetim Ve Ekonomi, Cilt:20 Sayı:1.
  • Özulucan, Abitter, Deran, Ali (2009). “Katılım Bankacılığı ile Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri Ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:6.
  • Pew, pewresearch.org/fact-tank/2015/04/23/why-muslims-are-the-worlds-fastest-growing-
  • religious-group/ e. t: 28/05/2015.
  • Resmi Gazete, bddk.org.tr/websitesi/turkce/Mevzuat/Bankacilik Kanunu/15405411 sayılı bankacılık kanunu.pdf. Erişim tarihi: 25/05/2015.
  • Sama (1980); Special Paper İs Presented at the Third Meeting of Governers of Cenral Banks and Monetary Authorities of the Member States of Organisation of Islamic Conference Held in Riyad.
  • Sarı, Betül (2010). Türkiye’de Faizsiz Bankacılık Sektöründe Müşteri Memnuniyeti Ve Banka Tercihleri
  • Üzerine Bir Uygulama, İstanbul Ticaret Üniversitesi, No. Yüksek Lisans Tezi.
  • Serpam (Sermaye Piyasası Araştırma ve Uygulama Merkez) (2013), İslâmî Finans, Araştırma Notları 1, İslamî Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği.
  • Uzair, Muhammed (1978). Discussion on the paper “Riba-Free Banking”, Mohammed Mohsin, presented at the International Seminar on Monatary and Fiscal Economics of Islam, Macca.
  • Tabakoğlu, Ahmet (2011). Para ve Finansman. Ensar Neşriyat (ed.), İslami İlimlerde Metodoloji – II İslam Hukuku Açısından Tarihten Günümüze Kredi ve Finans Yöntemleri, İstanbul.
  • Terzi, Ahmet (2013). “Katılım Bankacılığı: Kitaba Uymak Mı: Kitabına Uydurmak Mı?”, Giresun
  • Üniversitesi, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl 5, Sayı 9.
  • Tkbb (a). tkbb.Org.Tr/Banka-Ve-Sektor- Bilgileri-Banka-Bilgileri, Erişim Tarihi 08/09/2015.
  • Tkbb(b). tkbb.org.tr/haber-detay/faizsiz-bankacilik-urunleri-artarsa-turkiye-pazarin-yuzde-15ini-alir—
  • haber5 Erişim Tarihi: 27/05/2015.
  • Yahşi, Fahrettin (2011), Türkiye'de Faizsiz Bankacılığın Tarihsel Gelişimi. İkder (Ed.), Sabahattin Zaim İslam Ve Ekonomi Sempozyumu 4 Faizsiz Bankacılık Ve Günümüz Uygulamaları Tebliğler Kitabı, İstanbul.
  • Yusuf; S.M. (1971). “Economic Justice İn Islam”, Sh. Muhammed Ashraf Kasmiri Bazar, Lahore.
  • Zaim, Sebahattin (2000). “İktisadi Ve Sosyal Kalkınmada Özel Finans Kurumlarının Yeri”, Kamu İşverenleri Sendikası Yayın 38, 249-6.