KUR’AN KISSALARI KADERCİ ANLAYIŞA-EZELÎ YAZGI ALGISINA KAYNAK TEŞKİL EDEBİLİR Mİ?

Bu makalede, Kur’an-ı Kerim’de anlatılmış olan bazı kıssaların ezelî yazgı anlayışına temel alınabilecek bir yönünün olup olmadığı araştırma konusu yapılmıştır. Çalışmanın ilk bölümlerinde genel anlamda kıssa tarzının özellikleri üzerinde duruldu. Daha sonraki bölümlerde ise Kur’an’da geçen bazı kıssaların özet anlatımlarına yer verildi. İnsan sorumluluğunu merkeze alarak yapılan bir okumayla, kıssalardaki vurguların kaderci anlayışla ilgili bir yanının olmadığı ortaya konuldu.

Parables of the Qur'an can be a Source for Fatalistic Understanding?

In this article has been the subject of research whether it is a direction of some of the stories told in the Quran that can be a foundation for the concept of the eternal destiniy In the first part of the study, generally special features of tale were focused. In the later chapters, abstracts of some tales which included in Qur’an were told. By a reading of putting human responsibilities in center, emphasis in the tales have connection with fatalizm were searched

___

  • İsfehânî, Ebu Mansur Ma’mer, Kitâbu’l-Menâhiç, “Akaîd Risâleleri” içinde, İstanbul 1998. İsfehânî, Ragıp, Müfredat Elfazı’l-Kur’an, Beyrut 1992. İslâmoğlu, Mustafa, Hayat Kitabı Kur’an Gerekçeli Meal-Tefsir, İstan-bul 2008. Karadeniz, Osman, İlim ve Din Açısından Mu’cize, İstanbul 1999. Kırkıncı, Mehmet, Kader Nedir, İstanbul 1982. Kitab-ı Mukaddes, İstanbul 1981. Kutub, Seyyid, Fîzılâlî’l-Kur’an-Kur’anın Gölgesinde, (I-XVI), trc. İ. H. Şengüler, M. E. Saraç, B. Karlığa, İstanbul ts. Mâtürîdî, Ebu Mansur Muhammed, Akâid Risâlesi, trc. Yusuf Ziya Yörükhan, , Ankara 1953. ------, Kitâbu’t-Tevhid, thk: Fethullah Huleyf, İstanbul 1979.