Müziğin Performans Sürecindeki “Sihirli Birliktelik”: Müzikal Komünitas

Antropolojik çalışmalarda öne çıkan performans teorileri, son dönemlerde müzikoloji ve etnomüzikoloji disiplinlerinde de sıklıkla kullanılmıştır. Müzikoloji alanında Batı müziğinin dönemsel stilistik özelliklere göre seslendirilmesine gönderme yapan icra pratikleri üzerine tartışmalarla başlayan performans çalışmaları, sonrasında kültürel performanslar ve sözlü performanslarda müziğin kullanımı gibi çalışmalar içinde yer almıştır. Ritüel, seremoni ve festival gibi kültürel performansların belirli aşamalarında müziğin yer alması, bu alana dikkat çekmektedir. Ancak “müziğin performansı” bu kuramsal tartışmalarda fazla yer almamaktadır. Kültürel performanslar içindeki ritüelin eşiksellik evresinde ortaya çıkan komünitasın, müzik performansı içinde de var olduğu görülmektedir ve bu müzikal komünitas olarak adlandırılır. Bu makalede, literatürde fazla üstünde durulmamış olan ancak bazı temel çalışmalarda kullanılan müzikal komünitas kavramı ele alınmış ve müzikal komünitasın hangi durumlarda ortaya çıkabileceği irdelenmiştir.

___

  • Abrahams, R. D. (1970). A Performance-Centered Approach to Gossip. Man, 5(2), 290-301. Bauman, R. (1977). Verbal Art as Performance. American Anthropologist, 77(2), 290-311. Bauman, R. (1984). Verbal Art as Performance. Illinois: Waveland Press. Béhague, G. H. (Ed.) (1984). Performance Practice: Ethnomusicological Perspectives. Connecticut: Greenwood Press. Bell, E. (2008). Theories of Performance. Los Angeles: SAGE. Bithell, C. (2006). The Past in Music: Introduction. Ethnomusicology Forum, 15(1), 3-16. Butt, J. (2003). Authenticity Grove Music Online. Cottrell, S. (2007). Music, Time, and Dance in Orchestral Performance: The Conductor as Shaman. Twentieth-century Music, 3(1), 73-96. Eken Küçükaksoy, M. (2013). Etnomüzikolojide Performans Çalışmaları: Tanım ve Yaklaşımlar. In A. Öztürkmen (Ed.), Müzik, Dans ve Gösterim: Tarihsel ve Kuramsal Tartışmalar. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi. Eraydın, S. (1993). Çile İslam Ansiklopedisi (s. 315-316). McLoad, N., & Herndon, M. (1980). Ethnography of Musical Performance. Norwood PA: Northeastern University Press. Özbudun, S. (2009). Geçiş Ritleri Antropoloji Sözlüğü (s. 326-327). Ankara: Bilim ve Sanat yayınları. Schechner, R. (1988). Performance Theory. New York: Routledge. Schechner, R. (2006). Performance Studies: An Introduction. New York & London: Routledge. Seedorf, T. (2011). Historical performance practice – then and now. Retrieved from https://www.goethe.de/en/kul/mus/gen/alt/7999415.html Singer, M. (1955). The Cultural Pattern of Indian Civilization: A Preliminary Report of a Methodological Field Study. The Far Eastern Quarterly, 15(1), 23-36. Taylor, D. (2006). Performance and/as History. TDR (1988-), 50(1), 67-86. Turner, E. (2005). Rites of Communitas. In F. A. Salamon (Ed.), Encyclopedia of Religious Rites, Rituals, and Festivals (s. 97-101). New York: Routledge. Turner, E. (2012). Communitas: The Anthropology of Collective Joy. New York: Palgrave Macmillan. Turner, V. (1967). The Forest of Symbols: Aspects of Ndembu Ritual. Ithaca: Cornell University Press. Turner, V. (1986). The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publication. Turner, V. (1995). The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. New York: Aldine de Gruyter. Van Gennep, A. (1972). The Rites of Passage (6 ed.). Chicago: The University of Chicago Press.