Çokkültürlülük ve Millet Sistemi

İmparatorlukların dini ve özellikle etnik çizgiler temelinde dağılmasını takiben kurulan ulus devletler farklılıkları varlıklarına tehdit olarak gördüğü için hâkim ulus kimliğini ve kültürünü esas alarak homojen bir kimlik ve kültür oluşturma projesi takip etmiştir. Günümüzde ise ulus devletin tek tip kültür ve kimlik projesi ahlaken kabul edilemez ve siyaseten uygulanamaz hale gelmiştir. Birçok ülke farklı dinler, etnisiteler ve yeni hayat tarzlarından kaynaklanan tanınma talepleri ile karşı karşıyadır ve farklı çözüm yolları geliştirilmektedir. W. Kymlicka tarafından geliştirilen grup hakları modeli liberalizmin temel ilkelerine riayet ederek farklılıklara alan açma modelidir. Osmanlı’da uygulanan Millet Sistemi farklılıkların, eşitlik temelinde olmasa bile, tanınması ve bir arada yaşamasının başarılı tarihsel bir örneğidir. Bu çalışmada Osmanlı Millet Sistemi, çokkültürlülük çerçevesinde geliştirilen grup hakkı kavramı ile karşılaştırılmaktadır

___

  • Adıyeke, Nuri (2014), “Osmanlı Millet Sistemine Dair Tartışmalar ve Siyasal Bir Uzlaşma Modeli Olarak Osmanlı Millet Sistemi”, Osmanlı Ansiklopedisi, c. IV (Edit. Güler Eren), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 345-357. Barkey, Karen (2008), Empire of Difference: The Ottomans in Comparative Perspective, Cambridge: Cambridge University Press. Braude, Benjamin (1999), “Millet Sisteminin İlginç Tarihi”, Osmanlı Ansiklopedisi, c. IV (Edit. Güler Eren), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 245-254. CNN Türk (2010), “Fransa’da burka yasağı kapıda”. Dotycheva, Milena (2009), Çokkültürlülük, (Terc. Tuba Akıncılar Onmuş), İstanbul: İletişim. Erk, Jan (2003), “ Federalism and Non-Territorial Representation”, the Forum of Federations, www.forumfed.org Eryılmaz, Bilal (1992), Osmanlı Devleti’nde Millet Sistemi, İstanbul: Ağaç Yayınları. Eryılmaz, Bilal (1999), “Osmanlı Devleti’nde Farklılıklara ve Hoşgörüye Kavramsal Bir Yaklaşım”, Osmanlı Ansiklopedisi, c. IV (Edit. Güler Eren), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 236-241. Hanioğlu, M. Şükrü. (2017), “Avrupa, Kültürel Çoğuculuk ve Müslümanlar”, Sabah. Web adresi: http://www.sabah.com.tr/yazarlar/hanioglu/2017/04/02/avrupa-kulturelcogulculuk-ve-muslumanlar Jaggar, Alison M. (1983), Feminist Politics and Human Nature, New York: Rowman and Littlefield. Khan, Arshi (2014), “Osmanlı İmparatorluğu: Çokkültürlülüğün Doğulu Mimarı”, Osmanlı Ansiklopedisi, c. IV (Edit. Güler Eren), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 229-235. Köker, Levent (2010), “Charles Taylor: Kimlik/Farklılık Sorununa Sahici Demokratik Çözüm Arayışı”, Çokkültürcülük: Tanınma Politikası, (Edit. Amy Gutmann), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, ss. 11-14. Küçük, Cevdet (2014), “Osmanlı Devleti’nde ‘Millet Sistemi’”, Osmanlı Ansiklopedisi, c. IV (Edit. Güler Eren), Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 208-216. Kymlicka, Will (1998), Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi, (Terc. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı. Kymlicka, Will (2007), “Community and Multiculturalism”, (Edit. Robert E. Goodin, Philip Pettit ve Thomas Pagge). A Companion to contemporary political philosophy, Oxford: Blackwell, ss. 463-477. Malouf, Amin (2009), Ölümcül Kimlikler, (Terc. Aysel Bora), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ortaylı, İlber (2005), “Osmanlılar’da Millet Sistemi”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. 30, ss. 66-70. Walzer, Michael (2010), “Yorum”, Çokkültürcülük: Tanınma Politikası, (Edit. Amy Gutmann), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, ss. 117-121.