İSPANYOL POLİSİYE ROMANINDA BİR SAPMA ÖRNEĞİ: EL FINAL DEL HOMBRE

Diğer ülke edebiyatlarında olduğu gibi İspanyol polisiye romanı da erkek bakış açısıyla bir gelişim gösterir. Bu romanlarda biyolojik cinsiyetinden bağımsız olarak dedektif figürü akılla ve dolasıyla erkekle, kurban figürü ölümle yani kadınla özdeşleştirilir. Dolayısıyla polisiye roman, toplumsal cinsiyet kimliklerini pekiştirir ve sürdürür. Tür, aynı zamanda heteronormatif sistemi onaylayarak devamlılığını sağlar. 2017 yılında Antonio Mercero tarafından yazılan El Final del Hombre romanı, türün bu cinsiyetçi tutumunu kırar ve transseksüel bir polis dedektifi üzerinden kimlik kavramının kendisini sorgulamaya açar. Bu makale, İspanyol polisiye romanının ilk transseksüel polis dedektif figürünü Queer Kuram bağlamında inceleyerek, İspanyol polisiye roman geleneğindeki sapmayı tespit etmeyi amaçlar. Sonuç olarak cinsiyet, toplumsal cinsiyet, arzu, cinsel yönelim, cinsellik gibi kavramların doğuştan olmadığı ve değişken olduğu ortaya çıkar. Buna göre kurgulanan queer dedektif sayesinde İspanyol polisiye romanındaki cinsiyetçi yapı ters yüz edilir. Kimlik kavramı sorunsallaştırılır ve türün de devamlılığını sağladığı heteronormatif sistem bozguna uğratılır.

AN EXAMPLE OF DEVIATION IN SPANISH CRIME FICTION: EL FINAL DEL HOMBRE

Spanish crime fiction develops from a male gaze. In these novels, the detective is identified with man/reason, and the victim with woman/death; therefore, crime fictions reinforce and maintain gender identities. The genre also confirms the heteronormative system and ensures its continuity. The novel, El Final del Hombre (2017), written by Antonio Mercero, breaks this sexist structure of the genre and opens the concept of identity itself to question through a transsexual detective. This article aims to determine the deviations in Spanish crime fiction by examining the first transsexual detective figure in the context of Queer Theory. As a result, it reveals that sex, gender, sexual orientation, desire, and sexual identity are not static and innate. The sexist structure of Spanish crime fiction is reversed thanks to the queer detective Sofía Luna. The concept of identity is problematized and the heteronormative system, through which the genre also maintains, is defeated.

___

  • Bedore, P. (2008). “Queer Investigations: Foxy Ladies and Dandy Detectives in American Dime Novels”, Studies in Popular Culture, 31/1, 19-38.
  • Bennett, A., Royle, N. (2009). An Introduction to Literature, Criticism and Theory, Routledge, London and New York.
  • Butler, J. (2007). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity, Routledge, New York and London.
  • Jiménez, J. (2017). Nazario: “Anarcoma fue el primer travesti de la historia del cómic”, Retrieved July, 24, 2023,https://www.rtve.es/noticias/20170621/nazario-anarcoma-fue-primer-travesti-historia-del-comic/1565183.shtml.
  • Mercero, A. (2021). El Final del Hombre, Debolsillo, Barcelona.
  • Munt, S. R. (1994). Murder by the Book? Feminism and the Crime Novel, Routledge, London.
  • Reddy, M. T. (2003). Women Detectives. The Cambridge Companion to Crime Fiction, Cambridge University Press.
  • Richardson, D. and Seidman, S. (2002). Introduction. Handbook of Lesbian and Gay Studies, SAGE Publications, London.
  • Roth, M. (1995). Foul & Fair Play: Reading Genre in Classic Detective Fiction, University of Georgia Press, Athens.
  • Sedgwick, E. K. (1990). Epistemology of the Closet, University of California Press.
  • Simkin, S. (2014). Cultural Constructions of the Femme Fatale: From Pandora’s Box to Amanda Knox, Palgrave Macmilla, UK.
  • Tyson, L. (2006). Critical Theory Today. A User-Friendly Guide, Routledge, New York.
  • Yılmaz, H. (2020). “Queer Kurama Yolculuk: Katherine Mansfield’ın “Katıksız Mutluluk” Öyküsü” Yeni Tarihselcilikten Posthümanist Eleştiriye Edebiyat Kuramları. M. A. Balkaya (Ed.), Çizgi Kitabevi, İstanbul.