Materials-inspired innovation for acoustic guitar desing

Bu makale, akustik gitar sektöründe önemli bir yeniliğe (inovasyona) öncülük eden araştırmaya ait vaka çalışmasını sunmaktadır. Görece tutucu bir kullanıcı kitlesine sahip olan akustik gitar, ahşap ile bütünleşen yüzyıllık tasarım ve gelişmenin sonucu olarak geleneksel bir ürün haline gelmiştir. Diğer birçok ürün sektöründe olduğu gibi, akustik gitarların da pekçoğu Çin’de endüstriyel olarak üretilmekte ve düşük işçilik maliyetleri sayesinde ortalama fabrika çıkış fiyatları sadece 20 ABD dolarını bulmaktadır. Bu makalede, el imalatı ahşaptan uzaklaşıp endüstriyel olarak kalıplanmış termoplastik parça montajına yönelerek, gitar malzemesinde atılan cesur bir adımı anlatan araştırma ele alınmaktadır. Araştırma, böyle bir malzeme değişikliğinin düşük maliyet ile işçi çalıştıran ülkelerin haricinde rekabetçi endüstriyel akustik gitar üretimine de destek vermesini ve bu popüler müzik aletinin tasarımını canlandırmasını öngörmektedir. Araştırmanın anlatımı içerisinde termoplastik akustik gitarın teknik, estetik, pazar ve ticari gereksinimlerine önem verilmiştir; ürün tasarımını geliştirecek uygun tavsiyelerin nasıl derleneceği tartışılmıştır. Bu sırada, enstrümanın sesi üreten temel parçası olan ön paneli üzerine odaklanılmaktadır. Araştırma, patent alınmış olan gitar ön ses paneli teknolojisiyle desteklenen üç sonuca ulaşmıştır. Birinci sonuç, sünger yapılı polikarbonattan yapılan ön ses panelinin ahşap benzerlerinin kalitesiyle rekabet etmesidir: böyle bir sonuç polimer müzik aletlerine yönelik yeni bir endüstriye yol açma potansiyeline sahiptir. İkinci sonuç, sünger yapılı polikarbonat ses panellerinin fiziksel malzeme özelliklerinin ahşaptan çok farklı olmakla birlikte birbirlerine eşdeğer akustik performans gösterdikleridir. Üçüncü sonuç ise, bu ürün sektöründe yenilikçiliğin daha çok tasarımcı yaklaşımlı bilme ve yapmaya dayalı oluşu ve bilimsel buluştan görece daha az destek almış olmasıdır.

___

ARTS AND HUMANITIES RESEARCH COUNCIL (2007) Research Review: Practice led Research in Art, Design and Architecture. Available from: http://aces.shu.ac.uk/ahrc/ (accessed 13.01.09).

ASHBY, M. and JOHNSON, K. (2002) Materials and Design: the Art and Science of Material Selection and Product Design, Butterworth- Heinemann, Oxford.

BACON, T. (1991) The Ultimate Guitar Book, Dorling Kindersley, London.

BLACKBIRD (2008) Available from: http://www.blackbirdguitar.com/ (accessed 13.01.09).

BOURGEOIS, D. (1990) Voicing the Steel String Guitar, American Lutherie, 24. Available from: http://www.pantheonguitars.com/ (accessed 13.01.09).

COMPOSITE ACOUSTICS (2008), Available from: http://www.caguitars. com/ (accessed 13.01.09).

COOL ACOUSTICS (2008) Available from: http://www.coolacoustics. com/ (accessed 13.01.09).

CROSS, N. (2006) Designerly Ways of Knowing, Springer-Verlag, London.

CUMPIANO, W. (1999) Tap Tuning; Guitar Graphite, etc. Available from: http://www.cumpiano.com/Home/Newsletters/Issues/ newsletter16.html/ (accessed 13.01.09).

DECKER, J. (1999) What Makes a Rainsong have its Unique Sound? Available from: http://www.rainsong.com/acc101.htm/ (accessed 13.01.09).

DJOHARIAN, P. (1999) Material Design in Physical Modelling Sound Synthesis, Proceedings of the 2nd COST G-6 Workshop on Digital Audio Effects DAFx99, 9-11 December, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway; W99-1-W99-4.

EGGLESTON, J. (1998) Learning through Making: a National Enquiry into the Value of Creative Practical Education in Britain, Crafts Council, London.

EMERALD GUITARS (2008) Available from: http://www.emeraldguitars. com/ (accessed 31.08.08).

FISCHMEISTER, H. (1989) Materials-inspired Innovation in a World of Routine Design, Technovation (9) 309-319.

GILTRAP, G. (1999) Letter of endorsement.

JASCH, M. (2007) Martin Guitar sees the Forest for the Guitars, Dig It! Magazine. Available from: http://www.dig-itmag.com/features/ wildgardens_story/326_0_8_0/(accessed 13.01.09).

MARTIN GUITAR COMPANY (2008) Available from: http://www. martinguitar.com/ (accessed 13.01.09).

MCINTYRE, M., SCHUMACHER, R. and WOODHOUSE, J. (1983) On the Oscillations of Musical Instruments, Journal of the Acoustical Society of America (74) 1325-45.

NORMAN, E. (2000) The Teaching and Learning of Technology for Design, Design and Technology International Millennium Conference, The Design and Technology Association, London; 128-34.

NORMAN, E. (1993) Science for Design Physics Education (28) 301-306.

OVATION (2008) Available from: http://www.ovationguitars.com/ (accessed 13.01.09).

PEDGLEY, O. (2007) Capturing and Analysing Own Design Activity, Design Studies, 28 (5) 463-83.

PEDGLEY, O. (2004) Polymer Acoustic Guitars: Designing in Credibility and Designing out Prejudice, International Conference on Design and Emotion, Middle East Technical University, Ankara (CD-ROM).

PEDGLEY, O., ARMSTRONG, R. and NORMAN, E. (2005) Acoustic Device, US Patent, Number US6933428, Issue Date 23, August 2005.

PEDGLEY, O. and WORMALD, P. (2007) Integration of Design Projects within a Ph.D., Design Issues, 23 (3) 70-85.

POLANYI, M. (1983) Personal Knowledge, Routledge, London.

RAINSONG (2008) Available from: http://www.rainsong.com/ (accessed 13.01.09).

RICHARDSON, B. (1994) The Acoustical Development of the Guitar, Journal of The Catgut Acoustical Society (5) Series II; 1-10.

ROMANILLOS, J. (1997) Antonio de Torres: Guitar Maker - his Life and Work, Bold Strummer, Westport.

SIMINOFF, R. (2002) The Luthier’s Handbook, Hal-Leonard, Milwaukee.

STOEL, B. and BORMAN, T. (2008) A Comparison of Wood Density between Classical Cremonese and Modern Violins, PLoS ONE 3, doi:10.1371/journal.pone.0002554. Available from: http://www. plosone.org/ (accessed 13.01.09).

TAO, F. (2007) Size Matters, The Strad, 118 (1401) 48-52. THISTLEWOOD, D. (1990) The Essential Disciplines of Design Education, Issues in Design Education, Longman, Harlow; 14-29.

VINCENTI, W. (1990) What Engineers Know and How they Know it, The John Hopkins University Press, London.

WRIGHT, M. (1995) Maccaferri History: the Guitars of Mario Maccaferri, Vintage Guitar, March/April. Available from: http://www. vintageguitar.com/features/brands/details.asp?AID=1071/ (accessed 13.01.09).