Duyguların Tarihsel Serüveni ve Tarihte Duygular

Duygular uzun yıllar psikolojinin alanında görülmüş ve bireye özgü olarak ele alınmıştır. Duygunun kavramsallaştırılmış tarihine bakıldığında ise pek çok filozof, sosyolog, antropolog ve tarihçinin ana çalışma konusu olduğu görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada literatür derlemesi yöntemi kullanılarak, Avrupa üzerine ve İngilizce yazılmış duygular tarihi bir araya getirilmekte ve bu tarihsel süreçte duyguların bu bölgeye özgü olarak ne şekilde incelendiği ele alınmaktadır. Yapılan literatür araştırmasına göre; Antik Yunan’da duyguların daha çok erdem kavramı çerçevesinde ele alındığı, Orta Çağ ile birlikte bazı duyguların kilisenin boyunduruğu altına girdiği ve günah kapsamında sayıldığı, ,aynı zamanda daha hafif ve olumlu duygularla zihnin rahatlatıldığı, 20. yüzyıla gelindiğinde ise biricikleşen duyguların dijital teknolojiler ile kapitalizmden bağımsız görülemeyeceği üzerinde durulmuştur. Sonuç olarak; tüm dönemlerde, sanılanın aksine duyguların bireysel alana hapsedilmesinden çok, toplumsal ilişkileri düzenlemede anahtar öneme sahip olduğunun, geçmişten günümüze disipline edilmesi, ehlileştirilmesi ve kontrol altında tutulmasının ön plana çıktığı görülmüştür.

The Historical Adventure of Emotions and Emotions in History

Emotions have been seen in psychology field for many years and handled specifically to individual. Considering emotion’s conceptualized history, it’s seen as main subject of many philosophers, sociologists, anthropologists and historians. In this context by using literature review method, history of emotions written on Europe and in English is brought to a point in this study, and how emotions are examined specifically for this region in this historical process is discussed. According to literature review; in Ancient Greece, while emotions were mostly handled with virtue concept, with Middle Ages, some emotions were in the grip of the church and considered as sin, at the same time, the mind was relieved with milder and positive emotions, and by the 20th century, it was emphasized unique emotions can’t be seen as free of capitalism with digital technologies. As a result; contrary to popular belief, in all periods, it’s been underlined emotions have a key importance in organizing social relations and should be disciplined, tamed, kept under control from past to present rather than confining to individual sphere.

___

  • Ahmed, S. (2014). Duyguların kültürel politikası. (Sultan Konut, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Augustine. (2010). Confessions. USA: Westminster Press.
  • Aristoteles, (2019a). Magna moralia, erdemler ve kötü huylar. (Y. Gurur Sev, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık. 2019.
  • Aristoteles (2018). Poetika şiir sanatı üstüne. (Samih Rifat, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Aristoteles (1995). Retorik. (Mehmet H. Doğan, Çev.). İstanbul: YKY. 1995.
  • Aristoteles (2019b). Ruh üzerine. (Ömer Aygün, Y. Gurur Sev, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık. 2018.
  • Baker, U. (2014). Kanaatlerden imajlara duygular sosyolojisine doğru. (Harun Abuşoğlu, Çev.). İstanbul: Birikim Yayınları. 2010.
  • Bauman, Z. (2020). Akışkan korku. (Cumhur Atay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2020.
  • Boym, S. (2009). Nostaljinin geleceği. (Ferit Burak Aydar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. 2009.
  • Brownmiller, S. (2013). Femininity. New York: Open Road Integrated Media.
  • Cluzeau, F. (2013). Platon’un ruh kuramı’nda pathos. Cedrus, I, 65-87.
  • Cvetkovich, A. (2012). Depression: A public feeling. London: Duke University Press.
  • C. Nussbaum, M. (1978). Aristotle’s de motu animalium. Princeton: Princeton University Press.
  • Darwin, C. (2018). The expression of the emotions in man and animals. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Descartes, R. (2017a). Duygular ya da ruh halleri. (Çiğdem Dürüşken, Çev.). İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım. 2017.
  • Descartes, R. (2017b). Felsefenin ilkeleri. (Mesut Akın, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. 2017.
  • Dixon, T. (2012). Emotion: The history of a key word in crisis. Emotion Review, 4(4), 338-344.
  • Dixon, T. (2003). From passions to emotions the creation of secular psychological category. UK: Cambridge University Press.
  • Durkheim, E. (2018a). Dini hayatın ilkel biçimleri. (Fuat Aydın, Çev.). İstanbul: Eski Yeni Yayınları. 2018.
  • Durkheim, E. (2018b). Sosyolojik yöntemin kuralları. (Özcan Doğan, Çev). İstanbul: Doğu Batı Yayınları. 2018.
  • Eco, U. (2007). Gülün adı. (Şadan Karadeniz, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Ekman, P. (2003). Emotions revealed, recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life. New York: Times Books.
  • Elias, N. (2017). Uygarlık süreci, sosyo-oluşumsal ve psiko-oluşumsal incelemeler, cilt 1 batılı dünyevi üst tabakaların davranışlarındaki değişimler. (Ender Ateşman, Çev.).. İstanbul: İletişim Yayınları. 2017.
  • Faroqhi, S. (1985). Duyguların da bir tarihçesi vardır: Lucien Febvre’in yapıtları. (İsen Arıcanlı, Latife Özkaramete, Çev.). Toplum ve Bilim, 28, 149-162.
  • Febvre, L. (2010). Gündelik hayatın eleştirisi II. (Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık. 2010.
  • Frevert, U. (2018). Historicizing emotions. Carolyn Price, Eric A. Walle (Der.). ISRE’s Sourcebook for Research Emotion and Affect içinde (s.34-39). USA: ISRE Press.
  • Frevert, U. (2016). The history of emotions. Lisa Feldman Barrett, Michael Lewis ve Jeanette M. Haviland-Jones (Der.). Handbook of Emotions 4th Edition içinde (s.49-65). New York: The Guilford Press.
  • Frevert, U. (2014). The modern history of emotions: A research center in Berlin. Cuadernos de Historia Contemporanea, 36, 31-55.
  • Goleman, D. (2018). Duygusal zekâ. (Banu S. Yüksel, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları. 2018.
  • Gökalp, N. (2019). Duygu felsefesi. Ankara: Atlas Kitap.
  • Hochschild A. R. (1983). The managed heart commercialization of human feeling. USA: University of California Press.
  • Illouz, E. (1997). Consuming the romantic utopia, love and the cultural contradictions of capitalism. USA: University of California Press.
  • Illouz, E. (2011). Soğuk yakınlıklar duygusal kapitalizmin şekillenmesi. (Özge Çağlar Aksoy, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. 2011.
  • James, W. (1884). What is an emotion?. Mind, 9(34), 188-205.
  • Joshanloo, M. (2013). Eastern conceptualizations of happiness: Fundamental differences with Western views. Journal of Happiness Studies, 15, 475-493.
  • Konstan, D. (2018). Emotions in history: The beginnings. Carolyn Price, Eric A. Walle (Der.). ISRE’s Sourcebook for Research on Emotion and Affect içinde (s.46-50). USA: ISRE Press.
  • Konstan, D. (2006). The emotions of the ancient Greeks: Studies in Aristotle and classical literature. Canada: University of Toronto Press.
  • Lexico (2020). Meaning of longue durée in English. 24.01.2020 tarihinde https://www.lexico.com/definition/longue_duree adresinden erişildi.
  • Lupton, D. (2002). Duygusal yaşantı. (Mustafa Cemal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2002.
  • Lutz, C. (1987). Goals, events, and understanding in Ifaluk emotion theory. N. Quinn ve D. Holland (Der). Cultural Models in Language and Thought içinde (s.471-484). New York: Guilford.
  • Massumi, B. (2019). Devinimlerde Seyretmek. (Can Öztürk, Çev.). Ayrıntı Dergi, 30, 15-34.
  • Matt, S. J. and Stearns, P. N. (2014). Introduction. Doing Emotions History içinde. (s.1-16). USA: University of Illinois Press.
  • Mestrovic, S. G. (1999). Duyguötesi toplum. (Abdullah Yılmaz, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 1999.
  • Mills, W. (2016). Sosyolojik tahayyül. (Ömer Küçük, Çev.). İstanbul: Hill Yayınları. 2016.
  • Oatley, K. (2004). Emotions a brief history. UK: Blackwell Publishing.
  • Plamper, J. (2010). The history of emotions: An interview with William Reddy, Barbara Rosenwein, and Peter Stearns. History and Theory, 49, 237-265.
  • Plamper, J. (2015). The history of emotions, an introduction. (Keith Tribe, Çev.). USA: Oxford University Press. 2015.
  • Price, A. W. (2009). Emotions in Plato and Aristotle. Peter Goldie (Der). The Oxford Handbook of Philosophy of Emotion içinde (s.121-141). New York: Oxford University Press.
  • Reddy, W. M. (2004). The navigation of feeling, a framework for the history of emotions. UK: Cambridge University Press.
  • Rosenwein, B. H. (2006). Emotional communities in the early middle ages. London: Cornell University Press.
  • Rosenwein, B. H. (2016). Generations of feeling, a history of emotions 600-1700. USA: Cambridge University Press.
  • Rosenwein, B. H. (2002). Worrying About Emotions in History. The American Historical Review, (107)3, 821-845.
  • Rosenwein, B. H. ve Cristiani, R. (2019). Duygular tarihi nedir?. (Kemal Özdil, Çev.). İstanbul: Islık Yayınları.
  • Rosenwein, B. H. and Cristiani, R. (2018). Old and new in the history of emotions. Carolyn Price, Eric A. Walle (Der.). ISRE’s Sourcebook for Research Emotion and Affect içinde (ss. 40-45). USA: ISRE Press. 40-45.
  • Stearns P. N. and Stearns, C. Z. (1985). Emotionolgy: Clarifying the history of emotions and emotional standards. The American Historical Review, 90(4),813-836.
  • Summers-Effler, E. (2006). Ritual theory. Jan E. Stets, Jonathan H. Turner (Der.). Handbook of the Sociology of Emotions içinde (ss. 135-154). USA: Springer.
  • Tenhouten, W. D. (2007). A general theory of emotions and social life. USA: Routledge.
  • Toohey, P. (2014). Can sıkıntısının eğlenceli tarihi. (Zeynep Koçak Yılmaz, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap. 2014.
  • Turner, J. H. (2009). The sociology of emotions: Basic theoretical arguments. Emotion Review, 1(4), 340-354.
  • Watt Smith, T. (2018). Duygular sözlüğü acımadan zevklenmeye. (Hale Şirin, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap. 2018.
  • Watt Smith, T. (2020). Schadenfreude, başkasının talihsizliğinden duyulan keyif. (Nüvit Bingöl, Çev.). İstanbul: Kolektif Kitap. 2020.
  • Wierzbicka, A. (2010). The “History of Emotions” and the Future of Emotion Research. Emotion Review, 2(3), 269-273.