Irkçılık Bağlamında ‘Elite’ Dizi Filminin Eleştirel Söylem Analizi

Sinema, toplumun içerisinde yaşayan bir sanat olarak yaşadığı toplumdaki eğilimleri, ideolojik kodları ve hassasiyetleri gösterme potansiyeline sahip, ideolojik bir sanattır. Bu perspektiften yola çıkılarak Film Sanatının içerisinde çok boyutlu şekillerde duran söylemsel kodları ve ideolojik orijinleri, sosyokültürel bağlamda, eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme fırsatı vardır. Bu noktada filmlerdeki ırkçı söylemlere de, eleştirel söylem analizi yöntemini kullanarak ve söylemsel kodları sosyokültürel bağlamda analiz ederek çözümlemeye gitmek mümkündür.Toplumun içerisinde aktif olarak üretilen “ırkçı söylem” kodlarının filmlerle de ne şekilde desteklendiğini, Fairclough’un sosyokültürel bağlamı ve çok boyutlu yorum sürecini temel alarak yol gösterdiği eleştirel söylem çözümlemesiyle “Elite” dizi filmi özelinde göstermek çalışmanın amacıdır. Filmlerdeki ideolojik ve ırkçı kodların çözümlemeleri sadece eleştirel söylem analizi kullanmakla yetinilmeyip aynı zamanda sinematik kodların da bu ırkçı söylemlere ne şekilde destek olduğunu göstermek amacıyla sinematografik analiz yöntemi de çalışmaya eklenmiştir. Etnik ayrımcılığa dayalı filmsel kodların sinematik yapının içine ne şekilde estetize edilerek eklemlendiğini bahsi geçen iki analiz yöntemiyle açığa kavuşturarak literatüre katkıda bulunmaya çalışılmıştır.

Critical Discourse Analysis of 'Elite' TV Series in the Context of Racism

Cinema is an ideological art that has the potential to show the tendencies, ideological codes and sensitivities in the society it lives in as a living art in society. Based on this perspective, there is an opportunity to analyze the discursive codes and ideological origins in the multidimensional forms within the Film Art in a sociocultural context with a critical perspective. At this point, it is possible to go to the racist discourses in the films, by using the critical discourse analysis method and analyzing the discursive codes in a sociocultural context.It is the aim of the study to show how "racist discourse" codes produced actively in the society are supported with films, "Elite" series with critical discourse analysis based on Fairclough's sociocultural context and multidimensional interpretation process. The analysis of the ideological and racist codes in the movies was added not only to the use of critical discourse analysis, but also to the "Cinematographic Analysis" method to show how cinematic codes support these racist discourses. It has been tried to contribute to the literature by revealing how the filmic codes based on ethnic discrimination are aesthetized and articulated into the cinematic structure with the aforementioned two analysis methods.

___

  • Adorno, T. W. (2007). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. (N. Ülner, M. Tüzel, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Blanco , J. M., ve Ortega , T. (2018). Fears and prejudices of a nation. The figure of black in the recent history of spain through the cinema (1959-2002). Historia Social, 131-148.
  • Blanco, M., ve Lopez, T. (2017). The figure of a black through the big screen. The entry of Spain into the European Union as the turning point. Historia y comunicacion social, 567-583.
  • Bordwell, D., ve Thompson, K. (2008). Film art: An introduction. New York: The McGraw-Hili Companies Inc.
  • Bulmer, M., ve Solomos, J. (1999). Racism. New York: United States by Oxford University Press Inc.
  • Charles, E., ve Wilson, J. (2005). Race and racism in literature. London: Exploring Social Issues Through Literature Greenwood Press.
  • Comolli, J., ve Narboni , J. (1976). Cinema/Ideology/criticism, movies and methods, Berkeley: University of Califomia Press. (B. Nichols, Dü.) Berkeley: University of Califomia Press.
  • Çoruk, A. Ş. (2007). Oryantalizm üzerine notlar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisİ, 9(2), 204- 216.
  • Dedeoğlu, G. (2013). Medya ve iletişim çalışmalarında Teun A. Van Dıjk'ın yaklaşımı. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 38-58.
  • Dijk, T. A. (1991). Racism and the press. London: Routledge.
  • Diken, B., ve Laustsen, C. B. (2011). Filmlerle Sosyoloji. İstanbul: Metis.
  • Durna, T., ve Kubilay, Ç. (2010). Söylem kuramları ve eleştirel söylem çözümlemeleri. T. Durna içinde, Medyadan Söylemler içinde (s. 47-83). İstanbul: Libra Yayıncılık.
  • Fairclough, N. (1993). Discourse and social change. Cambridge: Polity Press in Association with Blackwell Publishing.
  • Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. New York: Published in the United States of America by Longman.
  • Fairclough, N. (2013). Critical discourse analysis. New York: Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group.
  • Fekete, L. (2009). A suitable enemy: Racism, migration and Islamophobia in Europe. London: Pluto Press .
  • Foucault, M. (2003). İktidarın gözü. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi. (C. Soydemir, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Goncalves, M. (2016). Transnational orientalisms in contemporary Spanish and Latin American Cinema. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  • İmdb Corporation. (2020, Haziran 20). İmdb https://www.imdb.com/title/tt7134908/fullcredits? ref_=ttrel_ql_1 adresinden alındı
  • Jodar, L., ve Maria, A. (2018). Neo-racism and its manifestation in the cinema. Publicaciones Didacticas, 35- 41.
  • Jung, J. (1980). The archetypesand the collective unconscious. New Jersey: Princeton University Press At Princeton.
  • Özer, Ö. (2009). Eleştirel haber çözümlemeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Plothe, T., ve Buck, A. (2019). Netflix at the Nexus content, practice, and production in the age of streaming television. New York: Peter Lang Publishing .
  • Pramaggiore, M. (2008). Tom Wallis Film, A critical introduction. Boston: Pearson Publishing Company.
  • Ramberg, I. (2004). Islamophobia and its consequences on Young People. Islamophobia in Europe: from the Christian anti- Muslim prejudice to a modern form of racism. Mr Vincent Geisser. Budapest: Published by the Directorate of Youth and Sport. G. Vincent içinde, Islamophobia in Europe: from the Christian anti-Muslim prejudice to a modern form of racism İçinde (s. 36-46). Budapest.
  • Ranciere, J. (2010). Özgürleşen seyirci. (E. B. Şaman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ryan, M., ve Kellner, D. (2010). Politik Kamera: Çağdaş Hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. (E. Özsayar, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ryan, M., ve Lenos, M. (2014). Film çözümlemesine giriş: Anlatı sinemasında teknik ve anlam. (E. S. Onat, Çev.) Ankara: De Ki Yayınları.
  • Scollon, R. (2001). Action and Text: Towards an integrated understanding of the place of text in social (Inter)action. R. Wodak, e M. Meyer, Medhods of Critical Discourse Analysis içinde (s. 140-168). London: Sage.
  • Spencer, S. (2006). Race And ethnicity: culture, identity and representation,Abindgdon. Abindgdon: Routledge is an Imprint of the Taylor & Francis Group.
  • TDK. (2020, Haziran 28). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Wayne, M. (2011). Sinemayı anlamak, marksist perspektifler. (E. Yılmaz, Çev.) Ankara: De Ki Yayınları.
  • Webtekno. (2021, Ocak 2). Netflix Nedir? Televizyondan Netflix Nasıl İzlenir?: https://www.webtekno.com/netflix-nedir-televiyondan-nasil-izlenir-h87660.html adresinden alındı
  • Wodak, R., ve Meyer, M. (2009 ). Critical discourse analysis: History, agenda, theory, and methodology. Los Angeles: Sage Publications.
  • Yaylagül, L. (2004). 1960-1970 dönemi Türk Sinemasında düşünce akımları. F. Dalay, & A. Gürata, Sinemada Anlatı ve Türler içinde (s. 232). Ankara: Vadi Yayınları.
OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi