Aliya İzzetbegoviç’in Medeniyet Tasavvuru
Medeniyet kavramı son dönemlerde temel tartışma alanlarından birisi olarak karşımıza çıkar. Genellikle değişim süreçlerinden geçen toplumlarda bu tartışma konusunun önplana çıktığı görülmektedir. Toplumsal değişme sürecinde kültürlerarası etkileşimin boyutları da bu tartışmalar kapsamındadır. İnsanlık durumunun kültürel ve teknik boyutları çerçevesinde İzzetbegoviç çalışmalarında temelde medeniyet sorunsalı bağlamında çalışmalar ortaya koymuştur. .İnsanın tarihsel serüveni kendini medeniyet kavramı bağlamında iade eder. Bu kendini ifade biçimi tinsel bir tasarım içinde ortya konulur.Burada insanın temel arayış ve gelecek tasavvurları da kendine yer bulur.Medeniyet tartışmaları felsefi ve epistemolojik düzeyde bu bağlamda en geniş anlamda bir varlık tasavvurudur. Varlık tasavvuru mikro düzlemden makro düzleme butün değişkenlere ilişkin bir bütüncül kavrayışın ortaya konularak insan ve toplum hayatının temel sorunlarının anlamlanlandırılmasıdır. Bu yönüyle insan bu temel kavrayışlar neticesinde hayata katılarak kendine bir varlık konumu edinir. Mediniyetin bu bütüncül yönü bir tarihsel ontoloji olarak kavranmasına da imkan verir. İzzetbegoviç İslam ve modernite ilişkisininin ötesinde medeniyet tartışmalarını ele alarak,islam ve batı medeniyetlerinin insanlık için anlamını ortaya koymaya çalışmıştır.
Aliya Izzetbegovic's Conception of Civilization
The concept of civilization has recently emerged as one of the main areas of discussion. Generally, it is seen that this discussion topic comes to the fore in the societies that have undergone change processes. The extent of intercultural interaction in the process of social change is also covered by these discussions. Within the framework of the cultural and technical aspects of the human condition, Izetbegoviç, in his work, basically revealed works in the context of the problematic of civilization. The person's historical adventure is returned in the context of the concept of civilization. This form of self-expression is presented in a spiritual design. Here, the basic search and future imaginations of human beings find their place. The concept of being is the understanding of the basic problems of human and social life by introducing a holistic understanding of all variables from micro plane to macro level. In this respect, human beings gain an asset position by joining to life as a result of these basic concepts. This holistic aspect of the media also allows it to be understood as a historical ontology. Izzetbegoviç has discussed the civilization debates beyond the relation of Islam and modernity and tried to reveal the meaning of Islam and western civilizations for humanity.
___
- Adorno, T. W. ve Horkhimmer, M. (2004). Aydınlanmanın diyalektiği (Çev. O. Özügül). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
- Alhusser, L. (2016). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları, (Çev. A. Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları.
- Berger,P.L. (Ed.) Le reenchantement du monde, In ( s.5-36). Paris: Bayard.
- Berger, P. L. (2001). La desecularisation du monde: Un Point de Vue Global. In: P. L.
- Berlin, İ. (2010). Romantikliğin kökleri, (Çev. M. Tuncay). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Cox, H. (2005). Piyasa tanrısı (Çev. A. Köse). Marife, 5 (1), 197-204.
- Çelik, C. (2013). Geleneksel şehir dindarlığından modern kent dindarlığına. İstanbul: Hikmetevi Yayınları
- Çoşkun, M.Y. (2016). Aliya izzetbegoviç'in ''kültür ve medeniyet''i. Hece Dergisi, Aliya İzzetbegoviç Özel Sayısı 229, 464-468.
- Goethe, J. W. V. (2016). Faust (Çev. İ. Cankorel). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Gökalp, Z. (2013) Hars ve medeniyet. İstanbul: Bilgeoğuz Yayınları.
- Guenon, R. (2004). Niceliğin egemenliği ve çağın alametleri (Çev. M. Kanık), İstanbul: İnsan Yayınları.
- Habermas, J. (2001). İletişimsel eylem kuramı (Çev. M. Tüzel), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
- Heidegger, M. (2001). Nietzsche'nin tanrı öldü sözü ve dünya resimleri çağı (Çev. L. Özşar). Bursa: Asa Kitabevi.
- Heidegger, M. (2011). Varlık ve zaman (Çev. K. H. Öktem) İstanbul: Agora Kitaplığı.
- İllich, İ. (2016). Okulsuz toplum (Çev. M. Özay), İstanbul: Şule Yayınları.
- İmamoğlu, A V. (2010). Mehmet Akif’te medeniyet kavramı. İslami Araştırmalar, 21 (3), 165- 171.
- İzzetbegoviç, A. (2011). Doğu batı Arasında İslam, (Çev. S. Şaban), İstanbul: Yarın Yayınları.
- Marcuse, H. (1969). Tek boyutlu insan (Çev. S. Çagan). İstanbul: May Yayıncılık.
- Nietzsche, F. (2011). Böyle buyurdu zerdüst, (Çev. M. Batmankaya). Ankara: Say Yayınları
- Özdemir, M. (2014). Aliya izzetbegoviç’in düşüncesinde üçüncü yol ve felsefi temelleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Weber, M. (2011). Protestan ahlakı ve kapitalizmin ruhu (Çev. M. Köktürk). İstanbul: Bilgesu Yayıncılık.
- Yapıcı A. (2009). Küreselleşme ve değerler krizi. Dem Dergi, 3, 14-18.
- Yapıcı, A. (2007). Geleneksellik ile modernlik arasına sıkışan din anlayışları ve dindarlık. DEM Dergi, 1, 24-29.