ADANA VE MERSİN MÜZELERİ'NDEKİ FİGÜRLÜ BAŞLIKLAR

Adana ve Mersin Müzesi'nde insan ve hayvan figürlü altı başlık bulunmaktadır. Bunlardan ikisi insan başlı, büstlü , diğerleri ise hayvan figürlüdür . Kat. Nr. 1'de kalathos yüzlerinden birinde Isauria'nın en önemli azizesi Thekla'nın büstüne yer verilmiştir. Kat. Nr. 2'de başlığın dört yüzünde de abakus çiçekleri yerinde birer insan başı, bu başların altında ise birer Yunan haçı yer almıştır. Kat. Nr. 3 alt bölümü sepet örgülü, üst bölümü hayvan protomlu olan iki bölümlü ve hayvan protomlu başlıklar grubunda yer alır. Sepet örgülü alt bölümün üzerinde kartal figürü vardır. Kat. Nr. 4'ün kalathosunda iki kartal ve iki büyük akanthus yaprağına yer verilmiştir. Kat. Nr. 5 ince uçlu/dişli akanthus yapraklı, girlandlı ve figürlü bir başlıktır. Girlandların ikisinin ortasında çiçek motifi, diğer ikisinde ise dağ keçisi figürü bulunur. Başlığın köşelerindeki küçük volütlerden birinin altında, girlandlardan birinin ise üzerinde başı kırılmış bir kuş figürü bulunmaktadır. Başkent özelliği Prokonnesos mermerinden ince uçlu/dişli akanthus yapraklı başlıklar, Kilikia ve Isauria Bölgesi'nde Kat. Nr. 5'de de görüldüğü üzere bölge özellikleriyle birleşerek yerel kimlik kazanmıştır. Alçak kabartma ve delikişi tekniğinde yapılan geleneksel formdaki ince uçlu/dişli akanthus yapraklarının kalathosun tüm yüzeyini kaplamaları ve böylece arkada kalan yüzeyle aralarında oluşan ışık-gölge etkisi son derece başarılı bir şekilde verilir. Kat. Nr: 6'nın ön yüzündeki hayvan figürleri boğa ya da öküzdür. Yan yüzünde ise hayat ağacı benzeri bir bitkinin iki yanında ona yönelerek yaprak ya da meyvelerini yiyen ayağa kalkmış iki keçi figürü yer alır.Adana ve Mersin Müzesi'ndeki figürlü başlıkların geneli, form açısından Antik geleneğe bağlı olarak Korinth tipi başlıklardır. Bir örnek Başkentin keşfi olan İki Bölümlü, Alt Bölümü Sepet Örgülü Başlıklardan (Alt bölümü sepet örgülü, üst bölümü hayvan protomlu-figürlü), diğeri ise Suriyeli kökene sahip, Başkentte çeşitlemeleri yapılan girlandlı tipte olup, mermer ve yerel malzeme ile yapılmışlardır. Başkent atölyelerinin hem form, hem de motiflerinden etkilenen ve bu etkilerin yerel özelliklerle bütünleştirildiği başlıklardaki hayvan figürleri genellikle İsa'nın, İncil yazıcılarının ve cennet anlatımlarındaki günahları affedilen tövbekâr insanların sembolü olarak kullanılmıştır. Başkent ve diğer bölgelerdeki benzer örneklerle birlikte değerlendirildiğinde başlıklardaki figürlerin ve akanthus yapraklarının üslup özellikleri 5. yüzyıl ile 6. yüzyıl arasında yapıldıklarını göstermektedir.

Figured Capitals in the Adana and Mersin Museums

Six human and animal figured capitals exist in the Adana and Mersin Museums. Two of them are human heads and a bust , while others are animal figures . The bust of Thekla, the most important saint of Isauria, is presented on one of the kalathos faces in Cat. No: 1. A human head exists in the place of abacus flowers on all four sides of the capital in Cat. No: 2 and a Greek cross is placed under the heads. Cat. No: 3 is in the group of two-part basket heads, the lower part of which is a basket and the upper part of which is an animal protome. The lower part with basket has an eagle figure. Two eagles and two large acanthus leaves appear on the kalathos of the Cat. No: 4. Cat. No: 5 is a capital with acanthus leaves, garlands and a figure. While a floral motif exists in the middle of the two garlands, a mountain goat figure occurs on the other two garlands. A broken head of a bird figure occurs beneath one of the small volutes on the corners of the capital and another one occurs over the garlands. The acanthus-leaves of the capitals made of Proconnesian marble have gained local identity by combining the features of Cilicia and Isauria region as seen in Cat. No: 5. The acanthus leaves carved in bas-relief and fine-tipped technique and in traditional form covers the whole surface of the kalathos and thus the lightshadow effect formed with the back surface is given in a highly successful way. Animal figures on the front surface of the Cat. No: 6 are either bull or ox. The figure of two standing goats eating the fruits and leaves of the tree of life-like plant appear on the lateral side. The prevalent figured capitals in the Adana and Mersin Museums are integrated in Corinthian type capitals which in terms of form, follow the ancient tradition. An example is a two-part basket Type, which is the discovery of the Capital city (sub-section is basket, and the upper part is of the animal protome figure) and the other example is the garland type which is of Syrian origin and is one of the variations made in the Capital; both examples were made with local materials. Animal figures on the capitals, which are influenced by the forms and motifs of the capital workshops and integrated with local characteristics, are often used as the symbol of Jesus, the Bible writers and the penitent people whose sins are forgiven in paradise narrations. Evaluated together with similar examples from the capital and other regions, the stylistic features of the acanthus leaves and capital figures demonstrate that they were made between the 5th century and the 6th century.

___

Anabolu 1982 Anabolu, M.U., "Tire Müzesi'nde Bulunan 147 Env. No'lu Bizans Sütun Başlığı", STY XI 1981, 27-30.

Asano 2010 Asano, K. (Ed.), The Island of St. Nicholas. Excavation and Survey of the Gemiler Island Area, Lycia, Turkey, Osaka.

Avruscio 1998 Avruscio, R., "Sculture inedite in Isauria: i capitelli di MutClaudiopolis", Milion I, 59-73.

Aydın 2002 Aydın, A., "Tapureli A Kilisesi Kazısı", VI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, 95-103.

Aydın 2011 Aydın, A., "Tapureli A Kilisesi'ne Ait Mersin Müzesi'ndeki Kireçtaşı Mimari Parçalar", AST 28-3, 341-352.

Baccache 1980 Baccache, E., Églises de village de la Syrie du Nord. Album, Paris. Braunfels 1971a Braunfels, S., "Rind, Stier", LCI IV, 551-553.

Braunfels 1971b Braunfels, S., "Widder", LCI IV, 526-528.

Brenk 1977 Brenk, B., Spätantike und frühes Christentum, Frankfurt.

Budde 1972 Budde, L., Antiken Mosaiken in Kilikien, Recklinghausen.

Byzance 1992 Byzance. L'art byzantin dans les collections publiques françaises, Paris.

Dagron - Feissel 1987 Dagron, G. - D. Feissel, Inscriptions de Cilicie, Paris.

Deichmann 1981 Deichmann, F.W. (Hrsg.), Corpus der Kapitelle von San Marco in Venedig.

Deichmann 1982a Deichmann, F.W., "Zu einigen spätantiken Figuralkapitellen", Rom, Ravenna, Konstantinopel, Naher Osten, Wiesbaden, 255-268.

Deichmann 1982b Deichmann, F.W., "Zu Entstehung der spätantiken ZweizonenTierkapitelle", Rom, Ravenna, Konstantinopel, Naher Osten, 269- 282, Wiesbaden.

Deichmann 1983 Deichmann, F.W., Einführung in die Christliche Archäologie, Darmstadt.

Dennert 1997 Dennert, M., Mittelbyzantinische Kapitelle, Asia Minor Studien 25, Bonn.

Donceel-Voûte 1988 Donceel-Voûte, P., Les pavements des églises byzantines de Syrie et du Liban: Décor, archéologie et liturgie, Louvain-la-Neuve.

Elbern 1963 Elbern, H.V., "Der eucharistische Kelch im frühen Mittelalter. Teil II: Ikonographie und Symbolik", Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft XVII, 117-188.

Evans 2004 Evans, H.C., Byzantium Faith and Power (1261-1557), New York.

Eyice 1982 Eyice, S., "Un site byzantin de la Cilicie: Öküzlü et ses basiliques" Rayonnement grec (Hommages á Charles Delvoye), 355-367, Bruxelles.

Flenning 1968 Flenning, J., "Baum, Bäume", LCI I, 258-268.

Fıratlı 1990 Fıratlı, N., La sculpture byzantine figurée au Musée archéologique d'Istanbul, Paris.

Gerlach 1970 Gerlach, P., "Hirsch", LCI II, 286-289.

Gough 1985 Gough, M., Alahan: an Early Christian Monastery in Southern Turkey, Toronto.

Grabar 1976 Grabar, A., Sculptures byzantines du Moyen Âge II (XIe-XIVe siècle), Paris.

de Grüneisen 1912 de Gruneisen, W., "Un chapiteau et une imposte provenants d'une ville morte. Etude sur l'origine et l'epoque des chapiteauxcorbeille", Oriens Christianus 2, 281-316.

Guiglia Guidobaldi 1989 Guiglia Guidobaldi, A., "Precisazioni su alcuni capitelli a canestro di ambito romano", Quaeritur inventus colitur. Miscellanea in onore di padre Umberto Maria Fasola Studi di antichità cristiana 40, Città del Vaticano, 405-422.

Hachlili 2009 Hachlili, R., Ancient Mosaic Pavements. Themes, Issues and Trends Selected Studies, Leiden-Brill.

Heinz-Mohr 1974 Heinz-Mohr, G., Lexikon der Symbole. Bilder und Zeichen der christlichen Kunst, Düsseldorf-Köln.

Herzfeld - Guyer 1930 Herzfeld, E. - S. Guyer, Meriamlik und Korykos, Zwei christliche Ruinenstätten des Rauhen Kilikiens, MAMA II, Manchester. Holl 1971a Holl, O., "Lamm", LCI III, 7-14.

Holl 1971b Holl, O., "Ochse und Esel", LCI III, 339.

Jacobek 1993 Jacobek, R., "Eine relifierte Schrankenplatte aus Limyra", Akten des II. İnternationalen Lykien-Symposions II (ed. J. Borchardt - G. Dobesch), 197-200, Wien.

Kautzsch 1936 Kautzsch, R., Kapitellstudien. Beiträge zu einer Geschichte des spätantiken Kapitells im Osten vom vierten bis ins siebente Jahrhundert, Studien zur spätantiken Kunstgeschichte 9, Berlin/ Leipzig.

Keşoğlu 1972-1973 Keşoğlu, M., "İznik Müzesi'nde Bazı Bizans Başlıkları", STY V, 282-290.

Kitzinger 1946 Kitzinger, E., "The Horse and Lion Tapestry at Dumbarton Oaks. A Study in Coptic and Sassanian Textile Design", DOP 3, 1-72.

Klauser 1954 Klauser, Th., "Baum", RAC II, 1-34.

Kramer 1968 Kramer, J., Skulpturen mit Adlerfiguren an Bauten des 5. Jahrhunderts n. Chr. in Konstantinopel, Cologne.

Kramer 1997 Kramer, J., "Frühchristliche Kapitelle mit Taubenfiguren an San Marco in Venedig und Ihre Verwendung" U. Lange - R. Sörries (Hrsg.), Vom Orient bis an den Rhein. Begegnungen mit der Christlichen Archäologie. P. Poscharsky zum 65. Geburtstag, 101-122, Dettelbach.

Kramer 1998 Kramer, J., "Bemerkungen zu den Methoden der Klassifizierung und Datierung frühchristlicher oströmischer Kapitelle", , Spätantike und Byzantinische Bauskulptur (ed. U. Peschlow - S. Möllers), 43- 58 Taf. 10-15, Stuttgart.

Megaloy Magistroy 2004 Megaloy Magistroy, P., I Rodos apo ton 4o aiona mehri tin katalipsi tis apotoys Toyrkoys, Athens.

Mendel 1924 Mendel, G., Musées Imperiaux Ottomans. Catalogue des sculptures grecques, romains, et byzantines II, Constantinople.

von Mercklin 1953/1954 von Mercklin, E., "Antike Stierkapitelle", RM 60/61, 184-199.

von Mercklin 1962 von Mercklin, E., Antike Figuralkapitelle, Berlin. Mietke 2006 Mietke, G., "Studien zur frühbyzantinischen Bauornamentik im Rauhen Kilikien: Überlegungen zur formalen Herkunft und Datierung einiger Kapitelle", IstMitt 56, 371-389.

Müller-Wiener 1977 Müller-Wiener, W., Bildlexikon zur Topographie Istanbuls, İstanbul. Nauert - Warns 1981 Nauerth, C. - Warns, R., Thekla. Ihre Bilder in der frühchristlichen Kunst, Wiesbaden.

Niemann - Wilberg 1923 Niemann, G. - Wilberg, W., Forschungen in Ephesus 3, Wien.

Niewöhner 2007 Niewöhner, P., Aizanoi, Dokimion und Anatolien,Wiesbaden. Parman 2002 Parman, E., Ortaçağ'da Bizans Döneminde Frigya (Phrygia) ve Bölge Müzelerindeki Bizans Taş Eserleri, Eskişehir.

Peschlow 1986 Peschlow, U., "Eine wiedergewonnene Byzantinische Ehrensäule in Istanbul", , Studien zur spätantiken und byzantinischen Kunst. F.W. Deichmann gewidmet I (ed. O. Feld - U. Peschlow), 21-33, Bonn.

Peschlow 1998 Peschlow, U., "Tradition und Innovation: Kapitellskulptur in Lykien", U. Peschlow - S. Möllers (Hrsg.), Spätantike und Byzantinische Bauskulptur, 67-92 Taf. 18-23, Stuttgart. Peschlow 2004 Peschlow, U., "Kapitelle", RAC XX, 57-123.

Piccirillo 1993 Piccirillo, M., The Mosaics of Jordan, Amman. Piccirillo - Alliata 1998

Piccirillo, M. - E. Alliata (Ed.), Mount Nebo: New Archaeological Excavations 1967-1997, Jarusalem.

Pülz 1996 Pülz, A., "Eine frühchristliche Kirche beim Ptolemaion in Limyra", F. Blakolmer v.d. (Hrsg.), Fremde Zeiten Fest. J. Borchhardt, I, 239-250, Wien.

Sachs - Badstübner - Neumann 2005 Sachs, H. - Badstübner, E. - Neumann, H., Wörterbuch der christlichen Ikonographie, Regensburg.

Schmidt 1995 Schmidt, H. und M., Die vergessene Bildersprache christlicher Kunst, München.

Schneider - Stemplinger 1950 Schneider, Th. - Stemplinger, E., "Adler", RAC I, 87-94.

Severin 1998 Severin, H.-G., "Konstantinopler Bauskulptur und die Provinz Ägypten", Spätantike und Byzantinische Bauskulptur (ed. U. Peschlow - S. Möllers), 93-104 Taf. 29-33, Stuttgart.

Sodini - Kolokotsas 1984 Sodini, J.P. - Kolokotsas, K., Aliki II. La basilique double, Athens.

Stiegemann 1996 Stiegemann, C., Frühchristliche Kunst in Rom und Konstantinopel, Paderborn.

Strube 1983 Strube, C., "Die Kapitelle von Qasr ibn Wardan", JbAC 26, 59-106, Taf. 9-21.

Strube 1984 Strube, C., Polyeuktoskirche und Hagia Sophia. Umbildung und Auflösung antiker Formen, Entstehen des Kämpferkapitells, München.

Tezcan 1989 Tezcan, H., Topkapı Sarayı ve Çevresinin Bizans Devri Arkeolojisi, İstanbul.

The Byzantine and Christian Museum 2004 The World of the Byzantine Museum, Hellenic Ministry of Kulture (Ed.), Athens.

Tschilingirov 1979 Tschilingirov, A., Die Kunst des christlichen Mittelalter in Bulgarien. 4. bis 18. Jahrhundert, München.

Ulbert 1969/1970 Ulbert, T., "Untersuchungen zu den byzantinischen Reliefplatten des 6.bis 8. Jahrhunderts", IstMitt 19/20, 339-357.

Vemi 1989 Vemi, V., Les chapiteaux ioniques à imposte de Grèce à l'époque paléochrétienne, Paris.

Volbach 1958 Volbach, W. F., Frühchristliche Kunst, München.

Wehrhahn-Stauch 1968 Wehrhahn-Stauch, L., "Bock", LCI I, 314-316.

Wessel 1963 Wessel, K., Koptische Kunst. Die Spätantike in Ägypten, Recklinghausen.

Westphalen 2006 Westphalen, S., "Studien zur frühbyzantinischen Bauornamentik im Rauhen Kilikien: Diokaisareia/Uzuncaburç", IstMitt 56, 391-405.

Wilpert 1929 Wilpert, G., I Sarcofagi Cristiani Antichi I, Rome.

Witt 2000 Witt, J., Staatliche Museen zu Berlin-Preußischer Kulturbesitz. Bestandskataloge, Band 2. Werke der Alltagskultur, Teil 1: Menasampullen, Berlin.

Zollt 1994 Zollt, Th., Kapitellplastik Konstantinopels vom 4. bis 6. Jahrhundert n. Chr., AST 14, Bonn.

Zoroğlu - Tekocak 2009 Zoroğlu, L. - M. Tekocak, "Kelenderis 2007 Yılı Kazı ve Onarım Çalışmaları", KST 30-3, 343-372.