Hikayeler İçin Artırılmış Gerçeklik Yaklaşımı

Artırılmış gerçeklik çevremizde algıladığımız fiziksel unsurların üzerinde bilgisayar kaynaklı grafik, video ve ses gibi verilerin gerçek zamanlı olarak görüntüleyen gerçek dünya ile sanal dünyanın iç içe girdiği bir teknolojidir. Askeri, sanayi, tıbbi, ticari, reklam ve eğlence alanlarında sıklıkla kullanılan artırılmış gerçeklik eğitim alanında da kullanılmaya başlanmıştır. Eğitim alanında kullanılmasındaki amaç çocukların merak duygusunu geliştirmek, derslerde kullanılan materyaller ile katılıma teşvik ederek öğrenme sürecini kolaylaştırmak, sınıf ortamında yapılması mümkün olmayan konuların hazırlanmasına olanak sağlamasıdır. Bu projede hikâye kitaplarındaki olay akışını çocuklara hissettirmek, dikkatlerini çekmek ve okuma isteklerini artırmak için bu teknolojiden yararlanılmaktadır. Yapılacak uygulamada artırılmış gerçeklik geliştirme ortamlarından Unity3D ve Vuforia SDK (yazılım geliştirme kiti) yazılımları kullanılmıştır.3 boyutlu görsellerin birleştirilerek olayın akışına göre hareket eden karakterler ve olayın sesli bir şekilde de duyulabileceği bu sayede çocukların dinleyerek ve gözlemleyerek hem görsel hem de işitsel duyularının gelişeceği düşünülmektedir. Öğrenciler üzerinde gerçekleştirilen testlerde başarılı dönüşler elde edilmiştir.

Augmented Reality Approach for Stories

Along with the developing technology in recent years, our lifestyle and habits have also changed. Many new applications are emerging every day. One of these applications is the augmented reality application. Augmented reality is designed to improve people's perception of reality. Augmented reality is a technology in which the real world and the virtual world are intertwined, displaying data such as computer-generated graphics, video and audio in real time on the physical elements we perceive in our environment. Augmented reality, which is frequently used in military, industrial, medical, commercial, advertising and entertainment fields, has also started to be used in the field of education. The purpose of its use in the field of education is to develop children's sense of curiosity, to facilitate the learning process by encouraging participation with the materials used in the lessons, and to enable the preparation of subjects that cannot be done in the classroom environment. In this project, this technology is used to make children feel the flow of events in storybooks, to attract their attention and to increase their desire to read. In the application to be made, Unity3D and Vuforia SDK (software development kit) software, which are augmented reality development environments, were used. It is thought that by combining 3D visuals, the characters moving according to the flow of the event and the event can be heard audibly, so that children's both visual and auditory senses will develop by listening and observing. Successful returns were obtained in the tests performed on the students.

___

  • Ç. Erbaş, V. Demirer, Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google Glass örneği, Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(2) (2014), 8-16.
  • M.A. Eginli, Y. Nacaklı, Uçak Bakım Eğitimlerinde Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Değerlendirilmesi, Journal of Aviation, 4(1) (2020), 61-78. doi: 10.30518/jav.738367.
  • M. Güneş, H. Dilipak, Ciddi Oyunların Hazırlaması ve Değerlendirilmesine Yönelik Bir Derleme Makalesi, Gsi Journals Serie C: Advancements In Information Sciences And Technologies,3(2)(2020),56-91.
  • R.M. Yılmaz, Y. Göktaş, Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Eğitimde Kullanımı, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2) (2018), 510-537. doi: 10.14812/cuefd.376066.
  • F.M. Şirin, Resimli çocuk kitaplarında artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımı ve bir resimli hikâye kitabı uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, Ankara (2019).
  • H. Ardiny, E. Khanmirza, The Role of AR and VR Technologies in Education Developments: Opportunities and Challenges, IEEE (2018).
  • Akkuş, U. Özhan, Matematik ve Geometri Eğitiminde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları, Inonu University Journal of the Graduate School of Education, 4(8)(2017),19-31. doi: 10.29129/inujgse.358421
  • internet https://medium.com/ erişim 28.10.2022.
  • M. Sırakaya, S.S. Seferoğlu, Öğrenme Ortamlarında Yeni Bir Araç: Bir Eğitlence Uygulaması Olarak Artırılmış Gerçeklik, eğitim teknolojileri okumaları, 25 bolum, (2016) 417-438.
  • T. İçten, G. Bal, Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Part C, 5(2)(2017), 111-136.
  • G. Gelmez, Artırılmış Gerçeklik ile Montaj Kiti Bilgilendirme Kılavuzu Üzerine Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, (2021).