AÇIK TOPLUM VE DÜŞMANLARI: WOODROW WILSON VE LİBERALİZM

Çalışmada ulusların kendi kaderini tayin hakkının kapalı toplumların oluşumuna yardımcı olduğu iddia edilecektir. Çalışma bu amaç doğrultusunda açık ve kapalı toplumların merkezinde kavramsal bir çerçeve çizmeye çalışmakta ve sonrasında çizilen çerçeveleri liberal düşünce, Wilson ilkeleri ve Milletler Cemiyeti madde 22 ile karşılaştırmaya çalışmıştır. Woodrow Wilson’un ilkeleri ve Milletler Cemiyeti’nin kuruluşu açık topluma doğru ilerlemeye müsait olan liberal anlayış çerçevesinde gelişmiştir. Çalışmada Milletler Cemiyeti’nin 22. Maddesindeki gelişmemiş ülkelerde kurulabilecek olan mandater yönetim ve Wilson ilkelerinde geçen kendi kaderini tayin hakkının Birinci Dünya Savaşı sonrasındaki toplumları kapalı toplumlara doğru yönelttiği düşünülmektedir. Son olarak gelecekte kurulması düşünülen dünya dışı kolonilerdeki toplum yapısının açık toplumlar mı yoksa kapalı toplumlar mı oluşturabileceği tartışılacaktır. Bu noktada göz önünde tutulmaya çalışılacak olan etmenler mesafe ve maliyet olacaktır.

THE OPEN SOCIETY AND ITS ENEMIES: WOODROW WILSON AND LIBERALISM

In the study, it will be claimed that the right of self-determination of nations will help in the formation of closed societies. Firstly, the study will be try to establish a conceptual basis at the center of open and closed societies. After the conceptual basis drawn were compared with liberal thought, Wilson's principles and the League of Nations article 22. Woodrow Wilson's principles and the founding of the League of Nations, they were developed within the perspective of a liberal understanding that convenient for open society. In this study, it is thought societies after from WWI direct towards closed societies, this is because Wilson's principles -right to self-determination- and in the League of Nations article 22 will be let mandatory management. Finally, it will be discussed whether the society structure in the extraterrestrial colonies, which are planned to be established in the future, can be open or closed. The focus factors to be considered will be distance and cost.

___

  • Abuzer, C. (2007). Hz. Peygamberin Hadislerinde “Açık Toplum”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 129-135
  • Acar, M. (2011). Barış, istikrar ve refahın formülü özgür ve sorumlu insan, açık toplum, sınırlı devlet. Eskiyeni, (20), 19-23.
  • Agamben, G. (2014). Olağanüstü hal. A. Çelebi (Ed.). Şiddetin Eleştirisi Üzerine (s.165-174). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Agamben, G. (2017). Kutsal insan egemen iktidar ve çıplak hayat. (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ağaoğulları, M. A. (1986). Halk ya da ulus egemenliği”nin kurumsal temelleri üzerine birkaç düşünce. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 41(1), 131-152.
  • Ağaoğulları, M. A. (2013). Kent devletinden imparatorluğa. Ankara: İmge Yayınevi.
  • Ağaoğulları, M. A., Türk, D., Yalçınkaya, A., Yılmaz, Z., & Zabcı, F. (2016). Sokrates’ten jakobenlere: Batı’da siyasal düşünceler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akgün, S. (2009). Karl Popper’ın tarih, toplum ve siyaset felsefesi üzerine görüşleri. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 59-76.
  • Anderson, B. (2020). Hayali cemaatler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arendt, H. (2001). Totalitarizmin kaynakları 2: Emperyalizm. (B. S. Şener, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arnhart, L. (2018). Platon'dan Pinker'a siyasi düşünce tarihi. (A. K. Bayram & M. E. Okutan, Çev.). Ankara: Adres Yayınları.
  • Ata, A. (2010). Türk sinemasında açık toplum ve kapalı toplum eleştirisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum, Türkiye.
  • Baradat, L. P. (2012). Siyasal ideolojiler kökenleri ve etkileri. (A. Aydın, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bentham, J. (2017). Ahlak ve yasama ilkeleri. (Ö. Saruhanlıoğlu & U. K. Boyacı, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Beriş, H. E. (2008). Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Geleceği Üzerine Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 63 (1), 55-80.
  • Berktay, F. (2018). Liberalizm: Tek Bir Teorik Pozisyona İndirgenmesi Olanaksız Bir İdeoloji. H. Birsen Örs (Der.). 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Berlin, I. (2007). İki Özgürlük Kavramı (Çev. Mustafa Erdoğan). Liberal Düşünce Dergisi, 12(45), 59-72.
  • Birecikli, İ. B. (2011). Amerika'nın Kuruluşu ve ABD-Avrupa İlişkileri (1776-1876). ABD ve Büyük Ortadoğu İlişkileri Özel Sayısı, 81-103.
  • Bloomberght. (2018). Trump: Küreselleşme doktrinini reddediyoruz. https://www.bloomberght.com/haberler/haber/2158687-trump-kuresellesme-doktrinini-reddediyoruz.
  • Bloomberght. (2019). ABD'den Paris İklim Anlaşması'ndan Çekilme Başvurusu. https://www.bloomberght.com/abd-den-paris-iklim-anlasmasi-ndan-cekilme-basvurusu-2237182.
  • Boyana, H. (2006). Vergi Listelerine göre Attika-Delos Deniz Birliği ve İonya ile İlişkileri. Tarih İncelemeleri Dergisi, 21(1),19-48.
  • Boztaş, A. (2014). Wilson İlkeleri’nin Türk Dış Politikasına Yansımaları: Realist ve Pragmatist Bir Perspektif. Akademik Bakış Dergisi. 7(14), 163-176.
  • Copleston, F. (1996). Felsefe tarihi: Çağdaş felsefe, Cilt 8 Bölüm A: Yararcılık ve Pragmatizm (D. Canefe, Çev.). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Çaha, Ö. (2004). Açık toplum yazıları. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Çelebi, A. (2014). Şiddetin eleştirisi üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Durakcan, Y. S. (2016). Evrende koloniler kurmamız mümkün mü?. https://bilimfili.com/evrende-koloniler-kurmamiz-mumkun-mu.
  • Erim, N. (1943). Milletler cemiyeti üzerinde düşünceler. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 1(1), 31-46.
  • Gözlü, A. (2015). Antik Yunan (Hellen)’da koloniler ve bunların nitelikleri. Folklor/Edebiyat, 21(81), 179-190.
  • Hayek, F. A. (2009). Liberalizm. (Ü. Çetin, Çev.). Liberal Düşünce Dergisi, 14(55), 197-224.
  • Hegel, G. W. F. (2016). Tarih felsefesi (A. Yardımlı, Çev.). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Heywood, A. (2016). Siyasi ideolojiler: Bir giriş (L. Köker, Çev.). Ankara: BB101 Yayınları.
  • Kant, I. (2020). Ebedi barış üzerine felsefi bir tasarı (C. Yeşilçayır, Çev.). Ankara: Ayrıntı Basımevi.
  • Koçak, M. (2018). Self determinasyon hakkı ve self determinasyon hakkı teorileri. Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 23(38), 85-148.
  • Köker, L. (2008). İki farklı siyaset: Bilgi teorisi- siyaset bilimi ilişkileri açısından pozitivizm ve eleştirel teori. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Locke, J. (2004). Hükümet üzerine ikinci inceleme. (F. Bakırcı, Çev.). Ankara: Babil Yayınları.
  • Machiavelli, N. (2017). Siyaset üzerine konuşmalar. (H. Zengin, Çev.). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Mill, J. S. (2017a). Din üzerine üç deneme. (Ö. Orhan, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Mill, J. S. (2017b). On liberty. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Mill, J. S. (2017c). Utilitarianism. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Mill, J. S. (2017d). Kadınların köleleştirilmesi (Çev. Ahmet Özcan). İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • Orhan, Ö. (2015). Aristoteles’te siyasal yönetim kavramı ve politika’nın Türkçe çevirilerinin bir eleştirisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 70(3), 607-653.
  • Örs, B. H., Berktay, F., Suda. E. Z., Bekmen, A., Çubukçu, S. U., Kerestecioğlu, İ. Ö., Benlisoy, F., Çakır, S., & Öztan, G. G. (2018). 19. yüzyıldan 20. yüzyıla modern siyasal ideolojiler. İstanbul. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Parlak, İ., & Enis, Ö. (2018). Bireyler ve birey olamayan bireyler liberalizm ve 19. yüzyılın çelişkileri. Mülkiye Dergisi, 42(4), 565-592.
  • Platon. (2014). Sokrates'in savunması. (A. Çokona, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Platon. (2018). Devlet. (S. Eyüboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Popper, K. R. (2017). Açık toplum ve düşmanları. (M. Tunçay & H. Rızatepe, Çev.). Ankara: Liberte Yayınları.
  • Popper, K. R. (2019) Bilimsel araştırmanın mantığı. (İ. Aka & İ. Turan, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Rennan, E. (1946). Nutuklar ve Konferanslar (Z. İshan, Çev.). Ankara: Sakarya Basımevi.
  • Russell, B. (2015). Toplumsal yeniden inşanın ilkeleri. (T. Doğan ve Ş. Duran, Çev.). İstanbul: Bgst Yayınları.
  • Soros, G. (2004). Açık toplum-küresel kapitalizmde reform. (Çev. D. S. Öztürk). İstanbul: Truva Yayınlar.
  • Soysal, İ. (2000). Türkiye’nin siyasal anlaşmaları (1920-1945). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Spragens, T. A. (1981). The irony of liberal reason. Chicago: University of Chicago Press.
  • Sun, G. (2018). Göçmen kervanı ABD-Meksika sınırına ulaştı. https://tr.euronews.com/2018/11/19/gocmen-kervani-abd-meksika-sinirina-ulasti.
  • Tannenbaum, D. G., & David, S. (2011). Siyasi düşünce tarihi filozoflar ve fikirleri. (F. Demirci Çev.). Ankara: Adres Yayınları.
  • Uslu, A. (2013). Yurttaşlığa dayalı ulus ve ötesi Fransa’da ulus ve ulusçuluk (XIX- XX. Yüzyıl). Mülkiye Dergisi, 37(4), 79-117.
  • Yayla, A. (2003). Siyasi düşünce sözlüğü. Ankara: Adres Yayınları.
  • Yılmaz, S. (2018). Modern yurttaşlığın istisnaları Hannah Arendt ve Giorgio Agamben’in görüşleri çerçevesinde insan haklarının eleştirisinde mülteciler ve kamplar. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 73(3), 763-786.