“Sonsuzluk Teorisi” Filminin Genetik Yapısalcı Bir Analizi*

Filmler içlerinde toplumsal yapıların izlerini taşıdıkları için toplumsaldönüşümün anlaşılmasında önem arz etmektedir. Sosyolojik teorinin temelmeselesi de toplumsalı anlamaya yarayacak her türlü aracı değerlendirmek,bunları sistematik bir şekilde kuramsallaştırmaktır. Toplumsal alandanbağımsız bir kuramsallaştırmanın mümkün olmadığı varsayımıyla hareketeden bu çalışmanın temel iddiası, Pierre Bourdieu’nün kavram repertuarıyla,yani genetik yapısalcılıkla, 2015 yılında Matt Brown’un yönetmenliğindeçekilen Sonsuzluk Teorisi filminin çözümlenebileceği ve bu kavramsalrepertuarın film analizinde bizlere oldukça geniş bir hareket alanısağlayacağıdır. Bu bağlamda, Pierre Bourdieu’nün genetik yapısalcılığı/yapısalinşacılığı ekseninde ele alınan Sonsuzluk Teorisi filminin Hindistan’da yaşayanbaş karakterinin habitus, sermaye, alan, illusio ve oyun gibi Bourdieucükavram repertuarıyla ilişkisinin anlaşılmasını sağlayacaktır.

A Genetıc Structuralıst Analysis of The Movie “Infinity Theory”

Since films bear the traces of the social structures they emerge from within, it has importance in understanding the social transformation. And the main issue of sociological theory is to evaluate all kinds of tools that will help to understand the social and theorize them in a systematic way. The main claim of this study, which is based on the assumption that it is not possible to construct a theory independent of the social sphere is that with Pierre Bourdieu's conceptual repertoire, in other words, genetic structuralism/structural construction axis, the movie Infinity Theory directed in 2015 by Matt Brown could be resolved, and that conceptual repertoire would provide us with a fairly broad range of motion in analyzing films. In this context, understanding the relationship between the movie Infinity Theory, which is handled in the context of genetic structuralism/structural construction, the main character of it who lives in India and habitus, capital, field, play and other Bourdieuian concept repertoire will help us understand the relationship between the main character and Bourdieuian concepts.

___

  • Beardsworth, A. Keil, T. (2011). Yemek Sosyolojisi: Yemek ve Toplum Çalışmasına Bir Davet. (Abdulbaki Dede, Çev.). Ankara: Phoenix.
  • Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Cambridge: Harvard University Press.
  • Bourdieu, P. (2006). Karşı Ateşler. (H. Yücel, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bourdieu, P. (2013). Seçilmiş Metinler. (Levent Ünsaldı, Çev.). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril Tahakküm. (Bediz Yılmaz, Çev.). İstanbul: Bağlam.
  • Bourdieu, P. (2014). Varisler. (Levent Ünsaldı, Çev.). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (Derya Fırat ve Günce Berkkurt, Çev.). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015). Devlet Üzerine: Collége de France Dersleri (1989-1992). (Aslı Sümer, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Bourdieu, P. ve Eagleton, T, (2013). “Bir Ropörtaj: Doxa (Kanaat) ve Ortak Yaşam”. İdeolojiyi Haritalamak (iç.). Slavoj Zizek (Der.). (Sibel Kibar, Çev.). Ankara: Dipnot. 397-415.
  • Bourdieu, P. ve Chartier, R. (2014). Sosyolog ve Tarihçi. (Zuhal Karaca, Çev.). İstanbul: Açılım Kitap.
  • Bourdieu, P. ve Passeron, J. C. (2015). Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin Bir Teorinin İlkeleri. (Alı Sümer vd., Çev.). Ankara: Heretik.
  • Diken, B. ve Laustsen, C. B. (2010). Filmlerle Sosyoloji. (Sona Ertekin, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Eagleton, T. (1997). Ideology and Its Vicissitudes in Western Marxism”. Mapping Ideology (in). S. Zizek (Ed.). London: Verso. 179-226.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Palabıyık, A. (2011). “Pierre Bourdieu Sosyolojisinde “Habitus”, “Sermaye”, ve “Alan” Üzerine”. Liberal Düşünce. Yıl 16. S. 61-62. 121 – 141. Scott, J. and Lopez, J. (2001). Social Structure, Buckingham: Open University Press.
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar. (Elçin Gen, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Tatlıcan, Ü. ve Çeğin, G. (2014). “Bourdieu ve Giddens: Habitus veya Yapının İkiliği”. Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi (iç.). Güney Çeğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan (Der.). İstanbul: İletişim. 303-366.
  • Zizek, S. (2010). “Sunuş: Toplumsalın Kalbindeki Film”, Filmlerle Sosyoloji (iç.), Bülent Diken ve Carsten B. Laustsen, (Sona Ertekin, Çev.). İstanbul: Metis. 11-15