Resim İş Eğitiminde Resim Akımlarını Anlama ve Anlamlandırma Üzerine Bir Öğretim Yaklaşım Önerisi: Bütüncül Öğretim Yaklaşımı

Objeyi tuvale aktarmada teknik ve düşünsel temelde şekillenen sanatsal karakteristik özelliklerdeki sınıflamayı resim sanatında “akım” olarak adlandırıyoruz. Resim akımlarında sözü edilen sınıflamada bilimsel-teknolojik gelişmelerle tarihsel dönem ve elbette ki üslubuyla sanatçı çok önemli rol oynamaktadır. Bu bağlamda sanat eseri, yaşanan çağın nesnel yansımalarıyla birlikte ressamın öznelliğinde anlamını bulan görsel bir bileşkedir. Dolayısıyla, öğrencilerin resim akımlarını anlama ve anlamlandırmada, sanat eğitiminde çok yönlü bir bakış açısına ihtiyaç olduğu söylenebilir. Buna karşın, ilgili alan eğitim programlarında ders içeriği, sunum planı ve öğretim yöntemi açısından dağınık bir yapı sergilendiği gözlemlenmektedir. Bu durum, karmaşık ve çok yönlü içeriğe sahip olan resim akımlarını öğrenci açısından, anlama ve anlamlandırmada bir sorun oluşturduğu ileri sürülebilir. Bu araştırmanın amacı; öğrencilerin resim akımlarını anlama ve anlamlandırmaları için, sanat eğitimi alanına bütüncül bir öğretim yaklaşımı önerisi getirmektir. Buna göre, araştırmanın yanıtını aradığı soru: “Öğrenci için resim akımlarını anlama ve anlamlandırmada bütüncül bir öğretim yaklaşımı geliştirilebilir mi?” biçiminde düzenlenmiştir. Tarama yönteminde yapılan araştırmanın sonucu; kronolojik bağlamda sanat eserinin yapıldığı dönem özellikleri, bilimsel-teknolojik gelişmelerle sosyal-kültürel yapı ve sanatçı odağında, resim akımlarını çok yönlü bir bakış açısıyla ele alacak, bütüncül bir öğretim yaklaşımın geliştirilebileceği yönündedir. Bu sonuç doğrultusunda, öğrenciler için resim akımlarını anlamak ve anlamlandırmalarına yardımcı olabilecek bütüncül bir öğretim yaklaşım önerisi geliştirilmiştir.

A Proposal of Multifaceted Learning Approach on the Understanding and Interpreting Art Movements in the Visual Arts Education

The art movement in the painting defines as a characteristic to reflect the object to the canvas through the technical and intellectual basis of the artist with features of an era. The artist's style also plays a very important role in the art movements with together the scientific-technological developments and the socio-cultural structure. Therefore, artwork is a visual composition that finds its meaning in the subjectivity of the artist with the reflections of the era. For this reason, there is a need for a multifaceted perspective in art education in terms of understanding and interpreting the art movements for students. On the other hand, the visual arts education programs display a disordered structure in course content, presentation and learning method, which impedes students' understanding and interpreting of complex and multifaceted the art movements. The purpose of this research is to suggest a multifaceted-holistic learning approach to the art education in understanding and interpreting the art movements objectively for students. Accordingly, the research question is determined as follows: “Could a multifaceted-holistic learning approach be developed in understanding and interpreting the art movements for students?" This study used document analysis technique as based on the literature review. Consequently, this study concluded that a multifaceted-holistic learning approach for the art movements is possible to develop objectively in considering the socio-cultural structure in the related era and technological developments including with the artist who made the artwork. Therefore, this study suggested a multifaceted learning approach in order to understand and interpret of the student's art movements.

___

  • Artun, A. (2010). Sanat manifestoları. (1. Basım). İstanbul: İletişim yayınları.
  • Bahadır, O. (2017). Bilimin büyük sosyal sonuçları. https://sarkac.org/2017/06/bilimin-buyuk-sosyal-sonuclari/ Adresinden 28.06.2020 tarihinde alındı.
  • Barrett, T. (2012). Sanatı eleştirmek. (Çev.: Gökçe Metin). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Bell, J. (2009). Sanatın yeni tarihi. (Çev. U. Ceren Ünlü – Nurçin İleri – Rana Gürtuna). İstanbul: NTV Yayınları.
  • Berger, J. (2005). Görme Biçimleri (Y. Salman, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Beyreli, L. ve Sönmez, H. (2017). Bloom taksonomisi ve yenilenmiş Bloom taksonomisi ile ilgili Türkiye’de yapılan çalışmaların odaklandığı araştırma konuları, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2). 213-229.
  • Bloom’s taxonomy (t.y.). https://en.wikipedia.org/wiki/Bloom's_taxonomy Adresinden 11 Şubat tarihinde alındı.
  • Claude Monet (2020). https://tr.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet Adresinden 29.06.2020 tarihinde tarihinde alındı.
  • Claude Monet Hayatı (t.y.). https://www.ressamlar.gen.tr/claude-monet-kimdir-hayati-biyografisi/ Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Claude M. (2020). https://www.pivada.com/claude-monet Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Claude Monet Biography (2019). https://www.biography.com/artist/claude-monet Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Erem, E. (2009). Yaratıcı Drama Yöntemiyle Sanat Eğitiminde Sanat Akımları Öğretimine Yönelik Örnek Bir Çalışma - Barok, İzlenimcilik, Dışavurumculuk, Sürrealizm ve Romantizm. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim 2009, İzmir https://www.pegem.net/Akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=106073 Adresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • Gombrich, E. H. (1992). Sanat ve yanılsama (Çev.: Ahmet Cemal). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın öyküsü. (Çev.: E. Erduran ve Ö. Erduran) (4.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gözlükaya Işık, S. (2014). Resim-İş öğretmenliği sanat atölye derslerinde aktif öğrenme tekniklerinin sanatsal öğrenmeye katkısı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. http://acikerisim.pau.edu.tr/ Adresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • Güzel, İ. (2012). Fotoğraf makinesi’nin tarihçesi. https://sites.google.com/site/ismailguzel2012/home/fotograf-makinesi-nin-ta Adresinden 28.06.2020 tarihinde alındı.
  • Güneş, N. (2015). Çok alanlı sanat eğitimi yönteminin çağdaş sanat dersi öğretiminde kullanılmasının kalıcılığa etkisi. Tarihin Peşinde ‐Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi‐ Sayı 13, 3 Sayfa: 365‐380. http://www.tarihinpesinde.com/dergimiz/sayi13/M13_14.pdf Adresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • Güneş, T. ve Öner, Z. (2017). Bağlam temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarına etkisi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 345-355.
  • Hollingswort, M. (2009). Dünya sanat tarihi. (Çev.: R. Küçükerdoğan 1-29. Blm. ve B. Ergüder 30-52. Blm.). İstanbul: İnkîlap Kitabevi
  • Henrique da Mota, L.M. ve Diğ. (2012). Pierre-Auguste Renoir (1841–1919) and rheumatoid arthritis. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1258/jmb.2011.011028 Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • İçerik Analizi Nedir? Nasıl Yapılır? (2017). https://www.icerik.net/icerik-analizi-nedir-nasil-yapilir Adresinden 30.06.2020 tarihinde alındı.
  • Kandinsky, V. (2015). Sanatta Ruhsallık Üzerine. (Çev.: Gülin Ekici). İst.: Çınar Matbbacılık
  • Karadağ, A. (t.y.) Araştırma yöntem ve teknikleri. https://cdn.bartin.edu.tr/molekuler/688639be4387414caed98218fa08e666/arastirmayontemveteknikleridersi.pdf Adresinden 30.06.2020 tarihinde alındı.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177956 Adresinden 30.06.2020 tarihinde alındı.
  • Kurtuluş, Y. (2001). Sanat eğitiminde işbirlikli öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 201 -205. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1007-published.pdf Adresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • Literature Review (2020). https://guides.library.bloomu.edu/litreview Adresinden 30.06.2020 tarihinde alındı.
  • McCombes, S. (2020). Developing strong research questions. https://www.scribbr.com/research-process/research-questions/ Adresinden 30.06.2020 tarihinde alındı.
  • MEB Güzel Sanatlar Lisesi öğretim programı (2016). Çağdaş Dünya Sanatı Tarihi Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2019925184015643-%C3%87a%C4%9Fda%C5%9F%20d%C3%BCnya%20sanat%C4%B1%20tarihi.pdfAdresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • MEB Görsel Sanatlar Dersi (9,10,11 ve 12 Sınıflar) öğretim programı (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120204014821-gorsel%20sanatlar%20dop%20(2).pdf Adresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • Newall, D. (2008). Empresyonistler [The Impressionists]. (E. Dastarlı-N. Avan Özdemir, Trans.). İstanbul, Turkey: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Ormond, B. (2011). Transformative shifts in art history teaching: the impact of standards-based assessment, The Curriculum Journal, 22(4), 567-590, doi: 10.1080/09585176.2011.627225
  • Phillips, S. (2016). İzmler; Modern sanatı anlamak. Yem Yayın. Çin: Hung Hing Printing Centre
  • Pierre Auguste Renoir Kimdir? (t.y.). http://www.kimkimdir.net.tr/kisiler/pierre-auguste-renoir. Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Pierre Auguste Renoir Hayatı (t.y.). https://www.ressamlar.gen.tr/pierre-auguste-renoir-kimdir-hayati-biyografisi/ Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Pierre Auguste Renoir (2020). https://tr.wikipedia.org/wiki/Pierre_Auguste_Renoir Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Pierre Auguste Renoir Biyografisi (t.y.) https://www.biyografi.info/kisi/pierre-auguste-renoir Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Pişkin, S. (2018). Claude Monet kimdir? https://birsanatbirkitap.com/sanat/sanat-tarihi/claude-monet-kimdir/ Adresinden 29.06.2020 tarihinde alındı.
  • Resim-İş Öğretmenliği Lisans Programı (2018) https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Resim_Is_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf Adresinden 27.06.2020 tarihinde alındı.
  • San, İ. (2004). “Sanat ve Eğitim” (3.Baskı). Ütopya Yayınevi: Ankara
  • Yarımca, Ö. (2010). İlköğretim II. kademe görsel sanatlar dersinde disiplinler arası yaklaşıma dayalı uygulamalar. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Yayınlanmamış Doktora tezi. acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr Adresinden 26.06.2020 tarihinde alındı.
  • Resim 1. Claude Monet, “İzlenim” / Impression, Sunrise. (1873). Tuval üzerine yağlıboya, 48 x 63 cm. Musée Marmottan Monet, Paris. https://www.wga.hu/index1.html Adresinden 28.06.2020 tarihinde alındı.
  • Resim 2. Pierre-Auguste Renoir’un “Sandalda Öğle Yemeği” / The Luncheon of the Boating party (1881), Tuval üzerine yağlı boya, 130 x 173 cm. ThePhillips Collection, Washington, D.C. https://www.wga.hu/index1.html Adresinden 28.06.2020 tarihinde alındı.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2148-6999
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2014
  • Yayıncı: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi