Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Televizyon İzleme ve Bilgisayar Oynama Sürelerinin Görsel-Motor Entegrasyonu Açısından İncelenmesi

Bu araştırma okul öncesi dönem çocuklarının televizyon izleme ve bilgisayar oynama sürelerinin görsel-motor entegrasyon becerileri açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma genel tarama modelinde planlanmış ve anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu 370 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmaya alınan okullar ve sınıflar basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada çocukların görsel-motor entegrasyon becerilerini ölçmek için Beery VMI Görsel-Motor Entegrasyonu Gelişimsel Testi ve Genel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veriler bağımsız örneklemler T-Testi ve Tek Yönlü Anova Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırma sonucuna göre, evde bilgisayar bulunması, çocukların son üç yıl ve öncesinden beri bilgisayarda oyun oynaması, zekâ-mantık oyun türünü oynamaları ve günlük 3 saatten daha az süreyle televizyon izlemesi görsel-motor entegrasyon beceri düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ayrıca günlük 2 saat ve daha fazla bilgisayarda zaman geçiren çocukların görsel-motor entegrasyon beceri düzeyi puan ortalamalarının daha düşük olduğu görülmüştür. Çocukların uzun süre bilgisayar ya da televizyon başında kalıp, olumsuz yönde etkilenmemeleri için ebeveynlerin daha duyarlı davranması, çocuklarıyla etkileşime geçmeleri, zaman yönetimi konusunda onlara yardımcı olmaları ve gelişimlerini olumlu yönde etkileyecek aktivitelere de yönlendirmeleri önemlidir.

Examining the Television Viewing and Computer Playing Times of Preschool Children in Terms of Visual-Motor Integration

This study was conducted to examine the duration of preschool children in watching television and playing computer in terms of visual-motor integration skills. The study was planned in a general screening model, and was conducted with 370 children aged 5-6 years attending kindergarten. The schools and classes that were included in the study were determined with the Simple Random Sampling Method. In the study, Beery VMI Visual-Motor Integration Developmental Test and General Information Form were used to measure the visual-motor integration skills of children. The data were analyzed by using the Independent Samples T-Test and One-Way Anova Test. According to the results of the study, the presence of computer at home, children’s playing with computer for the last three years and before, playing intelligence-logic games and watching television for less than 3 hours a day differ at significant levels in terms of visual-motor integration skill levels. In addition, children who spent 2 hours or more at the computer daily had lower mean visual-motor integration skill level scores. It is important for parents that they are more sensitive, interact with their children, help them in time management, and guide them to activities which will affect their development positively to avoid that children are affected negatively.

___

  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • Akkoyunlu, B., & Tuğrul, B. (2002). Okul öncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 12-21.
  • Amerıcan Academy of Pediatrics, (2001). Children, adolescents and television. Pediatrics, 107(2), 423–426.
  • Arlı, M., & Nazik, M. H. (2010). Bilimsel araştırmaya giriş (4.Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Brown, T. (2008). Factor structure of the test visual perception skills- revised (TVPS-R). Hong Kong Journal of Occupational Theraphy, 18(1), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cassell, J., & Ryokai, K. (2001). Making space for voice: Technologies to support children’s fantasy and storytelling. Personal and Ubiquitous Computing, 5(3), 169-190.
  • Cordes, C., & Miller, E. (2000). Fool’s gold: A critical look at computers in childhood. Maryland, MD: Alliance for Childhood.
  • Çelebi, E. (2014). 4-6 yaş arası çocukların televizyon izleme alışkanlıkları üzerine okul öncesi öğretmenlerin görüş ve tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 476-485.
  • Decker, SL. (2008). Measuring growth and decline in visual-motor processes with the Bender-Gestalt second edition. Journal of Psycho Educational Assessment, 26(1), 3–15.
  • Demirci, A. (2010). Görsel algı eğitiminin beş- altı yaş çocuklarının görsel algı gelişimlerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dejonckheere, P.J., Desoete, A., Fonck, N., Roderiguez, D., Six, L., Vermeersch, T., & Vermeulen, L. (2013). Action-based Digital Tools: Mathematics Learning in 6-year-old Children. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(1), 61-82.
  • Ercan, Z. G., & Aral, N. (2011). Beery-Buktenica gelişimsel görsel motor koordinasyon testinin altı yaş (60-72 ay) Türk çocuklarına uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 136-145.
  • Fang Y.,Wang J., Zhang Y., & Qin J. (2017). The relationship of motor coordination, visual perception, and executive function to the development of 4–6-year-old chinese preschoolers’ visual motor integration skills. Hindawi Bio Med Research International, 2017 (1), 1-8.
  • Flintoff, J-P. (2002). Children get smart with their computer games: shooting baddies may help the development of academic skills. Financial Times. London edition. December 14, 2002.
  • Gezer Şen, B. (2015). Özel eğitime ihtiyacı olan çocukların görsel algılarının gelişiminde televizyondaki çocuk programlarının etkisi. Turkish Journal of Educational Studles, 2(1), 29-39.
  • Healy, J. M. (1999). Failure to connect: How computers affect our children’s minds and what we can do about it. New York: Touchstone.
  • Howie, E. K., Coenen, P., Campbell, A. C., Ranelli, S., & Straker, L. M. (2017). Head, trunk and arm posture amplitude and variation, muscle activity, sedentariness and physical activity of 3 to 5 year-old children during tablet computer use compared to television watching and toy play. Applied Ergonomics, 65, 41–50.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (26. Basım). Ankara: Nobel.
  • Karayağız-Muslu, G., & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5), 445-450.
  • Kardefelt-Winther, D. (2017). How does the time children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity? An evidence-focused literature review. UNICEF, https://www.unicef-irc.org/publications/925-how-does-the-time-children-spend-using-digital-technology-impact-their-mental-well.html adresinden 16.03.2019 tarihinden alınmıştır.
  • Kearney, P. (2007). Cognitive assessment of game-based learning. British Journal of Educational Technology, 38(3), 529–531.
  • Ko, S. (2002). An empirical analysis of children’s thinking and learning in a computer game context. Educational Psychology, 22(2), 219-233.
  • Köknel, Ö. (1998). İnsanı Anlamak (7.Basım). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Malamud, O., & Pop-Eleches, C. (2010). The effect of home computer use on children’s outcomes. https://voxeu.org/article/effect-home-computer-use-children-s-outcomes adresinden 16.03.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Memısevıc H., & Hadzıc S. (2013). Development of fine motor coordination and visual-motor integration in preschool children. Medical Treatment, 14 (1-2), 45-53.
  • Mustafaoğlu, R., & Yasacı, Z. (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Journal of Dependence, 19(3), 51-58.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Razak-Özdinçler, A. (2018). The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 227-247.
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi (ÇG-D), 2(2), 1-12.
  • Pillay, H. (2003). An investigation of cognitive processes engaged in by recreational computer game players: Implications for skills of the future. Journal of Research on Computing in Education, 34(3), 336-350.
  • Przybylski, A. K. (2014). Electronic gaming and psychosocial adjustment. Pediatrics, 134, 716–722.
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 5(13), 67-83.
  • Serhatlıoğlu, B. (2006). Televizyon programlarının okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocuklarının zihin ve dil gelişimini etkileme biçimlerine yönelik öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesi (Elazığ ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Subrahmanyam, K., Kraut, R., Greenfield, P., & Gross, E. (2000). The impact of home computer use on children’s activities and development. The Future of Children, 10(2), 123-144.
  • Subrahmanyam, K., Greenfield, P., Kraut, R., & Gross, E. (2001). The impact of computer use on children’s and adolescents’ development. Applied Developmental Psychology, 22, 7-30.
  • Şimşek, Ş., & Gülen, B. (2001), Televizyon ve çocuk. Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksekokulu Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. Ankara: Ya-Pa Yayınları.
  • Vandewater EA, Riedout VJ, Wartella EA, Huang X, Lee JH., & Shim MS. (2007). Digitalchildhood: Electronic media and technology use among infants. Pediatrics, 119(5), 1006-1015.
  • Yelland, N. (2005). The future is now: A review of the literature on the use of computers in early childhood education (1994–2004). AACE Journal, 13(3), 201-232.
  • Yücelyiğit, S., & Aral, N. (2013). The Effects of 3D Animated Movies and Interactive Applications on Development of Visual Perception in 60-72- Months-old Children. International Journal of Online Pedagogy and Course Design, 3(3), 101-108.
  • Yücelyiğit, S., & Aral, N. (2016). The Effects of Three Dimensional (3D) Animated Movies and Interactive Applications on Development of Visual Perception of Preschoolers. Education and Science, 41(188), 255-271.
  • Zimmerman, F. J., & Christakis, D. A. (2007). Associations between content types of early media exposure and subsequent attentional problems. Journal of the American Academy of Pediatrics, 120(5), 986–992.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2148-6999
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2014
  • Yayıncı: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Okul Öncesi Sınıflarda Öğrenme Merkezlerinin İncelenmesi

Maide ORÇAN KAÇAN, Neslihan DEDEOĞLU, Seda KARAYOL, İlayda KİMZAN

Nitel Makalelerin Yöntem Analizi

Ayşe Betül AKDEMİR, Abdurrahman KILIÇ

Dijital Hikaye Anlatımının Disiplinlerarası Öğretim Bağlamında Kullanım Durumları

Harun BAHADIR, Aslıhan TÜFEKCİ, Hasan ÇAKIR

Beden Eğitiminde İhtiyaç Destekleyici Öğretim Stili Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Derya SAKALLI, Fatma İlker KERKEZ

Almanca Konuşma Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Aygül ŞAHİN TOPTAŞ, Muhammet KOÇAK

Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumları ve Kimya Bilgilerini Günlük Yaşam İle İlişkilendirme Dereceleri Üzerine “Bilimden Doğaya, Doğadan Bilime: Problemlere Çözümler” Projesinin Etkisi

Volkan BİLİR, Sedat KARAÇAM, Şahin DANIŞMAN

Üniversite Öğrencilerinin Benimsedikleri Eğitim Felsefesi İle Karar Verme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Doç. Dr. Bilal DUMAN, Güldehan Neşe GÖRAL, Ali YAKAR

Başarılı Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Farklı Eğitim Kademelerindeki Öğretmenlerin Görüşlerinin Belirlenmesi

Yakup BURAK, Halime Kübra TÜRKÖZ, Fatma Kübra TAŞDERE, Cihan SERT

Basamaklı Öğretim Programının İngilizce Dersi Öğrenci Başarısına, Tutumuna, Öz Düzenleme Stratejisine ve Kalıcılığa Etkisi

Kadir KAHRAMAN, Kerim GUNDOGDU

Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Kişilerarası Yeterlik

Halime EKER, İbrahim TAŞ