“Çaylak Sokak”ta Bir Okuma Denemesi

Bu çalışmada, Sarkis Zabunyan’ın Çaylak Sokak adlı enstalasyonu görsel gösterge çözümlemesiyle analiz edilmiştir. Her bir göstergenin yananlamlarından hareketle bu göstergelerin bağlam oluşturmadaki etkisine bakılmıştır. Parça-bütün ilişkisi ve bu bütünün oluşturduğu anlam ortaya çıkarılmaya çalışılmış, göstergeler arası ilişkideki ortak noktalar saptanarak enstalasyonun izleği saptanmaya çalışılmıştır. Bu izlek sürgün ve bellek olarak belirlenmiştir

A Reading Trial On “ROOKIE STREET”

This study comprises of a semiotic analysis of Sarkis Zabunyan’s installation named Rookie Street. By considering the connotation of each symbol, the effect of these symbols in creating the context has been studied. By considering the part-whole relationships as a way to uncovering a holistic meaning, the common themes between symbols have been identified so as to illuminate a pattern. The pattern has been identified as exile and memory

___

  • Aksan, Doğan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Engin Yayınları, Üçüncü Basım, Ankara, 1999.
  • Anonim (1989a). “Pompidou’da ‘İstanbul Işığı’”, Cumhuriyet, 15, 19 Ağustos 1989, 15.
  • Anonim (1989b). “Sarkis: Bir İcracının Serüveni”, Sanat Dünyamız, 39, 1989, 12-17.
  • Assmann, Jan, Kültürel Bellek-Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, çev: Ayşe Tekin, Ayrıntı Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 2001.
  • Bayrav, Süheyla, Yapısal Dilbilimi, Multilingual Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 1998.
  • Berger, John, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, Yedinci Basım,İstanbul, 1999.
  • Bernard, Christian, “Bir Sarkis Sözlükçesi”, Bellek ve Sonsuz - Sarkis Külliyatı Üzerine, ed. Uwe Fleckner, Norgunk, Birinci Basım, İstanbul, 2005, 15-27.
  • Beykal, Canan (1984). “Sergi Değerlendirmeleri”, Yeni Boyut, 19: 22-32
  • (1989). “Büyücü Kaptan Sarkis’in Savaş Meleği”, Hürriyet Gösteri, 100: 67-69.
  • Bora, Tanıl, “Sunuş”, Taşraya Bakmak, ed: Tanıl Bora, İstanbul: İletişim Yayınları, Yedinci Basım, 2005.
  • Boym, Svetlana, Nostaljinin Geleceği, çev: Ferit Burak Aydar, Metis Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 2009.
  • Cousseau, Henry., C., “Sarkis’in Evreni”, Bellek ve Sonsuz - Sarkis Külliyatı Üzerine, ed. Uwe Fleckner, Norgunk, Birinci Basım, İstanbul, 2005, 107-121.
  • Dery, Louise, “Sarkis. Adak-Yerleştirme”, Bellek ve Sonsuz - Sarkis Külliyatı Üzerine, ed. Uwe Fleckner, Norgunk, Birinci Basım, İstanbul, 2005, 277-297.
  • Fleckner, Uwe, “Portre Olarak Atölye/Caspar David Friedrich’ten Sarkis’e Çalışma Yerinin Temsili Üzerine”, Bellek ve Sonsuz - Sarkis Külliyatı Üzerine, ed. Uwe Fleckner, Norgunk, Birinci Basım, İstanbul, 2005, 229-259.
  • Gültekin, Gönül, “Türk Kavramsal Sanatçılarının Çevre Yaratma Sorununa Yaklaşımları”, Türkiye’de Sanat, 14, 1994, 56-61.
  • Güz, Nükhet, “Şiirsel İşlev ve Yapısal Çözümleme”, Dilbilim, 7, 1987, 83-99.
  • Halbwachs, Maurice, On Collective Memory, çev. Lewis A. Coser, University of Chicago Press, London, 1992.
  • Hançerlioğlu, Orhan, Felsefe Ansiklopedisi (Cilt 1), Remzi Kitapevi, İkinci Basım, İstanbul, 1993.
  • Huyssen, Andreas, Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory, Stanford University Press, Stanford, 2003.
  • Kahraman, Hasan, B., Postmodernite İle Modernite Arasında Türkiye, Everest Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 2002.
  • Kıran, Zeynel ve Kıran, Ayşe, Dilbilime Giriş, Seçkin Yayınları, İkinci Basım, Ankara, 2002.
  • Kurt, Efe, K., “Sarkis: Bellekten Çağrılanın Estetik Değeri”, Warhola, 5, 2013, 14-21.
  • Madra, Beral, “Sarkis: ‘Yaşamdaki Sertliğe Cevap Veremezsek Yaptığımız İşin Geçerliliği Yoktur’”, Arredamento, 31, 1991, 100-114.
  • Madra, Beral, “Sarkis’siz Sarkis Tartışması”, Cumhuriyet, 4 Ocak 1992, 32.
  • Marshall, Gordon, Sosyoloji Sözlüğü, çev: Osman Akınhay ve Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları, Birinci Basım, Ankara, 1999.
  • Menu, Michel, “Kaptan Sarkis’in Bataryası”, Bellek ve Sonsuz - Sarkis Külliyatı Üzerine, ed. Uwe Fleckner, Norgunk, Birinci Basım, İstanbul, 2005, 93-105.
  • Nirven, Nur, “Savaş Meleğini Yakaladım”, Güneş, 19 Şubat 1989, 8.
  • Niyazioğlu, İbrahim, “Fısıltıları Çığlık Olan Sarkis”, Hürriyet Gösteri, 84, 1987, 68-69.
  • Özsoy, Handan, “Sarkis ile Sanat ve Mekan Üzerine”, 2002
  • http://arsiv.ntvmsnbc.com/news/171685.asp#BODY (30 Mart 2014).
  • Özyürek, Esra, Modernlik Nostaljisi, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 2008.
  • Rifat, Mehmet, Gösterge Eleştirisi, Kaf Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 1999.
  • Rifat, Mehmet, 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları (Cilt 1), Om Yayınevi, İkinci Basım, İstanbul, 2000.
  • Sönmez, Necmi, “Belleğin Geleceğe Yansıması”, Cumhuriyet, 11 Şubat 1992, 11.
  • Üster, Celal, “Sarkis, Son Çalışmalarını, Yeni Sergilerini, Sanata İlişkin Görüşlerini Anlattı: Bugünden Söz Eden Bellek”, Cumhuriyet, 18 Ağustos 1991, 7.
  • Zabunyan, Elvan, “Aydınlanma”, Bellek ve Sonsuz - Sarkis Külliyatı Üzerine, ed. Uwe Fleckner, Norgunk, Birinci Basım, İstanbul, 2005, 63-85.
  • Zabunyan, Sarkis, Sarkis: Çaylak Sokak, Maçka Sanat Galerisi Kataloğu, İstanbul, 1989.
  • Zizek, Slavoj, The Plague of Fantasies, Verso, New York, 1997.