ADANA’DA ÇOCUKLUK ÇAĞI UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME
Doğumu takip eden kırkıncı günden, buluğ çağına kadar olan döneme, “çocukluk çağı” denir. Doğumdan sonra çocuğun gelişimini izleyen, onun anneyle babayla, ailenin öteki üyeleriyle ve toplumsal çevresiyle ilişkilerini düzenleyen bir dizi kural, adet, tören, işlem ve pratik vardır. Bu dönemde çocuğun korunması, büyütülmesi, bağlı bulunduğu toplumun değer yargılarına uyumlu bir birey haline gelmesi için yazılı olmayan birçok kurala uyması ve bunları öğrenmesi gerekir. Çocukluk çağında gerçekleştirilen işlem ve pratikler, töre ve törenler, önem ve sıralarına göre kimi zaman katı, kimi zaman da esnek bir biçimde uygulanırlar. Günümüzde çocuk gelişimiyle ilgili uzmanlar, çocukların doğumundan itibaren ergenliğin sonuna kadar olan dönemlerini belirli yaş kümelerinde ele alıyor ve bu dönemleri çocuğun bedensel gelişimi, bilişsel gelişimi, motor gelişimi, dil gelişimi, duygusal gelişimi ve sosyal gelişimi açısından farklı kategorilerde inceliyorlar. Bu çalışmanın konusunu, Adana’da günümüzde halen yaşamakta olan çocukluk çağı uygulamalarının tespit edilerek yazıya geçirilmesi oluşturmaktadır. Gözlem ve görüşme yoluyla sahadan derlenen bilgiler, eğitim bilimlerinin bakış açısı ve yaklaşımı dikkate alınarak çocukluk çağının yukarıda sıralan evrelerine göre tasnif edilmiştir. Elde edilen verilerin işlenmesi sırasında halkbiliminin ilgili başlıkları, çocuğun bedensel gelişimi, bilişsel gelişimi, motor gelişimi, dil gelişimi, duygusal gelişimi ve sosyal gelişimi sırası göz önüne alınarak işlenmiş ve yazıya aktarılmıştır. Kullanılan bu yöntemle, Türk halkbiliminin genellikle doğum uygulamaları arasında yer verilen ve ayrıntıları gözden kaçan bu dönemini, münferit bir başlık altında değerlendirme denemesiyle birlikte verilere bilimsel bir tasnif uygulanmaya çalışılmıştır.
A RESEARCH ON CHILDHOOD PRACTICES IN ADANA
___
- Referans1
Acıpayamlı, O. (1974). Türkiye’de doğumla ilgili adet ve inanmaların etnoloji etüdü, Ankara Üniversitesi Yayınları, Ankara.
- Referans2
Acıpayamlı, O. (1992). Türk kültüründe “ad koyma folkloru”nun morfolojik ve fonksiyonel yönlerden incelenmesi. 4. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri (Gelenek, Görenek ve İnançlar), C. 4, 1-14, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Referans3
Artan, G. (1973). Tire’de doğum gelenekleri. TFA, 15(289), 6724.
- Referans4
Artun, E. (1998). Tekirdağ halk kültüründe doğum-evlenme-ölüm. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 9-10, 1-25.
- Referans5
Artun, E. (2013). Türk halkbilimi. Adana: Karahan Yayınevi.
- Referans6
Bali, A. (2015). Mersin konargöçerlerinin halk kültüründe inanışlar ve bunlara bağlı uygulamalar. Adana:
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
- Referans7
Bali, A. (2017). Gaziantep yöresi doğum geleneklerinde anne ve çocuk sağaltımı, Turkish Studies, 12(5), 85-110.
- Referans8
Boratav, P. N. (1994). 100 soruda Türk folkloru. İstanbul: Gerçek Yayınları.
- Referans9
Eliade, M. (1991). Kutsal ve dindışı. İstanbul: Gece Yayınları.
- Referans10
Güzelbey, C. C. (1982). Gaziantep’te doğum ve çocuğa ilişkin eski töre ve inançlar. Türk Folkloru Araştırmaları. 19-31, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
- Referans11
Ilgaz, K. (1956). İstanbul’da doğum ve çocukla ilgili adet ve inanmalar. İstanbul: Yörük Matbaası.
- Referans12
Kalafat, Y. (1999a). Türk dünyasında ayak ve ayakkabı ile ilgili inançlar. Türk Folkloru Dergisi, 96, 79-96.
- Referans13
Kalafat. Y. (1999b). Kırım ve Kuzey Kafkasya sosyal antropoloji araştırmaları. Ankara: Avrasya Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayınları.
- Referans14
Karakaş, A. (2005). Feke halk kültürü araştırması. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Referans15
Malinovski, B. (2000). Büyü, bilim ve din. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.