YALI'DAN MÜZE'YE...

Müzecilik faaliyetleri, farklı disiplinlerin birlikte çalışmaları ve gelişen teknolojilerin kullanılması sayesinde, günümüzde daha etkin imkânlara sahip bir biçimde yürütülmektedir. Türkiye’de restorasyon faaliyetlerinin sağlam bir zemine oturması zaman alan bir süreçtir. Bu anlamda karşılaşılan zorluk-lar oldukça yenidir. Bu çalışmada, müze ortamına kazandırılması planlanan Türkiye’nin en büyük boyutlu oryantalist tablosu Ceylan Avı’nın Said Halim Paşa Yalısı’ndan Millî Saraylar Resim Müzesi’ne taşınma süreci ele alınmıştır. Boyutlarının oldukça büyük olmasından ve bulunduğu özel mekândaki konumlandırılmasından dolayı eser yıllarca hiçbir bakım ve onarıma gi-rememiş, herhangi bir yere nakli gerçekleştirilememiştir. Yapılan kurumsal protokollerle beraber, Millî Saraylar envanterine kaydedilen eserin nakli için gerçekleştirilen çalışmalar, Türkiye’de bir ilk olarak tarihe geçecektir. Eserin kısıtlı zaman içeri-sinde başarılı bir biçimde taşınması, her adımı tek tek düşünülmüş ve doğru planlanmış bir organizasyonun ürünüdür. Millî Saraylar İdaresi Başkanlığı’na bağlı birimlerde çalışan uzman kadroların gayretleriyle gerçekleştirilen bu çalışma, bundan sonra yapılacak bu tür faaliyetlere ve araştırmalara öncü olacak niteliktedir.

___

  • Belge, Murat, Boğaziçi’nde Yalılar, İnsanlar, İletişim Yayınları, İstanbul 2013.
  • Kaya, Gülsen Sevinç, “Kavalalı Hanedanının Millî Saraylar Tablo Koleksiyonu’ndaki İzleri; Gatah Çölü’nde
  • Prens Halim’in Ceylan Avı: Tazı Payı ile Sürre Alayı Adlı Tablolar”, Millî Saraylar, S. 18, 2019.
  • ________________, Millî Saraylar Tablo Koleksiyonu, Millî Saraylar Yayınları, İstanbul 2019.
  • Sayın, Şenay, Ortaköy-Sarıyer Arasındaki Bazı Örneklere Dayanarak Yalıların Bugünkü Durumunun
  • Saptanması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2001.
  • Şener, Ömer Faruk, Geçmişten Günümüze Said Halim Paşa Yalısı,
  • Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta 2019.