Din Değiştirmede Cinsiyet Rolü: Belçika Örneği

Bu çalışma, sonradan Müslüman olan yetişkin bireylerin Müslüman olma öncesinde, sürecinde ve sonrasındaki algı, tutum ve davranış değişikliklerinin cinsiyete karşı duyarlı olup olmadığını konu edinmektedir. Bu amaçla 57’si kadın 50’si erkek olmak üzere sonradan Müslüman olan 107 Belçikalı ile 2013 yılında bir anket çalışması yapılmıştır. İslam dininin kadın ve erkeğe yüklediği yükümlülüklerin farklılığının, din değiştirme sürecini de farklılaştırdığı tespit edilmiştir.

-

This study focuses on the gender sensibility of changes in perception, attitudes and behaviours of the adults converted to Islam, before, during and after the conversion process. For this purpose, a survey was carried out in 2013 with 107 Belgians, being 57 female and 50 male, converted to Islam. It has been found out that the differentiations in the obligations in Islam for men and women also cause differentiation in the process of religious conversion.

___

  • Arı, Aydoğan ve Yusuf Karabulut (2011). Neden Müslüman Oldum? İhtida Öyküleri, Ankara: DİB Yayınları
  • Anway, Carol L. (2004). Bir Başka Dünyanın Kızları: İslam’ı Seçen Amerikalı Kadınların Tecrübeleri, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Eraslan, Sadık (2005). Günümüzde İhtida Hareketleri, III. Din Şurası Tebliğ ve Müzakereleri, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları/462.
  • Furgeson, Earl H. (1965). ‚The Definition of Religious Conversion‛, Postoral Psychology, September, 8-16.
  • Hadzhi, Mustafa Alish (2007). Din Değiştirmenin Sosyolojik Sonuçları (Bulgaristan Örneği), Marmara Ün, Sosyal Bil. Ens. Din Sosyolojisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi http://www.pewforum.org/Faith-in-Flux. aspx, (Erişim:16.06.2013)
  • Karabaşoğlu, Metin (2000). Yollarda: İhtida Öyküleri, İstanbul: Kara Kalem yayınları.
  • Kavakçı, Merve (2008). Batıda Müslüman Olmak, İstanbul: Beyan yayınları.
  • Kesen Kurçak, Ayşe (2012). Türkiye’de Din Değiştirme Üzerine Yapılan Çalışmaların Sosyolojik Analizi, K. Maraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi.
  • Kim, Heon Choul (2003). Din Değiştirmenin Entelektüel Arka Planı, İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Kirman, M. Ali (2003). ‚Küresel Bir Olgu Olarak Din Değiştirme ve Aile Kurumuna Etkisi‛, Dini Araştırmalar, 6 (17), 269-280. , (2004). ‚Din Değiştirme Olgusuna Sosyolojik Bir Yaklaşım‛, Dini Araştırmalar, 6 (18), 75-88.
  • Köse, Ali (2000). ‚İhtida”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), XXI, ss. 554-558, İstanbul: İSAM , (2008). Neden İslam’ı Seçiyorlar. Müslüman Olan İngilizler Üzerine Psiko-Sosyal Bir İnceleme, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Lofland, John, Norman Skonovd (1981). Conversion Motifs‛, Study of Religion, 20 (4), 373-385.
  • Loveland, Matthew T. (2003) ‚Religious Switching: Preference Development, Maintenance, and Change‛, Journal for the Scientific Study of Religion, 42(1), 147-157.
  • Murad. Abdulhamid (2005). ‚Geçmişe Duyulan Özlem Olarak Hidayet: Büyük Misakın Uzantısı‛, Köprü Dergisi, 91, 69-93.
  • Neumueller, Caroline A. (2013). The 21st Century New Muslim Generation. Converts in Britain and Germany, Saarbrücken: Scholars’ Press.
  • Peker, Hüseyin (1979). Din değiştirmede Psiko-Sosyal Etkenler, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Sosyal Bil. Ens. Doktora tezi.
  • Rambo, Lewis (2011). ‚Din Değiştirme Teorileri: Dini Değişimi Anlama ve Yorumlama‛, (çev. Hatice Gül), KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 204-2
  • Sevinç, Bayram (2006). Hıristiyan Olan Türkler ve Türk Misyonerler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi.
  • Sherkat, Darren E. (1991). ‚Leaving the Faith: Testing Theories of Religious Switching Using Survival Models‛, Social Science Research, 20, 171-1
  • Suleiman, Yasir (2013). Narratives of Conversion to Islam in Britain Female Perspectives, Centre of Islamic Studies, University of Cambridge.