Televizyon Anlatısında Anti (Kadın) Kahramanın Yükselişi ve Nitelikli Televizyon: Netflix ‘Kuş Uçuşu’ Dizisi

Televizyon anlatısı ve özellikle kurmaca yapıdaki dramalar günümüzde dijitalleşmenin ve ekonomik yayın stratejilerinin etkilediği değişimlere uğra-maktadır. 1990’lı yıllarla birlikte başlıca Amerika’da kablolu kanalların izleyicilerin hayatına girmesinin ardından, ‘nitelikli televizyon’ televizyon çalışmalarında dikkat çekici bir kavram halini almıştır. Nitelikli televizyonu şebeke televizyonlarından ayıran en önemli özellik, karmaşık anlatı yapısı ve karakterlerin net, keskin özelliklere sahip olmaması, kısacası muğlak ve belirsiz olmalarıdır. Nitelikli televizyon ile birlikte anti kahramanlar da televizyon drama anlatısına dahil olmuştur. Bireylerin hayatlarındaki toplumsal, kültürel ve ekonomik dönüşümlerin bunda etkisi olduğu gibi, televizyon üretiminin kanal sayısı ile doğru orantılı olarak artması ve izleyicinin farklı segmentlere ayrılması da bu durumda etkili olmaktadır. Bu çalışma, nitelikli televizyonun öne çıkan özelliklerinden birisi olarak anti kahraman kavramını, son dönemde Netflix yerli yapımlarında dikkat çeken kadın kahraman ile birlikte ele almaktadır. Çalışmada bu yapımlardan birisi olan ‘Kuş Uçuşu’ dizisi, anti kadın kahraman(ları) ve içerdiği nitelikli televizyon özellikleri ile birlikte ele alınmaktadır. Çalışma nitel araştırma olarak tasarlanmış, sözü edilen dizi anlatısı tematik analiz yöntemi ile incelenerek tekrarlayan temalar ve temaların işaret ettiği kategoriler ortaya çıkarılmıştır. Elde edilen bulgular, belirli özellikte izleme davranışına sahip niş izleyici kitlesine ulaşmak ve bu kitleyi elde tutmak için kullanılan nitelikli televizyon anlatısı ile anti kahraman karakterlerinin birlikte nasıl kullanıldığını ortaya çıkarmaktadır.

The Rise of Anti (Female) Hero in Television Narrative and Quality Television: Netflix Original Series ‘As the Crow Flies’

Television narratives and especially fictional dramas are going through major changes with the influence of digitalisation and economic strategies of broadcasting industry. After cable channels emerged and penetrated in American households in 1990s, quality tv concept has become a buzzword within the scope of television studies. Quality television distinguished itself from network televisions with its complex narrative structure and vague, opaque characters. Antiheroes and antiheroines became another aspect of quality television. Societal, cultural and economic transformation has a big impact on television style and storytelling, and along with that television audience become niche and segmented. Seriality allows episodic narrative in order to achieve and maintain viewer engagement, which in turn leads to new storytelling methods. This paper aims to investigate the notion of antihero as a prominent aspect of quality tv, together with female antihero that has been remarkable in recent original Netflix local dramas. One of these dramas, “Kuş Uçuşu” is studied here with its quality tv features as well. The study is qualitative where thematic analysis method is used to analyse the mentioned drama in order to reveal recurring themes and the categories drawn from them. Findings point out that quality tv and antihero work hand in hand in order to reach and maintain niche viewers in Turkey, who are becoming more appealing for advertisers.

___

  • Aslan, Ş., & Güzel, Ş. (2018). Araştırmanın Temelleri- Bilim, Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Yöntem. İçinde Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Nicel, Nitel ve Karma Tasarımlar için bir Rehber. Eğitim Yayınevi.
  • Bourdaa, M. (2022, 12 20). Quality Television: Construction and De-Construction of Seriality. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/98916/1/01.pdf?sequence=1 adresinden alındı
  • Brost, M. J. (2021). The Anti-Heroine on Contemporary Television: Transgressive Women. Londra: Lexington Books.
  • Damico, A. M., & Quay, S. E. (2016). 21st-Century TV Dramas Exploring the New Golden Age. California: Praeger.
  • Erdoğan, S. E. (2015). A Case Study of American-to-Turkish Transnational Television Adaptations. Ankara, Turkiye: İhsan Doğramacı Bilkent University.
  • Garcia, A. N. (2016). Moral Emotions, Antiheroes and the Limits of Alle-giance. İçinde Emotions and Contemporary TV Series. Palgrave McMillan.
  • Hagelin, S., & Silverman, G. (2022). The New Female Antihero The Disruptive Women of Twenty-First-Century US Television. Chicago: The University of Chicago Press.
  • İpşiroğlu, Z. (2019). Televizyon Dizi Pusulası-Dizi Eleştirisinin Temelleri. İstanbul: E Yayınları.
  • Kiraz Demir, S. (2022). Son Dönem Türk Sinemasında Anti-Kahraman Kadınlar. Arts Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 8, 51-80.
  • Lozano, E., & Singhal, A. (1993). Melodramatic Television Serials: Mythical Narratives for Education. Communications, 115-127.
  • Mittell, J. (2015). Complex TV The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University Press.
  • Özkan, G. (2022). Twitter Kullanan Ebeveynlerde Covid-19 Aşı Karşıtlığı: Tematik Bir Analiz. Reflektif Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 305-330.
  • Özkent, Y., & Can, A. (2021). “Nitelikli Televizyon”: Netflix Platformunda “Nitelikli Drama”nın Yeniden İnşası. Selçuk İletişim Dergisi, 14(2), 674-698.
  • Pinedo, I. C. (2021). Difficult Women on Television Drama. Oxon: Routledge.
  • Press, A. (2009). Gender and Family in Television's Golden Age and Beyond. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 139-150.
  • Radosinska, J., & Magalova, L. (2022). Supes, Inc: Episodic Television Drama The Boys, Antiheroism and Society of Performance. Media Literacy and Academic Research, 28-52.
  • Schlütz, D. M. (2016). Contemporary Quality TV: The Entertainment Experience of Complex Serial Narratives. Annals of the International Communication Association, 95-124.
  • Smith, A. N. (2018). Storytelling Indsutries: Narrative Production in the 21st Century. Salford: Palgrave Macmillan.
  • Tasker, Y., & Negra, D. (2007). Introduction. Y. Tasker, & D. Negra içinde, Interrogating Postfeminism: Gender and the Politics of Popular Culture (s. 1-27). Durham: Duke University Press.
  • Tüzün Ateşalp, S. (2016). “Nitelikli Televizyon”: Medya Profesyonellerinin Perspektifinden Türk Televizyon Dizilerinde Nitelik. İleti-ş-im Ga-latasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 25, 9-37.
  • Williams, L. (2018). World and time: Serial Television Melodrama. C. Gledhill, & L. Williams içinde, Melodrama Unbound (s. 169-183). Columbia University Press.