Metaverse Çağında Öğretmenlik Mesleğinin Geleceğini Düşünmek

Teknoloji ortaya çıkışından bugüne eğitimi ve eğitimin bileşenlerini etki-lemiştir. Günümüzde profesyonel bir meslek olan öğretmenliğin gerektirdiği yetkinlik ve beceriler de tarihsel süreç içerisinde sosyolojik, siyasi ve teknolo-jik değişimlere bağlı olarak dönüşüme uğramış; dijitalleşme, yapay zekâ tek-nolojisi ile geleceğin meslekleri/mesleklerin geleceği konuşulmaya başlanmıştır. Bu bağlamda öğretmenlik mesleğinin geleceğinin sorgulanmasının anlamlı olacağı düşünülmektedir. Bu makale, genel olarak öğretmenlik mesleğinin geleceğini Endüstri 4.0 ile gündeme gelen metaverse teknolojisi bağlamında değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş, veri toplama aracı olarak literatür taraması kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz ile yorumlanmış, değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırma neticesinde metaversenin eğitim/öğretim açısından pek çok imkân ve tehdit içerdiği bu durumun öğretmenlik mesleğinden beklenen becerileri daha da karmaşık hale getirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Zira gelinen son noktada öğretmenlik mesleğinin teknolojik içerik üreticisi olarak bir ortam yöneticisi olma becerisini gerektirdiği; sanal âlemin sosyal, psikolojik meydan okumalarının öğretmenler açısından zorlayıcı olabileceği neticesine varılmıştır.

Thinking About The Future of The Teaching Profession in The Age of The Metaverse

Since its creation, technology has affected education and its components. The competencies and skills required by teaching, which is a professional profession today, have also evolved in response to sociological, political, and technological changes; discussions have begun regarding digitalization, artificial intelligence technology, and the future of professions/future professions. In this context, it seems pertinent to inquire about the future of the teaching profession. The purpose of this article is to evaluate the future of the teaching profession in light of the metaverse technology introduced by Industry 4.0. In this study, a qualitative research methodology was employed, and literature review was used to collect data. The research data were interpreted using the method of descriptive analysis. As a result of the research, it was determined that metadata contains numerous opportunities and threats for education/training, thereby increasing the complexity of the skills required for the teaching profession. Because, at the conclusion of the study, it was determined that the teaching profession requires the ability to be an environment manager as a technological content producer, and the social, psychological, and religious challenges of the virtual world can be challenging for teachers.

___

  • Akçayır, M., & Akçayır, G. (2017). Advantages and Challenges Associated with Augmented Reality for Education: A Systematic Review of the Literature. Educational Research Review, (20), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002
  • Akpınar, B. ve Akyıldız, T., Y. (2022). Yeni Eğitim Ekosistemi Olarak Metaversal Öğretim. Journal of History School, 15(56), 873-895. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.56881
  • Akpınar, B. ve Aydın, K. (2007). Eğitimde Değişim ve Öğretmenlerin Değişim Algıları. Eğitim ve Bilim, 32(144), 71- 80.
  • Alkan, S. & Bolat, Y. (2022). Eğitimde Metaverse: Bilgilendirici Bir Literatür Taraması. The Journal of International Education Science, 9(32), 267-295.
  • Alrayes, A., ve Sutcliffe, A. (2011). Students’ attitudes in a virtual environment (SecondLife). Journal For Virtual Worlds Research, 4(1). 1-17. https://doi.org/10.4101/jvwr.v4i1.2107.
  • Altundal, I. (2022). Metaverse Dünyasının Eğitim Modeli Olarak Kullanımı ve Muhasebe Eğitimine Yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25, ÖS, 433-443.
  • Andrews, C., Southworth, M., Silva, J., & Silva, J. (2019). Extended Reality in Medical Practice. Current Treatment Options in Cardiovascular Medicine, 21(18), 1-12. https://doi:10.1007/s11936-019-0722-7
  • Anıl, F. ve Alankuş, Z. (2022). Metaverse Evreninde Pazarlama: 7P Pazarlama Karması Üzerinden Bir Değerlendirme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(1), 134-168.
  • Arslan, S., Bütün, M., Gökçek, T., Güneş, G., Çakıroğlu, O., Baran, B. Ve Coştu, S. (2017). Yaşamdaki matematiğe yönelik 3b sanal öğrenme ortamının (MATHLIFE) uygulanması: Deneyimler ve zorluklar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(3), 459-480.
  • Ata, Rıdvan (2022). Metaverse ve Eğitim: Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları. İçinde Nurten Özçelik (Ed.), Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar X (s. 29-38). Eğitim Yayınevi.
  • Atıcı, B. (2007). Sosyal Bilgi İnşasına Dayalı Sanal Öğrenme Çevrelerinin Öğrenci Başarısı ve Tutumlarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, 32 (143), 41-54.
  • Aydın, L. (2021). Dijital çağ ve Robotik Teknoloji, içinde M.Tekin ve M. Özdemir (Ed.), Transhümanizm &Posthümanizm. (ss. 163- 212). Eski Yeni Yayınları.
  • Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 2(1), 1-6. https://doi.org/10.1037/tmb0000030
  • Baydaş, O., Karakuş, T., Topu, F. B., Yılmaz, R., Öztürk, M. E. ve Göktaş, Y. (2015). Retention and flow under guided and unguided learning experience in 3D virtual worlds. Computers in Human Behavior, 44, 96-102, https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.041
  • Choi, H.& Kim, S. (2017). A content service deployment plan for metaverse museum exhibitions-Centering on the combination of beacons and HMDs. International Journal of Information Management, 37(1), 1519-1527. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.04.017
  • Christopoulos, A., Mystakidis, S., Pellas, N., & Laakso, M.-J. (2021). ARLEAN: An Augmented Reality Learning Analytics Ethical Framework. Computers, 10(8), 1-16. https://doi.org/10.3390/computers10080092.
  • Çelik, R. (2022). Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.
  • Çelikten, M. ve Şanal, M. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Çetin, H. (2002). Liberalizmin Tarihsel Kökenleri, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 79-96.
  • Çetinkaya, H. H ve Akçay, M. (2013). Eğitim Ortamlarında Arttırılmış Gerçeklik Uygulamaları. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 983-987.
  • Çeven S. ve Karakulle, İ. (2018). Bilgi Toplumu ve Eğitim, Türkiye’de Eğitime Genel bir Bakış, Social Sciences Studies Journal, 4(14), 695-705. http://doi 10.26449/sssj.422
  • Çoban, M. ve Göktaş, Y. (2013). Üç Boyutlu Sanal Dünyalarda Öğretim Materyalleri Geliştiren Tasarımcıların Karşılaştıkları Sorunlar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 275-287.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. İçinde T.Taylan (Ed.), Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Teknolojiler (ss.169-192). Efe Akademi.
  • Diaz, J. E. M., Saldana, C. A. D., & Avila, C. A. R. (2020). Virtual World as a Resource for Hybrid Education. International Journal of Emerging Technologies In Learning, 15(15), 94-109. https://doi. org/10.3991/ijet.v15i15.13025.
  • Doğan, D., Küfrevioğlu, R., Reisoğlu, İ., ve Göktaş, Y. (2011). Sanal Ortamların Eğitim Amaçlı Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi, 5 th International Computer” & Instructional Technologies Symposium.
  • Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X., & Cai, W. (2021). Metaverse for social good: A university campus prototype. 29th ACM International Conference on Multimedia. 153-161.
  • Estapa, Anne, & Nadolny, Larysa (2015). The Effect of an Augmented Reality Enhanced Mathematics Lessons on Student Achievement and Motivation. Journal of STEM Education, 16(3), 40-48.
  • Bayraktar, F. (2008). İslam Eğitiminde Öğretmen Öğrenci Münasebetleri (7. Baskı) İFAV.
  • Freina, L., & Canessa, A. (2015). Immersive vs desktop virtual reality in game based learning In European Conference on Games Based Learning. Academic Conferences International Limited. UK, Edit by, Robin Munkvold and Line Kolas, 196-202.
  • Genç, S.Z. (2000). Bilgi Toplumunda Öğretmen Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(23), 375-386.
  • Göçen, A. (2022). Eğitim Bağlamında Metaverse. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-12. https://doi.org/10.46452/baksoder.1124844
  • Göker, G. (2017). Dijital Heterotopyalar: “Başka” bir Bağlamda Yeni Medya. Selçuk İletişim, 9 (4),164-188.
  • Guo, H., & Gao, W. (2022). Metaverse-Powered Experiential Situational English-Teaching Design: An Emotion- Based Analysis Method. Frontiers in Psychology, 13, 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.859159.
  • Gülen, S. Ve Dönmez, I. (2021). Sosyal Bilimlerde Geleceğin Meslekleri, Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13-21.
  • Gümüş, A. (2019). Geleceğin Eğitiminde Yeni Öğretmen Becerileri, Analiz Raporu: İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı.
  • Hazneci, Ö. (2019). Güncel Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitim Alanında Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. On dokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100.Yıl Eğitim Sempozyumu, Samsun. 498-508.
  • Hirsh-Pasek, K., Zosh, J., Hadani, H. S., Golinkoff, R. M., Clark, K., Donohue, C., & Wartella, E. (2022). A Whole New world: Education Meets the Metaverse. Brookings Institution. 1-14. https://www.fenews.co.uk/wp- content/uploads/2022/02/A-whole-new-world-Education-meets-the-Metaverse-Feb-2022.pdf.
  • İpek, A. R. (2020). Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları”, İdil, 71, 1061–1072. https://doi: 10.7816/idil-09-71-02.
  • Jeon, J., & Jung, S. K. (2021). Exploring the educational applicability of Metaverse-based platforms. Kore Bilgi Eğitimi Derneği: Konferans Bildirileri, 361-368. https://koreascience.kr/article/CFKO202130548299122.pdf
  • Kaleci, D., Tepe, T., ve Tüzün, H. (2017). Üç Boyutlu Sanal Gerçeklik Ortamlarındaki Deneyimlere İlişkin Kullanıcı Görüşleri. The Journal of Turkish Social Research, 21(3), 669 – 689.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik Mesleğine Kuramsal Bir Bakış. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(17), 39-56.
  • Kayabaşı, Y. (2005). Sanal Gerçeklik ve Eğitim Amaçlı Kullanılması, Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 151-158.
  • Kocaman-Karoğlu A., Çetinkaya, Kübra Bal ve Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 Sürecinde Türkiye’de Eğitimde Dijital Dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158.
  • Koçak, Ö., Yılmaz, T. K. ve Göktaş, Y. (2018). Bir öğrenme ortamı olarak sanal dünyaların tasarımında karşılaşılan pedagojik zorluklar, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 90-107.
  • Kye, B., Han, N., Kim, E., Park, Y., Jo, S., & Huh, S. (2021). Educational applications of metaverse: possibilities and limitations. Journal of Educational Evaluation for Health Professionsi, 18(32), 1-13.https:// doi.org/10.3352/jeehp.2021.18.32.
  • Lee, H., Woo, D., & Yu, S. (2022). Virtual Reality Metaverse System Supplementing Remote Education Methods: Based on Aircraft Maintenance Simulation. Applied Sciences, 12(5), 1-15. https://doi.org/10.3390/app12052667
  • Lee, J. Y. (2021). A study on metaverse hype for sustainable growth”. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80. https://doi.org/10.7236/IJASC.2021.10.3.72
  • Lee, L.H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., Kumar, A., Bermejo, C. & Hui, P. (2021). All One Needs to Know about Metaverse: A Complete Survey on Technological Singularity, Virtual Ecosystem, and Research Agenda, Journal Of Latex Class Fıles, 14(8), 1-66. https://doi.org/10.48550/arXiv.2110.05352
  • Lopes, L., & Gonçalves, V. (2021). Evaluation of the Augmented Reality Educational Application for the 2nd cycle of primary school. 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 1–6. https://doi.10.23919/CISTI52073.2021.9476454
  • Lu, S.-J., & Liu, Y.-C. (2014). Integrating Augmented Reality Technology to Enhance Children's learning in Marine Education. Environmental Education Research, 21(4), 525-541.
  • McKinsey. (2020). İşimizin Geleceği.https://www.mckinsey.com/tr/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Turke y/Our%20Insights/Future%20of%20Work%20Turkey/Isimizin-Gelecegi-Turkiye-Rapor-Ozeti-2020.ashx. (18.12.2022).
  • Milgram, P., Takemura, H. Utsumit,A., Fumio K, (1994). Augmented reality: A class of displays on the reality- virtuality continuum. Telemanipulator and Telepresence Technologies, 2351. 282-292. https://doi.org/10.1117/12.197321
  • Mystakidis, S. (2022). “Metaverse”. Encyclopedia, 2(1), 486–497. http://dx.doi.org/10.3390/encyclopedia2010031.
  • Numanoğlu, g. (1999). Bilgi Toplumu ve Eğitimde Yeni Kimlikler, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 342-343.
  • ODTÜ. (2022). ODTÜ Sanal Kampüs. http://virtualcampus.metu.edu.tr/index-tr.php?p=metu-virtual-campus. (20.04.2022)
  • Ogles, J. (2021). World's First Virtual Reality Charter School, Optima Domi, Launching In Naples. https://floridapolitics.com/archives/480583-worlds-first-virtual-reality-charter-school-optima-domi- launching-innaples/ 15.12.2022.
  • Oktay A. (2004). 21.Yüzyılda yeni Eğilimler ve Eğitim, içinde O. Oğuz, A.Oktay, H. Ayhan (Ed). 21. yy da Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi (ss.13-30). Dem Yayınları.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 187-193.
  • Özaydın A, Y. & Eryılmaz, S. (2019). Yükseköğretim Kurumlarında Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Yapılmış Araştırmaların İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2129-2140.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal Değişme ve Küreselleşme Bağlamında Eğitim ve Eğitim Programları: Kavramsal bir Çözümleme, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 85-110.
  • Pellas, N., Mystakidis, S., & Kazanidis, I. (2021). Immersive Virtual Reality in K-12 and Higher Education: A systematic review of the Last Decade Scientific Literature. Virtual Reality, 25(3), 835-861. https://doi:10.1007/s10055-020-00489-9
  • Pompa, C. (2022). Jobs for the Future. https://cdn.odi.org/media/documents/9578.pdf, Erişim 25.11.2022.
  • Reis, R., Escudeiro, P., & Escudeiro, N. (2011). Comparing Social Virtual Worlds for Educational Purposes, Education, 1(1). 21-26. https://doi.org/10.1109/ICALT.2010.57
  • Saygılı, S. (2013). Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Eğitimde Dönüştürücü Bir Entelektüel Olarak Öğretmenler. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (ÖS), 270- 281.
  • Bayram, S. (1999). Eğitimde Sanal Gerçeklik Uygulamaları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 49-54.
  • Sönmez, V. (2019). Eğitime Giriş (15.bs). Anı Yayıncılık.
  • Süleymanoğulları, M., Özdemir, A., Bayraktar, G. ve Vural, M. (2022). Metaverse Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Anatolia Sport Research, 3(1), 47-58.
  • Şanal, M. (2010). Musa Kazım Bey’in (1858–1919) Türk Eğitim Tarihindeki Yeri ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Turkish Studies, 5(3), 1860-1879.
  • Şimşek, İ., Erbay, H. N. ve Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. Sınıf Düzeyinde Kesirlerin Öğretimi: Second life örneği. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 139-154.
  • Tepe, T. (2019). Başa Takılan Görüntüleyiciler için Geliştirilmiş Sanal Gerçeklik Ortamlarının Öğrenme ve Buradalık Algısı Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ThinktechSTM (2022). Metaverse: Fırsatlar ve Tehditler. https://thinktech.stm.com.tr/tr/metaverse-firsatlar-ve- tehditler. (11.11.2022)
  • Turgut, T. ve Okur, S. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Ortaya Çıkan Yeni Bir Kavram: Zoom Yor yorgunluğu. İnsan & Toplum, 12(3): 47-71. https://doi.org/10.12658/M0661
  • Tutkun Ö.F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda Öğretmen Yetiştirme Eğitim Programının Boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 361- 371.
  • Usmani, S.S., Sharath, M.; Mehendale, M. (2022). Future of Mental Health in the Metaverse. General Psychiatry, 35, 1-6. http://doi.org/10.1136/ gpsych-2022-100825.
  • Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Ünsal, S. (2021). Öğretmenlik Mesleğinin Tanımı, Önemi ve Öğretmenlerin Değişen Rolleri Üzerine Nitel Betimsel Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(42),1481-1504. http://doi:10.46928/iticusbe.956111
  • Wikipedia.com (2022). Bilişim Çağı https://tr.wikipedia.org/wiki/Bili%C5%9Fim_%C3%87a%C4%9F%C4%B1(28.10.2022)
  • Yaşaroğlu, C. (2018). Öğretmenlik Mesleğinin Geleceği Üzerine Bir Öngörü Denemesi, Akademik Matbuat, 2(2), 16-29.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (8.Bs). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım N. ve Şad S. N. (2019). Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(30), 367-397. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.21; 368.
  • Yıldız, A. (2017). İnternet Bağımlılığı İçin Kolaylaştırıcı Bir Faktör Olarak Sanal Dünyada Etik Duyarlılık Azalması. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 398-409.
  • Yılmaz, R. M., Karaman, A., Karataş, T., Göktaş, Y. (2014). İlköğretim Öğrencilerinin 3 Boyutlu Sanal Öğrenme Ortamlarına Yönelik Tutumları: Second Life Örneği, Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 538-555.
  • Yoo, G- S & Keung, C. (2021). A Study on the Development of a Game-type language Education service Platform based on metaverse. Journal of Digital Contents Society, 22(9), 1377-1386. http://dx.doi.org/10.9728/dcs.2021.22.9.1377.
  • YÖK. (2019). Geleceğin Meslekleri Çalışmaları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2019/gelecegin_meslekleri_calismalari.pdf. (15.11. 2022).