Biyolojik Doğalcılık Ekseninde John Searle ve Zihin-Beden Problemi

Öz: Zihin-Beden problemi, zihin ile beden arasındaki ilişkinin nasıl kurulacağı sorunudur. Bu sorunun çözümü zihinsel ve fiziksel olanın tanımlarını doğru yapmayı gerektirir. Zihin felsefesi içinde hakim konumda olan monist ve düalist yaklaşımlar zihinsel ve fiziksel olanı birbirlerini dışlayan karşıt anlamlı kategoriler olarak kabul etmişlerdir. Bu çalışmanın konusunu oluşturan Searle’e göre, zihin-beden probleminin çözümü ancak zihinsel ve fiziksel olan ile bunlara atfedilen niteliklerin birbirleriyle zıt olduğu inancının terk edilmesi ve literatürdeki kavramsal düalizmin aşılmasıyla mümkündür. Searle’ün bunun için önerdiği alternatif yaklaşım ise biyolojik doğalcılıktır. Biyolojik doğalcılık, zihnin beyindeki nörofizyolojik bir özellik olduğunu iddia etmektedir. Biyolojik doğalcılık yaklaşımı, bilincin biyolojik düzeydeki varlığına vurgu yaptığı için biyolojik; bilinç de diğer biyolojik fenomenler gibi doğal dünyanın bir parçası olduğu için doğalcılık kelimelerini içermektedir. Bu makalede zihin-beden problemine bir çözüm önerisi olarak sunulan biyolojik doğalcılık ele alınırken, bu yaklaşıma getirilen eleştiriler ile Searle’ün bu eleştirilere vermiş olduğu yanıtlar da değerlendirilecektir. 

John Searle and the Mind-Body Problem in the Context of His Biological Naturalism

Abstract: The mind-body problem is the problem of how to understand and construct the relation between mind and body. The solution for this problem requires giving satisfying definitions of the physical and the mental. Monist and dualist approaches that are dominant in philosophy of mind considers the physical and the mental as antonyms of each other. According to Searle, the solution for the mind-body problem is possible via rejecting the idea that the mental and the physical, and their related properties, are opposite of each other, and via refuting conceptual dualism. An alternative theory Searle provides is “biological naturalism.” The name of the approach contains the term “biological” because it emphasizes on the consciousness as a biological entity and contains the term “naturalism” because consciousness is a part of the natural world just like other biological phenomena. In this paper, biological naturalism, as a solution proposal for the mind-body problem, will be discussed through several criticism and Searle’s replies against those criticism.

___

  • Lyons, William (1985). “On Searle’s ‘Solution’ to the Mind-Body Problem.” Philosophical Studies, Cilt: 48. Reidel Publishing Company.
  • Searle, John R. (2004). Mind: A Brief Introduction. Newyork: Oxford University Press.
  • Searle, John R. (2004). Zihnin Yeniden Keşfi. Çev. Muhittin Macit. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Searle, John R. (2006). Zihin, Dil ve Toplum. Çev. Alaattin Tural. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Searle, John R. (2007). “Biological Naturalism.” Max Velmans ve Susan Schneider (Der.), The Blackwell Companion to Conciosness içinde. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Searle, John (2018). Bilincin Gizemi. Çev. İlknur Karagöz İçyüz. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Shaffer, Jerome A. (1974). “Philosophy of Mind.” The New Encyclopedia Britannica Macropedia içinde, (Cilt: 12).
  • William, Robinson (2012). "Epiphenomenalism." Edward N. Zalta (Der.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2012 Edition) içinde. Alındığı URL = http://platon.stanford.edu/archives/sum2012/entries/epiphenomenalism/.